قرارداد ساخت مخازن به‌زودی در قالب BOT با یک شرکت ایرانی امضا می‎شود

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از به‌کارگیری حداکثری ظرفیت شرکت‎های داخلی در اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و احداث پایانه‎های صادراتی خبر داد و گفت: مناقصه‌های مربوط به این طرح در دستور کار است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ غلامرضا منوچهری که به تازگی از روند اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و احداث پایانه‎های صادراتی بازدیدی داشته است، درباره وضع پیشرفت این طرح گفت: در این طرح، خط لوله‎ای ۴۲ اینچی به طول هزار کیلومتر و همچنین مخازن ذخیره‎سازی و اسکله صادراتی احداث خواهد شد که مناقصات مربوطه در دستور کار است.

او با بیان این‎که برای پیشبرد سریع‎تر کار، اجرای خط لوله به چهار بخش تقسیم شده است، افزود: لوله‎های مورد نیاز از محل تولیدات سه شرکت لوله‎ساز داخلی تامین می‎شود.

منوچهری همچنین به برگزاری مناقصه ساخت مخازن ذخیره‎سازی این طرح اشاره کرد و گفت: نتیجه مناقصه مشخص شده است و قرارداد ساخت مخازن به‌زودی در قالب BOT با یک شرکت ایرانی امضا می‎شود.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان این‎که مناقصه‎‏ مربوط به احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز نیز برگزار خواهد شد، درباره محل استقرار تاسیسات نفت در سواحل دریای عمان گفت: منطقه‎ای که نفت در نظر گرفته در ۶۰ کیلومتری غرب جاسک واقع شده، اما نقطه‎ای که منطقه آزاد پیشنهاد داده، در ۱۵ کیلومتری شرق جاسک است که به این منظور، از مشاوری استفاده می‎کنیم تا پارامترهای مختلف ‎سنجیده و با توجه به معیارهای فنی و اقتصادی و زیست محیطی، در این باره تصمیم‎گیری ‎شود.

او با بیان این‎که آبادسازی سواحل مکران از جمله طرح‎های مورد توجه نظام جمهوری اسلامی ایران است و دولت بسیار بر آن تاکید و اهتمام دارد، عنوان کرد: پایانه‎های صادراتی ما در خلیج فارس متمرکز است و بهره‎مندی از پایانه‎ صادراتی در دریای عمان می‎تواند مزیت‎های بی‌شماری برای کشور به همراه داشته باشد.

منوچهری این را هم اضافه کرد که توسعه سواحل مکران به معنای انجام فعالیت‎های توسعه‎ای در یکی از محروم‎ترین نقاط کشور است که این موضوع بر اهمیت طرح می‎افزاید.

بر اساس این گزارش، با توجه به تمرکز بخش عمده فعالیت‌های صنعت نفت در غرب و جنوب کشور، توسعه سواحل مکران می‌تواند به تکمیل فرآیندهای توسعه‌ای این صنعت در جنوب کمک کند و فرصت بکری برای جذب سرمایه در این منطقه فراهم سازد.

توسعه سواحل مکران بارها از سوی مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری مورد تاکید قرار گرفته است و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه‌ پایدار در سواحل مکران که اسفندماه پارسال برگزار شد، استقرار عدالت منطقه‎ای را از جمله رهاوردهای توسعه سواحل مکران خواند و اعلام کرد: در طرح توسعه سواحل مکران به امنیت ملی و رشد اقتصادی ایران توجه خواهد شد.

402

کد خبر: 935756

وب گردی

وب گردی