از کاهش نرخ سود  به ۸ درصد خوشحال نباشیم/پرداخت تسهیلات با یک روش و یک فرمول در کل کشور صحیح نیست

نایب رئیس اول اتحادیه املاک گفت: نباید از کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن به ۸ درصد خوشحال باشیم چرا که در بسیاری از کشورهایی که مشکل مسکن داشته‌اند، دولت‌ها برای این بخش سوبسید و یارانه می‌دهد. 

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حسام عقبایی، در خصوص مصوبه شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن گفت: ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی قطعاً یکی از روش‌هایی است که می‌تواند موجب بالا رفتن قدرت خرید و تحریک بازار مسکن شود.

او افزود:‌ارائه تسهیلات خوب و مفید خواهد بود، اما این که تسهیلات با چه مبلغی و با چه مدت زمان بازپرداختی دراختیار متقاضیان قرار گیرد بسیار مهم است.

*پرداخت تسهیلات با یک روش و یک فرمول در کل کشور صحیح نیست

عقبایی با انتقاد از اینکه چرا باید پرداخت تسهیلات با یک روش و یک فرمول در کل کشور انجام شود، اظهار داشت: پرداخت تسهیلات مسکن برای کل کشور نباید با یک فرمول پیش برود و حالا که مسکن دوره رکود را سپری می‌کند سود تسهیلات مسکن باید بیشتر کاهش یابد و به جایی برسیم که نرخ سود برای مسکن برداشته شود.

* از کاهش نرخ به ۸ درصد خوشحال نباشیم

نایب رئیس اول اتحادیه املاک افزود: پس نباید از کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن به ۸ درصد خوشحال باشیم چرا که در بسیاری از کشورهایی که مشکل مسکن داشته‌اند، دولت‌ها برای این بخش سوبسید و یارانه می‌دهند.

*دولت نرخ سود تسهیلات مسکن را به صفر و یا به حد کارمزد برساند

او با تأکید بر اینکه بخش مسکن با ۱۳۰۰ شغل و صنعت مرتبط است و دولت می‌تواند با رونق بخش مسکن و ساخت و ساز تحول ایجاد کند، گفت: دولت می‌تواند با دادن یارانه به روند کاهش نرخ سود تسهیلات ادامه داده و حتی آن را به صفر و یا به حد کارمزد برساند.

عقبایی با اشاره به اینکه براساس قانون اساسی دولت‌ باید برای تمام اقشار جامعه سیاست‌های تأمین مسکن را در پیش بگیرد، گفت: دولت در بخش مسکن برای اقشار پردرآمد نیز باید برنامه داشته باشد و ارائه تسهیلات باید با عدالت اجتماعی در اختیار مردم قرار گیرد.

او گفت: دولت باید با دادن یارانه به بخش مسکن و خارج کردن بانک‌ها از بنگاه‌داری، بخش مسکن را از سوداگری و سفته‌بازی خارج کند.

*بخش مسکن در ایران با بخش‌های دیگر متفاوت است

عقبایی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش سقف وام مسکن تا ۲۰۰ میلیون تومان موجب گران شدن قیمت مسکن نمی‌شود؟ گفت: تحلیل‌هایی از سوی برخی اقتصاددانان مطرح می‌شود که تزریق نقدینگی موجب افزایش قیمت مسکن و تورم می‌شود و این استدلال تا حدّی درست است.

او افزود: اما سؤال این است که از سال ۸۶ تا ۹۱ به هیچ وجه سقف تسهیلات مسکن افزایش نیافت و نقدینگی به بازار مسکن تزریق نشد، اما قیمت مسکن به شدت افزایش یافت.

عقبایی خاطرنشان کرد: پس بخش مسکن در ایران با بخش‌های دیگر متفاوت است، بنابراین دولت باید با دادن یارانه به بخش مسکن، علاوه بر کاهش نرخ سود تسهیلات، مدت بازپرداخت را نیز افزایش دهد تا متقاضیان تسهیلات مسکن به راحتی اقدام به بازپرداخت اقساط کنند.

منبع: فارس

402

کد خبر: 935360

وب گردی

وب گردی