اسلامی: دوره نظارت ناپذیری مسئولان رو به پایان است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت : دوره نظارت ناپذیری مسئولان رو به پایان است و هر کس در هر مقامی باید این نگرانی را داشته باشد که اگر خلافی از او سر بزند نظارت مردمی و فشار افکار عمومی را در پی خواهد داشت.

شاید گمان شود که فضای مجازی به سبب ارتباط بصری، فضایی غیر حقیقی به خود دارد و هویت ها در پس آن گمنام و یا مجهول خواهد ماند؛اما زمینه رشد سریالی فضاهای مجازی و حضور بیش از نیمی از روز توسط افراد در این فضا،گواه این است که چنین رسانه ای با این هویت ،خود مستعد این است تا به عنوان یک چاقوی دو لبه عمل کند که یک لبه آن در روند سرعت عمل در پردازش و اطلاع رسانی نقشی بی بدیل ایفا کند و در لبه دیگر همانند یک بمب مخرب و بی صدا عمل کند.

در تعریف دیگر می توان گفت این فضا به مثابه آکواریوم عمل می کند که درون آن برای عموم نمایان است و این می تواند رفتارهای ما در فضاهای خانوادگی و جامعه را به سرعت نمایان کرده و فرد را در معرض انتقاد و یا تقدیر قرار دهد؛ کما اینکه ما اتفاقاتی از هر دو حیث نیز دیده و شنیده ایم.

اما باید گفت همین فضاهای موجود می تواند بستری برای تخلیه اطلاعات باشد و از داده هایی که ناغافل از ما دریافت می شود بر علیه خودمان شبیخونی صورت گیرد که زندگی هرکسی را تحت الشعاع قرار دهد.

حال تنها راه مقابله هوشیاری است، در این راستا گروه سیاسی ایسکانیوز؛ بر آن شده تا پشت پرده این شبیخون ها را افشا کند تا بر همگان مبرهن شود که چه سناریوهایی که در این خصوص نوشته نشده است.

محمد مهدی اسلامی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز درباره کلیپ منتشر شده از گشت ارشاد که برخورد مأمور این ارگان را با یک شهروند نشان می دهد گفت: حوادثی که شبکه های مجازی در ایام اخیر مدیریت کردند عموماً دو رویکرد را همزمان با هم دارد.

وی ادامه داد: یکی از این موارد این است که نشان می دهد دوره نظارت ناپذیری مسئولان رو به پایان است و هر کس در هر مقام و منصبی از جایگاه حکومتی و دولتی قرار دارد باید این نگرانی را داشته باشد که اگر خلافی از او سر بزند، نظارت مردمی و فشار افکار عمومی را در پی خواهد داشت.

مدیر مسئول هفته نامه "شما" اظهار داشت: موارد متعددی دیده ایم که یک موضع گیری و رفتار از مقام مسئول چنان بازتابی داشته که مجبور به اصلاح رویه و رفتار خودش شده است.

اسلامی در خصوص جنبه دیگری که در فضای مجازی در خصوص اتفاقات اخیر گشت ارشاد شکل گرفته است ابراز کرد: رویکر دیگری که شاهد آن هستیم این است که گروهی با شناخت قابلیت فضای مجازی سعی در ساماندهی آن داشته و قصد بهره برداری مطلوب از رسانه های جدید را دارند؛ تا آنچه که مطلوب سیاسی خودشان است، در قالب مطالبات مردمی جا بزنند.

وی با اشاره به انتشار کلیپ برخورد مامور گشت ارشاد با یکی از شهروندان گفت: به عنوان نمونه در حادثه اخیر یکی از سوالاتی که بسیاری از بیینده های این کلیپ می پرسیدند این بود که مگر گشت ارشاد در تهران فعال است؟! مگر فعالیت آن مدت طولانی نیست که متوقف شده است؟!

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه بیان کرد : دولت روحانی به واسطه جایگاهی که وزارت کشور نسبت به نیروی انتظامی دارد، عملا گشت ارشاد را متوقف کرده است. انتشار چنین کلیپی در حالی که دغدغه مردم نیست نشان می دهد هدف گذاری سیاسی جدی پشت آن است به ویژه این که نوع فیلم برداری و نوع تحریک نیروهای پلیس نشان می دهد یک برنامه مدون از قبل تنظیم شده وجود دارد.

وی افزود: این موضوع را بایدبطور هم زمان از دو منظر دید؛ نخست سوء استفاده از این نظارت عمومی که این روند برای بهره گیری سیاسی امری نامطلوب است و باید آن را مذموم شمرد و نباید ابزار دست رفتارهای سیاسی گروهی شود و در درجه دوم حساسیت رفتار مسئولان است؛ چرا که مسئولان باید دقت کنند تا رفتارشان را هر چه بیشتر با قانون تطبیق بدهند و رفتار و برخورد ها باید در قالب چهارچوب قانون و عرف صورت گیرد،ضمن آنکه جامعه با هر تخطی واکنش نشان می دهد و هیچ طیفی نباید از تخطی هایی که شده دفاع کرد.

اسلامی با تأکید بر این موضوع که با در نظر داشتن کلیپ منتسب به برخورد گشت ارشاد، ضمن تأکید بر این که هر دو سوی آن قابل بررسی است، تصریح کرد: خطایی که مأموران مرتکب شده بودند نظارت عمومی به آن اعمال شد که امید می رود به بهینه شدن رفتار مامورانی که در نهادهای مختلف در برابر مردم قرار می گیرند، بیانجامد و از سوی دیگر باید دقت کنیم اصل و ریشه این ماجرا چیست و برای مردم روشن و صریح تر پشت پرده چنین طرح های برنامه ریزی شده ای را بیان کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تخریب های چند ماه گذشته پلیس می تواند پروژه ای جدید در جهت متشنج کردن جامعه باشد؛ اظهار داشت: به نظرم این پروژه را باید فراتر از نیروی انتظامی دید؛ پروژه ای که سعی در به چالش کشیدن حاکمیت رسمی جمهوری اسلامی دارد و در جاهایی که مأموران اعمال قانون می کنند، می خواهد پای آن ها را بلغزاند و کاری کند که نتوانند با قدرت کافی اعمال حاکمیت کنند. اجرای چنینن پروژه هایی می تواند، گام های اولیه برای یک طرح بزرگ تر باشد.

این عضو حزب موتلفه در پایان با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی مبنی بر برهم زدن جو جامعه، ادامه داد: از آنجایی که رسما مقام های آمریکایی اعلام کردند باید از طریق روش های متعدد مثل اغتشاش، ایران را ساقط کنیم،و ما باید بدانیم و آمادگی این را داشته باشیم که این رفتار ها نوعی مدل برای تکرار پرتوان تر در آینده باشد که فتنه ای را رقم بزند.هر چند از منظر دیگر می توان گفت انتشار چنین ویدیوهایی، فرصتی برای ماست تا رفتار دشمن را پیش بینی کرده و خود را برای مواجه با آن اماده کنیم.

303

کد خبر: 935700

وب گردی

وب گردی