«سودای قطاعی» با بازخوانی هنری هفتصدساله، به «صبا» می آید

نمایشگاه آثار «قطاعی» سیدرضا خضرایی ، نگاهی نو به زیبایی های یک هنر فراموش شده و از یادرفته ایرانی به روایت یکی از هنرمندان فعال در این عرصه خواهد انداخت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا- وابسته به فرهنگستان هنر- «سودای قطاعی» با بازخوانی نوینی از یک سنت هنری اصیل، زیبا و از یادرفته در ایران، با نمایش مجموعه ای از آثار «سیدرضا خضرایی»- هنرمند خوشنویس، که از انگشت شمار هنرمندان فعال در عرصه قطاعی است، دوشنبه 10 اردیبهشت ساعت 16 در نگارخانه «فرشچیان» گشایش خواهد یافت.

مجموعه ارائه شده، شامل 35 اثر قطاعی است که حاصل 4 سال فعالیت اخیر هنرمند به شمار می رود.

هنر قطاعی، حدود 700 سال پیش در مسیر جاده ابریشم از چین به ایران آمد و در طول تاریخ، کاربرد وسیعی در هنرهایی چون: صحافی، وراقی، تجلید، کتاب آرایی و خوشنویسی یافت و از 150 سال پیش نیز بتدریج رو به افول و فراموشی نهاد.

ویژگی آثار این نمایشگاه، به گفته هنرمند، استفاده از دانگ های ریز خط نگاری- و بویژه خط شکسته- در قطاعی و نیز چشمگیر بودن جلوه هنر تذهیب با استفاده از رنگهای متفاوت و منحصر بفرد، و البته با حفظ اصالتهای کهن این هنر است که تاکنون سابقه و تجربه ای از آن در قطاعی نبوده است.

نمایشگاه «سودای قطاعی» تا 18 اردیبهشت از 10 صبح تا 18 عصر، همه روزه بجز روزهای تعطیل- در نگارخانه «استاد فرشچیان» موسسه صبا در تهران، تقاطع طالقانی و ولیعصر خیابان برادران شهید مظفر پلاک 125 پذیرای علاقمندان خواهد بود.

503

کد خبر: 935578

وب گردی

وب گردی