تراز پرداخت ها چیست؟

تراز پرداخت ها نشان دهنده کلیه روابط اقتصادی یک کشور با خارج در طول یک زمان مشخص است. 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ترازپرداخت ها نشانگر خلاصه ای از تمام معاملات ساکنان یک کشور با سایر کشورها طی یک دوره مالی مشخص، مثلا یک سال است. ایالات متحده آمریکا و برخی از کشورها چنین اطلاعاتی را به صورت فصلی تنظیم و محاسبه می کنند که هدف اصلی تنظیم تراز پرداخت ها، آگاهی دولت از جایگاه بین المللی کشور و کمک به آن توسط سیاست های پولی، مالی و بازرگانی است.

تراز پرداخت های بین المللی به دو حساب عمده تفکیک می شود. اولین حساب، حساب جاری است که درآمد ناشی از فروش کالاها وخدمات تولید شده جاری نظیر کشتیرانی، بیمه، حمل و نقل توریست های خارجی با خطوط هوایی ایالات متحده و استفاده از سرمایه و تکنولوژی آمریکایی در خارج را ثبت می کند.

درآمد ناشی از تدارک و تامین این خدمات سرمایه ای به صورت حق الامتیاز و درآمد سرمایه گذاری وارد کشور می شود. کل این دریافت ها که از فروش کالاها وخدمات تولید شده جاری، حاصل می شود درحساب های تولید و درآمد ملی به عنوان صادرات (X) ظاهر می شود.

حساب جاری همچنین پرداخت های جاری مربوط به واردات کالاها وخدمات تولید شده خارجی را نیز ثبت می کند، این پرداخت ها نیز درحساب های درآمد ملی به عنوان واردات (M) ظاهر می شوند.

بنابراین عبارت مربوط به صادرات خالص (X-M) همان تراز حساب جاری درتراز پرداخت هاست. این عبارت، دریافتی خالص ناشی از تفاضل درآمد فروش کالاها و خدمات تولید شده جاری به خارج و پرداختی های مربوط به کالاها وخدمات تولید شده خارجی از جمله تعهدات به خارجیان که به صورت بهره سرمایه های خارجی به خارجیان پرداخت می شود را اندازه گیری می کند.

دومین حساب عمده در تراز پرداخت ها حساب سرمایه است. این حساب، جریان سرمایه ها از کشور ما به خارج جهت خرید دارایی های خارجی و جریان سرمایه ها از خارج به کشور ما به عنوان خرید خارجی ها از دارایی های کشور خودی را منعکس می سازد. مانده حساب سرمایه، خالص جریان خارجی سرمایه ها جهت خرید دارایی های خارجی را اندازه می گیرد.

یک حساب سوم وکم اهمیت تری تحت عنوان پرداخت های انتقالی به خارج نیز درحساب ترازپرداخت ها وجود دارد. این حساب، پرداخت های انتقالی بخش خصوصی و پرداخت های انتقالی دولت از قبیل اعانات وعطایای آژانس بین المللی توسعه و پرداخت های مربوط به ایام بازنشستگی توسط دولت به شهروندان خارجی را شامل می شود.

401

کد خبر: 935802

وب گردی

وب گردی