سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های امروز خود اخبار متنوعی ازمسایل سیاسی و بین المللی را منتشر نمودند. ناکارآمدی سیاست های  منطقه ای آمریکا، مساله هسته ای ایران و همچنین ضرورت اقدام عملی کشورهای عربی و فلسطین علیه وحشی گری های اسراییل ازجمله این اخبار می باشند که در زیر به آنها اشاره می شود:

روزنامه " الشعب " مصر در مقاله ای به قلم "غازی حسین"با عنوان "ناکارایی سیاست های آمریکا در خاورمیانه" سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانه را سیاست هایی جنگ افروزانه می داند که هدف آن نفوذ و حفظ اسراییل است. وی اعتقاد دارد که این سیاست و استراتژی آمریکا تاکنون شکست خورده است. غازی حسین می نویسد: "استراتژی آمریکا در خاورمیانه بر اساس سلطه بر ثروت ها و منابع طبیعی این منطقه مانند نفت و گاز؛ یهودی سازی قدس ، فلسطین و سیطره بر گروه های مقاومت در سوریه ، لبنان ، فلسطین ،عراق ،افغانستان و لیبی و مواجهه و برخورد با جنبش ها و سازمان های آزادی خواه ملی و سرنگونی آنها و همکاری و مشارکت با اسراییل در جنگ علیه فلسطینی ها و دفاع از اشغال مناطق شبعا و جولان توسط اسراییل و حفاظت از نفوذ غرب در این منطقه و تقویت اسراییل از نظر سیاسی و اقتصادی و نظامی؛ حمایت ازگروه های تروریستی در سوریه و خالی کردن خزانه های کشورهای عربستان، قطر، امارات و شکل بخشیدن به اسراییل قدرتمند از لحاظ اقتصادی در خاورمیانه بزرگ بنا گردیده است. از عناصر اصلی ماهیت استراتژی آمریکا سلطه طلبی در جهان و همچنین منطقه خاورمیانه است و برای اجرای این استراتژی از زور و ادبیات تهدید و همچنین تحریم های اقتصادی بهره می برد. تمامی این اقدامات آمریکا در منطقه خاورمیانه ناکارآمد بوده زیرا با منافع ملی مردم و کشورهای منطقه، فلسطینی ها و تمام ملل جهان در تضاد است."

با نزدیک شدن به پایان مهلت تفاهم نامه هسته ای ایران از سوی ترامپ و تهدید رییس جمهور آمریکا مبنی بر لغو تفاهم نامه و اعمال تحریم های شدیدتر روزنامه " الشرق الاوسط " عربستان مطلبی را به قلم " ایلی لیک" با عنوان "فرصت ترامپ، مکرون ومرکل در بحران هسته ای ایران " منتشر نموده و در آن به نقش مرکل و مکرون در فشار بر ترامپ برای صرف نظر نمودن از لغو این تفاهم نامه اشاره داشته است. وی می نویسد: "کسانی که دنبال از میان بردن تفاهم نامه هسته ای ایران هستند و یا کسانی که می خواهند این تفاهم نامه اصلاح شود، احتمال دارد به طور مساوی از انتخاب گزینه قوی سوم یعنی ابقاء تفاهم نامه و فراموشی آن در طی زمان حمایت کنند. دوازدهم ماه می مهلت نهایی مشخص شده از سوی ترامپ برای تصمیم در این مورد است. این که آیا تحریم ها علیه ایران شدیدترخواهد شد یا نه؟ مکرون رییس جمهور فرانسه و مرکل صدر اعظم آلمان درباره این تفاهم نامه فشارهایی را بر ترامپ رییس جمهور آمریکا واردکردند. از سویی دیگر، ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا اظهار داشت که اگر ترامپ تحریم را دوباره بر ایران تحمیل نماید، ایران گزینه های ناخوشایندی را برای تلافی در اختیار دارد. این تفاهم نامه بدون شک مفید است اما مهم تر از آن ،پافشاری بر سرنوشت این تفاهم نامه و تاثیر آن بر نظام سیاسی ایران است."

روزنامه "الدستور" اردن هم در یادداشتی به قلم " عریب الرنتاوی" با عنوان "تعقیب داعش در منطقه شرق و رقابت ایران وآمریکا در خط مرزی عراق و سوریه با یکدیگر" به رقابت میان ایران و آمریکا در منطقه مرزی سوریه و عراق و تحت سیطره در آوردن این منطقه منتشر نموده است. وی می نویسد: " به نظر می رسد که جنگ علیه داعش در جنوب فرات و در امتداد منطقه مرزی عراق- سوریه به حالت تعلیق درآید. تاکنون نخوانده و یا نشنیده ایم که ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا، عملیات یا حتی حملات هوایی و موشکی را در این منطقه ترتیب داده باشد، زیرا این منطقه از لحاظ جغرافیایی سخت و وسیع بوده و بین هفت تا دوازده هزار شبه نظامی حرفه ای که از کشورهای مختلف می باشند در آن حضور دارند. سخن گفتن درباره از سرگیری حمله به داعش به صورت زمینی و هوایی و همزمان با تصمیم اطاق عملیات چهارگانه (ایران، روسیه، سوریه ،عراق)، در خودداری آمریکا و ایران از رقابت در منطقه مرزی سوریه و عراق اشکال به وجود می آورد. این مساله ای است که اسراییل در هیچ حالتی آن را نادیده نمی گیرد و حتی برخی اعتقاد دارند که اسراییل نقش اصلی را در تشویق آمریکا به قطع نمودن راه های این منطقه و تهدید گذرگاه های زمینی ایران به سوی ساحل شرقی دریای مدیترانه دارد."

روزنامه "الوطن" عمان در مطلبی بدون نام با عنوان " وحشی گری اسراییل نیازمند مبارزه فعال با این رژیم است" (که بیانگر دیدگاه رسمی این روزنامه می باشد) به ضرورت مقابله عملی با جنایت های اسراییل اشاره می کند. این روزنامه می نویسد: "در حالی که فلسطینی ها در نوار غزه مشغول راهپیمایی مسالمت آمیز بازگشت بزرگ می باشند، تا به واسطه آن به جامعه جهانی بفهمانند که فلسطینی ها صاحبان حقوق غصب شده و صاحبان واقعی سرزمین اشغال شده هستند؛ وحشی گری های اسراییل علیه راهپیمایان و فلسطینی ها با قدرت ادامه می یابد. متاسفانه این وحشی گری های تروریستی اسراییل و جنایت ها و نقض حقوق بشر از منطق عقل و عدالت و واقعیت های انسانی و سیاسی فراتر رفته است . در مواجهه با این واقعیت تلخ، فلسطینی ها باید از ابزارهای جدید و انجام هر کاری که بتواند جلوی وحشی گری های اسراییل را بگیرد، استفاده نمایند."

کد خبر: 935787

وب گردی

وب گردی