برگزاری  دوره های رایگان فنی و حرفه ای با اعطای گواهینامه بین المللی

کارشناس فنی حرفه ای گفت: سازمان فنی و حرفه ای برای افراد۱۶ سال به بالا، بصورت رایگان وبا اعطای گواهینامه بین المللی دوره های مختلف مهارتی برگزار می کند.

مهدی عاملین درگفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: دوره های فنی و حرفه ای باتوجه به رشته های مختلف و زمان مورد نیاز کارجویان برای یادگیری مهارت، از ۳ هفته تا ۶ ماه برگزار می گردد.
او افزود: هزینه دوره های مهارتی رایگان است وپس از انجام دوره از کارآموزان، آزمون گرفته می شود و در صورت قبولی برای آن ها گواهینامه صادر می گردد.

عاملین درمورد اعتبار گواهینامه این دوره ها گفت: گواهینامه دوره های مهارتی قابلیت ترجمه رسمی دارد و در سطح بین الملل معتبر است.

کارشناس فنی حرفه ای درخصوص دوره های نرم افزاری افزود: دوره های نرم افزاری مانند کامپیوتر، حسابداری، خیاطی، آرایشگری و تعمیر موبایل به بخش خصوصی واگذار شده اما در خصوص دوره های سنگین مانند CNC, PLC و جوشکاری که بخش خصوصی به علت هزینه های بالا، توان برگزاری آن ها را ندارد؛ به عهده دولت است.

مهدی عاملین در خصوص گلایه کارآموزان از بیمه نشدن پس از گذراندن این دوره ها گفت: بیمه افراد به عهده سازمان فنی و حرفه ای نیست و توسط اتحادیه های مربوطه انجام‌ می گیرد هم چنین برای کارگران صنایع ساختمان که جای مشخص و ثابتی برای بیمه ندارند، شهرداری بخشی از حق بیمه را از سازنده می گیرد و بخش کمی را خود کارگر پرداخت می کند.

عاملین در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص نحوه پرداخت تسهیلات و اعطای وام به مهارت آموزانی که در این دوره ها گواهینامه دریافت می کنند، گفت: مشکل عدم پرداخت و زمان طولانی اعطای وام، سیکل اداری موجود در بانک ها است که سازمان فنی و حرفه ای وظیفه دارد؛ مهارت های تخصصی را آموزش دهد و کارآموزان باید پس از دریافت گواهینامه مهارتی، تسهیلات را از بانک های عامل مطالبه کنند.

کد خبر: 935334

وب گردی

وب گردی