هنرمندی  کلاهبردار حرفه ای و ساده لوحی آقای  دکتر/ به تماس های  تلفنی، پیامکی و اینترنتی اعتماد نکنید

گاهی اوقات  باورت نمی شود که حتی آقا و خانم دکتر هم فریب لفاظی های کلاهبردار تلفنی را خورده و با حضور پای دستگاه عابر بانک با دستان خود رقم میلیونی را به حساب مجرم واریز می کنند.

به گزارش ایسکانیوز محمد شاه چراغ دانشجوی دکتری جامعه شناسی معاونت اجتماعی - سمنان در این نمایشنامه می نویسد :

دکتر تازه متوجه کلاهی که بر سرش رفته می شود، بی رمق کنار باجه عابر بانک می نشیند و به 45 دقیقه مکالمه هنرمندانه کلاهبردار حرفه ای و ساده لوحی خودش فکر می کند.

داستان زیر که در قالب نمایش نامه به رشته تحریر درآمده، نمونه ای از اتفاقاتی است که هر روز در سطح جامعه رخ می دهد.

صدای تلفن، آقای دکتر گوشی را برمی دارد

آقای دکتر: الو بفرمایید

سلام آقا، بنده صادقی هستم و از شرکت ستاره خدمت شما تماس می گیرم.

آقای دکتر: بنده هم سلام عرض می کنم. در خدمت شما هستم.

نماینده شرکت ستاره: شما چه مدتی است که از خدمات شرکت ستاره استفاده می کنید؟

آقای دکتر: بیش از 15 سال.

نماینده شرکت: بله بنده همین الان چک کردم شما حدود 16 سال است که از خدمات این شرکت بهره مند می شوید. ضمن تبریک از حسن انتخاب شما، خبری خوش برایتان داریم. شما یکی از 14 نفر برنده ویژه فروردین ماه شرکت ستاره شدید.

آقای دکتر: آقا اگر برنامه شما تبلیغاتی است و یا برای فروش کالا با بنده تماس گرفتید، خدمتتون عرض کنم که خیلی فرصت و همچنین نیازی به این کالاها ندارم.

نماینده شرکت: نه آقا، بنده فقط برای اهدای جایزه ویژه شرکت مزاحم شما شدم. چند لحظه دیگر صبر کنید، شما مستقیم به استودیوی رادیو متصل می شوید و با آقای مجری و همچنین میهمان ویژه برنامه صحبت می کنید. فقط قبل از آن باید فرم مشخصات شما را تکمیل کنم. کدملی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، شغل، تحصیلات و ... ! آقای دکتر منتظر باشید و پس از شنیدن صدای بوق، شما مستقیماً به برنامه زنده رادیویی وصل خواهید شد.

لحظاتی صدای آهنگ می آید و سپس ...

مجری: به نخستین برنده قرعه کشی فروردین ماه مشتریان شرکت ستاره، سلام می کنم. سلام آقای دکتر!

آقای دکتر: بنده هم خدمت شما و میهمان گرامی تان و همه شنوندگان برنامه عرض سلام و تبریک اعیاد ماه مبارک شعبان را دارم.

مجری: ما هم خدمت شما تبریک عرض می کنیم، هم ماه شعبان و اعیاد خجسته و مبارک این ماه عزیز را و هم برنده شدن در قرعه کشی شرکت ستاره. بدون معطلی جایزه ویژه این ماه را که به برنده خوش شانس ما آقای دکتر ... تعلق گرفته است رو اعلام می کنم، کمک هزینه سفر به عتبات عالیات به مبلغ 50 میلیون ریال! آقای دکتر فقط باید همین جا قول بدید که نایب الزیاره بنده و همه بچه های پشت صحنه رادیو و ملت فهیم ایران باشید.

آقای دکتر: خدایا شکرت. دعایم مستجاب شد. خیلی دلم هوای زیارت کربلا کرده بود. از شما و برنامه خوبتان ممنون و متشکرم. بله حتماً نایب الزیاره شما و هموطنان عزیزم خواهم بود.

مجری: آقای دکتر لطف بفرمایید در مورد مزایا و نقاط ضعف خدمات شرکت ستاره هم قدری سخن بگویید.

دکتر: بله بنده مدت طولانی است مشتری این شرکت هستم. خیلی از خدمات دهی شرکت ستاره رضایت دارم. این شرکت حتی برای منازل ما که در شهرکی جدید قرار دارد، خدمات مناسبی در نظر گرفته است که صمیمانه از این همه خدمت رسانی مناسب کمال تشکر و قدردانی را دارم.

مجری: بنده و آقای ... هم به نمایندگی از شرکت ستاره از قدرشناسی و حسن اعتماد شما و همه مردم ایران، قدردانی می کنیم. امیدوارم که سفر خوب و پر برکتی داشته باشید و در همه مراحل زندگی تان همیشه پیروز باشید. لطفاً دعاگوی ما باشید. بنده از شما خداحافظی می کنم. گوشی را نگه دارید. دوستانم شما را برای دریافت جایزه راهنمایی می کنند.

صدای بوق ...

نماینده شرکت: بله آقای دکتر بنده هم خدمت شما مجدداً تبریک عرض می کنم. خواهش می کنم انشاءالله وقتی به سفر کربلا تشریف بردید، ما را فراموش نکنید.

آقای دکتر: خواهش می کنم. حتما دعاگوی شما هستم.

نماینده شرکت: خوب آقای دکتر بیش از این معطلتان نمی کنم. طبق قانون حراست صدا و سیما و بازرسی شرکت ستاره، باید مبلغ 5 میلیون تومان جایزه شما را از طریق سیستم بانکی به حسابتان واریز کنیم، برای اینکه مبلغ بالای 3 میلیون تومان است و نمی توان به یک کارت واریز کرد، لطفاً دو تا از بانک هایی که در آن حساب دارید را نام ببرید. فقط بانک هایی که حقوق و یارانه می گیرید، نباشد!

آقای دکتر: بسیار خوب! در بانک های مختلف حساب و کارت بانکی دارم.

نماینده شرکت: اجازه بدید جستجو کنم تا ببینم مشکلی نباشد. بله موجودی شما در بانک تجارت 6 رقمی و ملت 7 رقمی است. درست است آقای دکتر؟

دکتر: بله حدود 100 هزار تومان در هرکدام موجودی دارم.

نماینده شرکت: آقای دکتر ما باید برای هر 14 برنده فروردین ماه، به صورت همزمان جایزه را واریز کنیم و تا ساعت 10 امشب وقت داریم. اگر از این ساعت بگذرد، اجازه واریز وجه را به ما نمی دهند. برای این کار شما باید مبلغ دقیق موجودی و اطلاعات تکمیلی حساب را به ما بفرمایید تا ما نیز برای هر کدام از حساب های شما مبلغ 2 میلیون 500 هزار تومان واریز کنیم.

دکتر: بله مشکلی نیست! بفرمایید.

نماینده شرکت: جناب دکتر تا نزدیکترین دستگاه عابربانک به منزل شما چقدر فاصله است؟

آقای دکتر: حدود 10 دقیقه.

نماینده شرکت: بسیار خوب، لطفاً گوشی را قطع نکنید و به محض رسیدن به دستگاه، شماره یک را بزنید تا بنده شما را راهنمایی کنم.

آقای دکتر خودش را به سرعت به دستگاه عابربانک می رساند تا مبادا جایزه 5 میلیونی از دستش برود. شماره یک را می زند و نماینده شرکت پای تلفن می آید.

نماینده شرکت: خوب آقای دکتر ضمن تبریک مجدد و آرزوی سفری خوش برای شما و خانواده محترم، خواهش می کنم، کارت تجارت را درون دستگاه قرار دهید و یک موجودی حساب بگیرید. حالا همین اقدام را برای کارت ملت نیز انجام دهید. بله لطفاً ساعت دقیق روی فیش ها و همچنین موجودی حساب ها را بفرمایید تا بنده در سیستم ثبت کنم. باید ساعت و موجودی قبل و بعد از واریز جایزه ثبت شود.

دکتر ساعت اخذ موجودی و مبالغ را که جمعاً حدود 300 هزار تومان می شد را برای نماینده شرکت می خواند و با توجه به نبود مبلغ زیاد در حساب ها با اعتماد کامل و بدون تردید به همکاری با نماینده شرکت ادامه می دهد.

نماینده شرکت: از همکاری شما ممنون و متشکریم آقای دکتر. فقط لطف کنید و کارت تجارت خودتان را دوباره وارد دستگاه کنید. حالا باید آیتمِ صدا و سیما که در کنار سایر گزینه آمده است، را فشار دهید.

آقای دکتر: چنین چیزی نمی بینم.

نماینده شرکت: بله حدس می زدم، احتمالاً سیستم بانکی در حال بروز رسانی است. اشکالی ندارد، بانک حساب حقوقی تان را بفرمایید تا بنده آن را وارد کنم.

آقای دکتر: حساب حقوقی بنده در بانک ..... است.

نماینده شرکت: لطفاً مثل قبل، موجودی بگیرید و اطلاعات زمان و مبلغ را برای بنده بخوانید.

آقای دکتر: ساعت روی فیش 21:32 و مبلغ موجودی نیز 2 میلیون و 850 هزار تومان است.

نماینده شرکت: بله لطف کنید کارت را وارد دستگاه کنید تا آیتم صدا و سیما را ببینید.

آقای دکتر کارت .... را وارد دستگاه می کند، ولی همچنان آیتم صدا و سیما نمی آید.

نماینده شرکت: ایرادی ندارد، از طریق انتقال وجه جایزه را تقدیم شما خواهیم کرد. لطفا روی گزینه انتقال بزنید. حالا این شماره کارت را وارد کنید. در ادامه جای درج مبلغ این کدی را که خدمت شما می خوانم را وارد سازید،28500000، در پایان نیز گزینه تایید را لمس کنید و چند بار سریع فشار دهید تا دوباره دستگاه مشکل پیدا نکند.

آقای دکتر: با این کار جایزه به حساب بنده واریز می شود؟

نماینده شرکت: بله با یک عمل بانکی معکوس مبلغ جایزه طی دو مرحله به حساب شما واریز خواهد شد. فقط باید قبل از آن قول بدید که نایب الزیاره ما باشید.

دکتر گزینه تایید را چند بار پیاپی فشار می دهد و صدای بوق ممتد تلفن به گوشش می رسد!

در ادامه نیز صدای آهنگ پیامک گوشی تلفن همراه دکتر به صدا در می آید و دکتر خوش شناس، با خوشحالی از واریز جایزه، گوشی را چک می کند:

برداشت وجه به مبلغ 2 میلیون 850 هزار تومان از حساب شما ... .

دکتر بدشانس تازه متوجه کلاهی که بر سرش رفته می شود و لحظاتی پای همان عابر بانک نشسته و به 45 دقیقه مکالمه هنرمندانه کلاهبردار حرفه ای و ساده لوحی اش فکر می کند. کار از کار گذشته است و دکتر به جای خانه به سمت کلانتری محل می رود و با راهنمایی آنها به پلیس فتا مراجعه می کند و با تشکیل پرونده موضوع تحت رسیدگی قرار می گیرد.

سخن کارشناس

از این دست کلاهبرداری های تلفنی، پیامکی و اینترنتی که با تکیه بر قدرت بیان و هنر روانشناختی فرد مجرم و ناآگاهی و ساده لوحی مالباختگان انجام می شود، مدتی است که در کشور رواج یافته و علی رغم هشدارهای مکرر پلیس، همچنان شاهد وقوع آنها هستیم.

دیالوگ های رد و بدل شده بین آقای دکتر و نماینده قلابی شرکت نشان می دهد، متهم کلاهبردار با برنامه ریزی زمان بندی شده و ایفای نقش توسط چند نفر در ابتدا و در فرصت های مناسب و با استفاده از مفاهیم ارزشی مانند سفر زیارتی و ... اعتماد مخاطب را جلب و سپس سکانس پایانی خود را پای دستگاه عابربانک پیاده می سازد.

پلیس بارها تاکید کرده و می کند

اول: به هیچ وجه به افرادی که خود را نماینده تلویزیون، رادیو، مخابرات، بانک ها و شرکت های تولیدی و خدماتی معرفی می کنند، اعتماد نکنید.

دوم: برای واریز وجه، جایزه و هدیه به حساب و کارت بانکی شما هیچ نیازی به مراجعه شما به دستگاه خودپرداز نیست.

سوم: به هیچ وجه و با توصیه هیچ کسی زبان دستگاه عابر بانک را به انگلیسی تغییر ندهید تا متوجه مراحل بانکی باشید و در نهایت باز هم تاکید می شود که برای واریز وجه به حساب شما تنها شماره 16 رقمی روی کارت لازم است و هیچ نیازی به رمز اول، دوم و یا اطلاعات دیگر از قبیل CVV2 و تاریخ انقضاء نیست.

پایگاه خبری پلیس

700

کد خبر: 935324

وب گردی

وب گردی