ارتقا اقتصاد با حضور اجتماعی فرهنگی زنان/زیر ساخت توسعه،  خانواده ، تحصیل و  کسب و کار است

مسئول بسیج امور زنان کشور گفت: ما زنان فرهیخته ای داریم که مادران فوق العاده موفقی هستند و حضور موثر زنان در بحث های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی در کشور ما زبانزد خاص و عام است .

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز در ایران زنان به عنوان مدیران کالاهای مصرفی خانواده، با گام برداشتن در جهت ارتقای اقتصاد خانواده،نقش مهمی را در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالاهای داخلی ایفا می کنند. از آنجائی که فشار های اقتصادی یکی از ابزارهایی است که دشمنان ایران برای رسیدن به اهداف خود از آن بهره می گیرند پس از شعارهای اقتصاد مقاومتی، شعار امسال نیز مکمل ارتقای اقتصاد داخلی بوده و به تحقق اقتصادی مستقل و به دور از وابستگی کمک می کند.

مینو اصلانی، مسئول بسیج امور زنان کشور در باره نقش زنان در رسیدن به یک جامعه مستقل اقتصادی و جمعیت مداخله گر در این امر گفت: ۴۹/۵%از جمعیت مداخله گر در زمینه های اشتغال خانم ها هستند و ۳% این مخاطبان خانم های شاغل در سمت های دولتی هستند. متاسفانه وقتی بحث شغل و تحصیلات را مطرح می کنیم شاخص ها ایرانی نیست و مطابقتی با مسائل فرهنگی ما ندارد درشاخص های سازمان ملل،کشور توسعه یافته کشوری است که تعداد زنان شاغل در آن زیاد باشد اما در کشور ما نقش تاثیر گذاری زنان مهمتر است اینکه در کشور ما زنان در سرنوشت مسائل اقتصادی،اجتماعی و سیاسی بسیار تاثیر گذارند و می درخشند.

وی افزود: در حرکت های اساسی نظام و کشور، زنان نقش پر رنگی دارند و این نقش در پیشرفت کشور موثر است بنا بر این توسعه یافتگی با تعداد زنان شاغل ارتباط ندارد .ایران در نانو جز ۵ کشور اول و در بحث هسته ای جز ۱۰ کشور اول جهان قرار دارد و حضور اجتماعی زنان، در اولویت این شاخص است.
این فعال حوزه زنان افزود: در بحث امید به زندگی کشور ما بسیار جلوتر از کشورهای غربی است بنابراین ما باید خودمان را با خودمان بسنجیم. ما زنان فرهیخته ای داریم که مادران فوق العاده موفقی هستند بنابراین حضور موثر زنان در بحث های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی در کشور ما زبانزد خاص و عام است و این موضوع برای خیلی از کشورها به عنوان یک معیار مطرح است زنان در کشور ما یک حضور موثر همه جانبه بویژه در بخش خانوادگی دارند وقتی زمینه ایفای نقش زن مهیا باشد و این نقش ایفا شود بزرگترین عامل حرکت جامعه است در حالیکه غرب در این موضوع واقعا فقیر است و زنان در خارج نمی توانند بخوبی نقش همسری و مادری را ایفا کنند چرا که زمینه هایش از بین رفته طبیعتا عنصری هستند که از فطرت و ذات خود جدا شده اند.

اصلانی افزود: در بخش تکیه بر اقتصاد داخلی سه بخش مهم وجود دارد که زنان در هر سه زمینه نقش آفرین هستند وقتی بر اقتصاد داخلی و درون زا بودن اقتصاد توجه می کنیم اول اعتماد به نفس برای هر انسانی ایجاد می شود و مادران جوان امروز باید به این باور برسند که ما می توانیم.
اصلانی با تاکید بر اینکه کالاهای ایرانی باید در ابتدا در بحث رقابتی پذیرفته شوندگفت: ما باید فرصتی به کالاهای داخلی بدهیم تا به سطح کیفیت مطلوب ارتقا یابند وجایگاه خود را در بین هموطنان پیدا کنند.

وی ادامه داد: در انقلاب بزرگ هند ،که هدفشان رهایی از استعمار انگلیس بود در صنعت نساجی ، پارچه ای که در داخل مورد استفاده قرار گرفت پارچه مرغوبی نسبت به فاستونی انگلیس نبود اما وقتی مدیران و مسئولان عالی رتبه از این پارچه استفاده کردند مورد قبول مردم واقع شد و این پارچه سمبل رهایی از استعمار شد یعنی برای جدا شدن از استعمار اقتصادی باید فرصتی برای رقابت به کالاهای داخلی داده شود و نباید انتظار داشت که یکباره کالاهای تولید داخل کشور کیفیت صد در صد مطلوب پیدا کنند بنابر این خودباوری بسیار مهم است و ما در مسیر پیشرفت و قله هستیم حالا در این قله ممکن است با مشکلاتی هم مواجه شویم.

سید محمد رضا مرتضوی، دبیر کل خانه صنعت ،معدن و تجارت در این مورد به ایسکانیوز گفت: نقش خانم خانه همیشه در اقتصاد خانواده پر رنگ بوده است مرد درآمد را تامین می کند اما سرنوشت این درآمد به دست زن رقم می خورد و مدیریت مالی خانم خانه است و هرجا که زن عهده دار این مسئولیت است معیشت خانواده بهتر اداره می شود و همه دنیا به این نتیجه رسیده اند که زیر ساخت توسعه، اول خانواده بعد تحصیل و بعد کسب و کار است.

مهندس مرتضوی گفت: برای توجه به نقش زنان در مدیریت خانواده باید به همه فاکتور ها توجه شود. نقش تحصیلات زنان در بهبود اداره خانواده و کمک به توسعه ملی نقش بی بدیلی است. در جامعه روستایی زنان علاوه بر مدیریت خانه و خانواده در زمینه کشاورزی پا به پای مردان کار می کنند و در استان هایی که زیر ساخت آن ها بر اساس کشاورزی است مانند گیلان و مازندران این نقش کاملا محسوس است.
وی بیان کرد: مسیر عبور توسعه اجتماعی و اقتصادی از مسیر فرهیختگی و فهمیدگی خانواده است به عنوان مثال در کشور های اروپایی اگر خانمی به نگهداری پدر ومادرش بپردازد و آنها به جای آسایشگاه در کانون گرم خانواده نگه داری شوند دولت به او حقوق می پردازد توسعه یافتگی به معنی مسیر عبوری از یک مجرا است. حضور یک خانم تحصیل کرده خانه دار ،نقش بزرگی را در رسیدن به این توسعه ایجاد می کند و توسعه یافتگی با سواد خانم ها به عنوان نیمی از جامعه ارتباط مستقیمی دارد.

لزوم تغییر در سبک زندگی و تغییر در نگرش


مرتضوی گفت: من به عنوان یک کارشناس صنعت می گویم کیفیت اکثر محصولات ایرانی در مقابل کالاهای خارجی قابل قبول تر است به عنوان مثال در حال حاضر باب شده زنان از چادر مشکی های خارجی استفاده می کنند در حالیکه چادری که در شهر کرد تولید می شود از کیفیت بالایی برخوردار است این موضوع باید حمایت و فرهنگ سازی شود و خانم های ما با خرید نوع داخلی از آن حمایت کنند هر چند در طول 3-2 سال گذشته توجه ویژه ای به مصرف کالای ایرانی شده است و در تولیدات محصولاتی مانند شویند ها نیز بهبود نسبی ایجاد شده است .
دبیر کل خانه صنعت ،معدن و تجارت ادامه داد: در بررسی دقیق بهداشتی و آماری که با موسسه استاندارد درباره شوینده های داخلی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که شوینده های داخلی در سطح بالاتری نسبت به شوینده های خارجی که غالبا بصورت قاچاق واردکشور می شود قرار دارند.
وی با اشاره به مدیریت خرید خانم ها گفت: این خانمها هستند که خرید برای آشپزخانه و کابینت ها را مدیریت می کنند و سهم آقایان از خرید داخلی منزل عمدتا حمل کننده چرخهای خرید هستند و تصمیم گیرنده نوع خرید خانم ها هستند.

نقش زنان روستایی و عشایری در عرصه های تولید و مصرف کالا​


فروغ السادات بنی هاشمی،مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان و مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری در مورد نقش زنان روستایی و عشایری در عرصه های تولید و مصرف کالا به خبرنگار ایسکانیوز گفت: هدف ما در وزارت جهاد کشاورزی حمایت از زنان روستایی و عشایری است فعالیت هایی که زنان عشایری انجام می دهند کاملا در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و مصرف کالاهای ایرانی است در واقع با آمار و ارقام اثبات شده که ضریب خودکفایی در بخش کشاورزی ۹۰ درصد و در محصولاتی که زنان روستایی تولید می کنند ۱۰۰% است زیرا اشتغال زنان روستایی و حوزه هایی که خانم های روستایی و عشایری کار می کنند کاملا مبتنی بر مواد اولیه و منابع و مواد محلی و بومی و تلفیقی از دانش بومی و دانش جدید است بنابراین نه تنها فعالیت خانمها در حمایت در تولید و مصرف کالای ایرانی است بلکه اعتقاد ما پایداری از هنر، فرهنگ و سنت ایرانی است.

بنی هاشمی گفت: یکی از فعالیت های خاصی که ما انجام دادیم توان افزایی در حوزه کار آفرینی و اشتغال است خانم ها در فعالیت های کشاورزی بسیار فعال بوده اند اما ما سعی می کنیم که دانش و فنون جدید را وارد جامعه محلی و روستایی کنیم و فرصت را برای زنان روستایی که دسترسی به دانش نوین ندارند فراهم کنیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان با تاکید بر نقش مثبت زنان در عرصه های تولیدی و اقتصادی ادامه داد: فعالیت زنان اساسا در حوزه فناوری محصولات است حتی ما در نمایشگاههای خارج از کشور که شرکت کردیم دیدیم استقبال از محصولات تولیدی زنان روستایی مانند عرقیجات و ترشیجات زیاد بود این تجربه برای خود ما نیز جالب و عجیب بود زیرا از کشورهای همسایه برای محصولات سفارش داشتیم و در صنایع دستی و محصولات غذایی استقبال بیشتری نسبت به محصولات صنعتی دیده شد.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای توانمند سازی زنان عشایر چیست و افزایش هویت ملی و بومی از اهداف مصرف کالاهای داخلی است در این مورد چه برنامه ای دارید؟ گفت: برنامه های زیادی برای آموزش زنان روستایی و عشایری در نظر گرفته شده است مضافا اینکه در جامعه عشایری اصالت و فرهنگ غنی وجود دارد که احیای آن منحصر به فرد است و این مزیت رقابتی ما ،در ارتباط با کالای خارجی است آنچه در جامعه روستایی و عشابری مطرح است این است که ما بتوانیم زوایای زندگی جامعه عشایری را به کمک خود آنها بهینه کنیم و تمام آموزش های ما در این جهت است ما از واژه توانمند سازی کمتر استفاده می کنیم زیرا واقعا توانمند هستند این توانایی آنها باید در ارتباط با دنیای جدیددر ارتباط با ابزار، تکنولوژی و فن آوری های جدید برای ورود به بازارهای جدید باشد و وظیفه ما ایجاد تسهیلات در این زمینه است.

با دقت در شکل گیری یک اجتماع در می یابیم که عوامل انسانی و موقعیت هایی که در یک منطقه جغرافیایی وجود دارد، از عوامل تاثیر گذار بر این قضیه است بیشترین عاملی که تغییرات را رقم می زند چیزی است که در مقاطع زمانی می تواند تغییراتی را در خواسته های اقتصادی مالی و اجتماعی ایجاد کند و آن مجموعه ای از عناصر فرهنگی است که در یک جامعه به وجود می آید و نباید از یاد برد که پایه و اساس بحث فرهنگ و فرهنگ سازی در خانواده شکل می گیرد. نقش زنان جامعه به عنوان مدیران خانه بسیار حائز اهمیت است چرا که فرهنگ سازی از بطن اولین جامعه که همان کانون خانواده است به دست پر توان بانوان صورت می پذیرد.

705

کد خبر: 935586

وب گردی

وب گردی