در صورت عدم وجود برجام ادامه گفت و گوها ممکن نخواهد بود

سخنگوی کاخ کرملین بر ضرورت حفظ برجام تأکید و تصریح کرد بدون توافق هسته‌ای ایران و در صورت از بین رفتن برجام، هیچ چارچوبی برای ادامه گفت‌وگوها وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه امروز شنبه تأکید کرد، توافق هسته‌ای ایران باید به عنوان تنها مرجع رسمی مذاکرات آینده حفظ شود.

بنا بر گزارش ایسکانیوز، پسکوف همچنین تصریح کرد که بدون توافق هسته‌ای ایران و در صورت از بین رفتن برجام هیچ چارچوبی برای ادامه گفت‌وگوها وجود نخواهد داشت.

سخنگوی کرملین افزود: «ما از مواضع همکاران اروپایی‌مان مبنی بر ضرورت حفظ برجام مطلعیم اما برداشتن یک گام کافی یا ناکافی مسئله دیگری است و باید تأکید کنیم که این توافق تنها اجماع رسمی و بنیادی است که در نتیجه کار بسیار سخت، میان تمام طرف‌های مرتبط حاصل شده است.»

در حالیکه ضرب‌الاجل 12 می (22 اردیبهشت) برای تعیین سرنوشت برجام درحال نزدیک شدن است، برخی رسانه‌ها از توافق کشورهای اروپایی با آمریکا به منظور ترغیب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به باقی ماندن در برجام خبر داد.

«زوددویچه سایتونگ» در این رابطه نوشته است: «آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس درباره شرایطی که طبق آن واشنگتن به حفظ برجام متعهد شود، موافقت کردند.»

بر اساس این گزارش، طبق توافقات، طرف‌های اروپایی و آمریکا تصمیم گرفتند ایران را به واسطه دنبال کردن برنامه موشکی و همچنین سیاست‌هایی که در منطقه دنبال می‌کند، با تحریم‌های جدید تهدید کنند اما در عین حال خود برجام تغییری نکند.

این توافق در آستانه ضر‌ب‌الاجل 12 ماه می (22 اردیبهشت ماه) دولت ترامپ صورت گرفته است. در صورتیکه ترامپ در تاریخ مذکور، تعلیق تحریم‌های ایران را برای 120 روز دیگر تمدید نکند، امکان خروج واشنگتن از برجام و در نهایت از بین رفتن این توافق هسته‌ای وجود دارد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هفته گذشته به منظور ترغیب ترامپ برای باقی ماندن در برجام به آمریکا سفر کرده بود و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز روز جمعه با سفر به آمریکا تلاش کرد تا رئیس‌جمهور این کشور را به ادامه حضور در توافق هسته‌ای با ایران ترغیب کند.

حتی بسیاری از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا علیرغم آنکه از حامیان توافق هسته‌ای با ایران نیستند، تأکید دارند که خروج واشنگتن از برجام می‌تواند منافع کشورشان را در معرض خطر قرار دهد.

از سوی دیگر روز جمعه، «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در یک نشست تاریخی با یکدیگر دیدار کردند و در این نشست بر هدف مشترک دو کره برای تضمین خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره تأکید شد و طرفین توافق کردند تا گفت‌وگوها میان دو کره در سطوح عالیرتبه ادامه پیدا کند.

305

کد خبر: 935803

وب گردی

وب گردی