برای حمایت از تولید داخل باید تعرفه واردات کاهش یابد/ نگاه واحدهای صنعتی  منطقه ای نباشد

استاندار خراسان جنوبی گفت: در صورتی که واحد صنعتی خود را محدود به فروش منطقه ایکند قطعا با شکست مواجه می شود.

محمد مهدی مروج الشریعه، استاندار خراسان جنوبی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز مبنی براقدامات این استان در راستای حمایت از کالای ایرانی گفت: به مدت چهار ماه است که قدم هایی را در حوزه عمرانی برداشتیم و در شورای فنی استان مصوبه ای را اخذ کردیم مبنی بر اینکه کلیه کالاهایی که به عنوان مصالح ساختمانی در ساختمان های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی استفاده می شود حتما باید از مصالح ساختمانی داخل استان باشد.

او در ادامه بیان کرد: اکنون اقدام به سنگ سازی بلوارها و حذف جدول های سیمانی کردیم که این موضوع نشانگر تلاش ما برای پیش روی به سمت استفاده از صنایع داخلی است.

مروج الشریع اظهار داشت: تا چند روز گذشته آجر و تیغ های جداکننده از خارج وارد کشور می شد اما با توجه به اینکه این محصولات در داخل استان تولید می شد و باید از کالای داخلی استفاده می شد، هفته گذشته پنج محموله را از این محصولات را بازگرداندیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه فاصله بسیار زیای را تا ایده آل داریم، گفت: قدم های اولیه برای حمایت از کالای ایرانی و داخلی برداشته شده که امیدواریم اقدامات و کنترل های لازم در این زمینه در شورای فنی استان و دستگاه های نظارتی هماهنگ شده صورت گیرد که نتیجه این حمایت ها تا سه یا چهار ماه آینده مشخص خواهد شد.

او افزود: کل محصولاتی که داخل استان شناسایی شد در نمایشگاه مشهد مورد معرفی تمام کشور قرار گرفت اما با توجه به مدل توسعه صنعتی استان، بیش از 65 درصد واحدهای صنعتی استان، از جمله صنایعی هستند که مستقیما با صنعت ساختمان و صنعت معدنی در ارتباط هستند.

مروج الشریعه اظهار داشت: روز گذشته از واحدی در زمینه صنعت سنگ بازدید کردیم، این واحد معادنی را استخراج می کند که 20 درصد مواد اولیه کارخانه سنگ خود را تامین و کاملا محصولاتشان صادراتی است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ما معتقد نیستیم که نگاه واحد صنعتی برای تولید باید نگاه منطقه ای باشد، گفت: نگاه محصولات تولیدی استان صرفا به داخل استان نیست و در صورتی که واحد صنعتی خود را محدود به فروش منطقه ای کند قطعا با شکست مواجه می شود.

او با اشاره به اینکه واحدهای معدنی در زمینه صادرات فعال هستند، اظهار اشت: مدل توسعه صنعتی و استراتژی توسعه صنعت در بخش صنعت برپایه استقرار و توسعه صنعت پایین دستی است، وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولید داخل سامانه ای را طراحی می کند که علاوه بر ظرفیت سنجی محصولات داخلی استان باید یک سری اصلاحات صورت بگیرد.

به گفته مروج الشریعه، در یک زمانی برای حمایت از تولید داخل و نیز ورود راحت تر مواد اولیه، باید تعرفه واردات را کاهش دهیم.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: زمانی که تولیدکننده داخل به بلوغ رسید و قادر به تامین نیاز داخل بود اقدام به افزایش تعرفه واردات خواهیم کرد، وقتی که محصولات رقبای خارجی در ایران محبوبیت پیدا کرد، تولید کننده داخلی باید به سمت شراکت با تولیدکننده خارجی برود و از حرفه آنها استفاده کند.

او در پایان افزود: حمایت از تولید داخل بستگی به مولفه هایی دارد که باید بسته به شرایط، به سمت آن ها برویم تا بتوانیم شعار حمایت از کالای ایرانی را محقق کنیم.

401

کد خبر: 935428

وب گردی

وب گردی