افزایش ضریب بازیافت میدان کرنج

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: با جمع‎آوری گازهای کم فشار میدان پارسی، فشارافزایی و تزریق دوباره آن به میدان کرنج، شاهد افزایش ضریب بازیافت میدان کرنج خواهیم بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ابراهیم پیرامون، در آیین بهره‌برداری از واحد جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی، با اشاره به اهمیت اجرای طرح‎های جمع‌آوری گازهای مشعل گفت: مقادیر زیادی از گازهای همراه نفت در‌ گذشته‌ ازسوی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب جمع‌آوری شده است و این واحد نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرایی می‌شود.

او افزود: این واحد می‌تواند روزانه ۳ تا ۷ میلیون فوت‌مکعب گاز کم فشار را جمع‌آوری کند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: امروز در کنار این پروژه، طرح تزریق گاز به میدان کرنج نیز افتتاح می‌شود؛ میدانی که برای جلوگیری از افت فشار به تزریق گاز نیاز دارد.

پیرامون عنوان کرد: در این پروژه در مجموع ۴۵ میلیون فوت‌مکعب گاز به میدان کرنج تزریق خواهد شد که منجر به افزایش ضریب بازیافت میدان به ۲۸ درصد خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در این پروژه گازهای کم فشار میدان پارسی که با افت فشار چاه‎های تولیدی، امکان جمع‌آوری در ایستگاه تقویت فشار موجود را ندارد، با فشار در محدوده ۱۵ تا ۵۰ پام به تاسیسات تقویت فشار تامکارگاز تحویل می‌شود و پس از فشارافزایی با فشار ۱۲۰ پام دوباره به تاسیسات شرکت ملی نفت بر می‎گردد تا در کارخانه گاز و گاز مایع-۱۵۰۰ مایع‌گیری و به میدان کرنج تزریق شود.

این طرح نخستین طرح جمع‎آوری گازهای مشعل است که با حضور و مشارکت بخش خصوصی به ثمر رسیده و شرکت تامکار گاز به عنوان مجری این طرح با احداث یک واحد تقویت و افزایش فشار گاز با ظرفیت حدود ۷,۵ میلیون فوت‌مکعب در روز، گازهای کم‎فشار واحد پارسی کلاستر را جمع‌آوری و از سوزانده شدن آنها جلوگیری می‌کند.

402

کد خبر: 935772

وب گردی

وب گردی