اصلاح آئین‌نامه‌های کوله بری با رویکرد تقویت معیشت مرزنشینان/دیگر از عنوان کوله‌بری استفاده نشود

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: قبلا یک مرزنشین به عنوان کوله بر، کارگر یک تاجر بود اما امروز تجار، کسبه، بازار و گردشگران به دنبال امتیازاتی می‌روند که به مناطق مرزنشین داده‌ایم بنابراین مردم مرزنشین امروز صاحب یک امتیاز، نام، مشخصات هستند که در یک سامانه تعریف شده است.

به گزارش ایسکانیوز شهریار حیدری در جلسه تشریح آخرین وضعیت و تصمیمات در خصوص کوله‌بری و کوله‌بران در جمع خبرنگاران گفت: پیشنهاد می‌کنم که دیگر از عنوان کوله بری استفاده نشود چون در تصویب‌نامه جدید شأن مردم رعایت شده است.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: در گذشته دستورالعملی تحت عنوان کوله‌بری وجود داشت که در چهارچوب آن فعالیت‌هایی در مرزهای استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی انجام می‌شد. این دستورالعمل به دلیل مشکلاتی که داشت به خوبی اجرا نشد و باعث اعتراض مردم مرزنشین شد. در حقیقت هدف این دستورالعمل تقویت مرز نشینان بود.

وی ادامه داد: در عمل هیچ تقویتی در معیشت مرزنشینان ندیدیم. به همین خاطر دولت تصمیم گرفت آئین‌نامه‌هایی درباره مباحث کوله‌بری و ملوانی تهیه شود و این موضوع را با حضور دستگاه‌های مختلف و پیشنهاد دهنده از جمله وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن، تجارت، وزارت کشور و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ساماندهی کند.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور افزود: این تصویب‌نامه در جهت منافع مرزنشینان تهیه شده است و طبیعتا شعاعی از یک جغرافیا و جمعیت برای مناطق مذکور تعریف کردیم.

به گفته وی تصویب نامه‌ای که قبل از پایان سال ۹۶ اجرایی شد عملا با مسائل و مشکلاتی مواجه شد که نیازمند به اصلاح برخی موارد در آئین‌نامه بود بنابراین وزیر کشور هم به وزارتخانه‌های مختلف و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز تاکید کرد که به سمت اصلاح آئین‌نامه بروند.

حیدری در ادامه اظهار کرد: چون آئین‌نامه‌ها در دولت تصویب شده بود اصلاح آن هم نیازمند تصویب در دولت بود بنابراین آنچه که در جلسات مختلف از جمله جلسه امروز بررسی شد اصلاح آئین‌نامه‌ها با نگاه و رویکرد تقویت معیشت مرزنشینان و در حقیقت اصلاح برخی از مواردی بود که عملا در اجرا امکان پذیر نبودند.

اصلاح آئین‌نامه‌های کوله بری با رویکرد تقویت معیشت مرزنشینان

وی ادامه داد:‌ آنچه که تصمیم گرفته شد و به‌زودی با فوریت به دولت منعکس می‌شود قطعا در راستای منافع مردم مرزنشین است. در حقیقت هدف ما نیز تقویت مرزنشینان است. منتها در این ارتباط یک چرخه تجاری جریان دارد که تاجر کالا را تهیه و به مرز منتقل می‌کند، مرزنشین نیز کالا را با استفاده از تخفیف بازرگانی تهیه می‌کند و نهایتا به شهرستان‌های مرزی منتقل می‌شود و در آنجا ممر درآمدی برای مردم و مغازه داران است.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با بیان اینکه نگاهمان در این تصویب نامه که به زودی به دولت نیز منعکس می‌شود، قطعا هر چهار مجموعه را در بر می‌گیرد، گفت: بنابراین مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و امیدواریم هر چه زودتر در دولت به تصویب برسد و مردم مرزنشین نیز از آن بهره‌مند شوند.

وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوالی مربوط به بیمه کوله بران گفت: بحث بیمه در این چهارچوب نیست زیرا کوله بری شغل پایدار نیست. در حقیقت این یک امتیازی برای مناطق مرزنشین است و بیمه روش و روال دیگری دارد. قطعا به موازات این بایستی دستگاه‌های اقتصادی کار توانمندسازی را آغاز کنند.

حیدری در پایان اظهارکرد: در گذشته کوله بر برای تاجر بار می‌برد اما امروز کوله بر صاحب کارت الکترونیک است و دولت در آن کارت امتیازاتی قائل شده است. این امتیاز در آئین‌نامه جدید تقویت شده است و اگر در دولت تصویب شود مورد رضایت مردم مرزنشین نیز خواهد بود.

ایسنا

700

کد خبر: 935810

وب گردی

وب گردی