راه‌اندازی ایستگاه جمع‎آوری گازهای مشعل میدان پارسی با  هدف جلوگیری از آلودگی‎های زیست‎محیطی

ایستگاه جمع‎آوری گازهای مشعل میدان پارسی با هدف جلوگیری از سوزاندن روزانه حداقل ۳ و حداکثر ۷,۵ میلیون فوت مکعب گازهای مشعل و ممانعت از آلودگی‎های زیست‎محیطی در منطقه عملیاتی نفت و گاز آغاجاری به بهره‎برداری رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ این طرح نخستین طرح جمع‎آوری گازهای مشعل است که با حضور و مشارکت بخش خصوصی به ثمر رسیده و شرکت تامکار گاز به عنوان مجری این طرح با احداث یک واحد تقویت و افزایش فشار گاز با ظرفیت حدود ۷,۵ میلیون فوت‌مکعب در روز، گازهای کم‎فشار واحد پارسی کلاستر را جمع‌آوری و از سوزانده شدن آنها جلوگیری می‌کند.

در این پروژه گازهای کم فشار میدان پارسی که با افت فشار چاه‎های تولیدی، امکان جمع‌آوری در ایستگاه تقویت فشار موجود را ندارد، با فشار در محدوده ۱۵ تا ۵۰ پام به تاسیسات تقویت فشار تامکار گاز تحویل می‌شود و پس از فشارافزایی با فشار ۱۲۰ پام دوباره به تاسیسات شرکت ملی نفت بر می‎گردد تا در کارخانه گاز و گاز مایع-۱۵۰۰ مایع گیری و به میدان کرنج تزریق شود.

در این قرارداد، شرکت ملی نفت از محل فروش گازهای همراه و استفاده از ظرفیت‌های خالی در شبکه تقویت فشار، فرآورش و انتقال گاز خود درآمد کسب کرده و مایعات گازی واحد تامکار گاز نیز به طور کامل و بدون پرداخت هزینه‌ تحویل این شرکت می‌شود و از سوزاندن حداقل ۳ و حداکثر ۷,۵ میلیون فوت مکعب در روز گاز مشعل و هدررفت منابع کشور و آلودگی محیط‌زیست جلوگیری می‌شود.

ایستگاه جمع‎آوری گازهای مشعل میدان پارسی صبح امروز (شنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه) با حضور بیژن عالی پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، محمد مصطفوی مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران، فرخ علیخانی، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت و فعالان بخش خصوص به بهره‌برداری رسمی رسید.

402

کد خبر: 935691

وب گردی

وب گردی