15 می تلاقی سه رویداد مهم و تاثیرگذار بر منطقه

یوسی میلمان تحلیلگر نظامی و امنیتی صهیونیست به بررسی سه اتفاق مهم و تاثیرگذار در تحولات خاورمیانه پرداخته که ایران در آن نقشی اساسی دارد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، یوسی میلمان تحلیلگر امنیتی و نظامی روزنامه معاریو در مقاله ای نوشت: تا 15 ماه می آینده 3 رویداد مهم که از آثار ویژه ای برخوردار است، اتفاق خواهد افتاد که نه تنها بر امنیت اسرائیل و خاورمیانه که بر امنیت جهان تاثیر خواهد داشت.

اولین حادثه، دیدار رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی است که هدف از آن خلع سلاح کره شمالی و یا حداقل تعلیق برنامه های هسته ای و کاهش حضور نظامی آمریکا در شبه جزیره کره است و البته امکان امضای توافق صلح میان دو کرده نیز وجود دارد.

اگر چه این توافق در شرق آسیا انجام می شود اما نتایج آن در خاورمیانه نیز ظاهر خواهد شد. کره شمالی در کنار عراق و ایران یکی از کشورهای محور شرارت اعلام شده از سوی آمریکا در زمان جورج بوش پسر در ابتدای قرن جاری است. اگر کره شمالی از این لیست خارج شود ایران در این میان تنها خواهد ماند و فشارهای بین المللی بر این کشور برای ایجاد تغییراتی در توافق هسته ای خود با کشورهای شش گانه طرف مقابل افزایش خواهد یافت و به مرور سیاست های منعطف تری را برای ایجاد این تغییرات از سوی ایران شاهد خواهیم بود.

اتفاق دوم آن است که در 12 ماه می احتمال می رود آمریکا خروج خود از توافق هسته ای را اعلام کند. ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی خود این توافق را «توافقی بد» دانست و مرتب وعده خروج از آن را تکرار کرد. از آن زمان تاکنون و به ویژه در ماه اخیر فشارهای زیادی به وی از داخل و خارج آمریکا برای عدم خروج این کشور از توافق هسته ای وارد شده است. رئیس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان به همین منظور در هفته گذشته به آمریکا سفر کرده و با رئیس جمهور این کشور مذاکراتی انجام دادند.

ترامپ به خروج از توافق هسته ای تمایل دارد اما کاملاً حساب شده و عقلانی رفتار می کند. یکی از احتمالات مطرح در این موضوع آن است که آمریکا به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان خواستار ایجاد تغییراتی در این توافق خواهند شد به شکلی که نظارت های آن دائمی شده و خطر غنی سازی اورانیوم و ساخت رآکتورهایی برای تولید پلوتونیوم برای همیشه متوقف شود. همچنین احتمال دارد آنها خواستار گسترش این توافق به موضوع موشکی ایران و توسعه موشک های بالستیک این کشور شوند. روسیه و چین با هر گونه تغییر در این توافق مخالفند و معتقدند این توافق مطابق آنچه مکتوب و امضا شده باید مورد احترام قرار گیرد.

ایران همچنین بر عدم پذیرش هر گونه تغییر در توافق هسته ای تاکیدکرده است اما از طرف دیگر نمی خواهد با تحریم های جدید از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه شود.

در حالی که ترامپ تصمیم دارد از توافق هسته ای خارج شود، در مقابل ایران 4 گزینه وجود دارد:

1- احترام به توافق و باقی ماندن در آن به همراه دیگر کشورهای امضا کننده و امیدوار بودن به عدم وضع تحریم های جدید از سوی آمریکا

2- خروج از توافق هسته ای همراه پایبندی به شروط آن

3- خروج از توافق هسته ای و از سرگیری محدود برنامه های هسته ای

4- خروج از توافق و از سرگیری همه جانبه فعالیت های هسته ای از جمله غنی سازی اورانیوم و ساخت رآکتورهای هسته ای و دستیابی به سلاح های اتمی و در نهایت خروج از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای.

احتمال اجرای گزینه آخر از سوی ایران بسیار بعید است چرا که با این کار ایران علاوه بر این که از سوی آمریکا و اسرائیل تحت فشار قرار می گیرد حتی از سوی روسیه و چین نیز مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.

تصمیمات ایران در مورد برنامه های هسته ای خود بر مقابله ایران با اسرائیل در سوریه تاثیر گذار است اگر چه این تاثیر لزوماً به طور مستقیم نخواهد بود. زمانی که ترامپ از توافق هسته ای خارج شود ایران از آزادی عمل بیشتری علیه اسرائیل برخوردار خواهد شد. ایران در ماجرای بمباران فرودگاه نظامی تی فور در سوریه و کشته شدن 7 نفر از افسران نظامی خود اسرائیل را به عملیات انتفام جویانه تهدید کرده است.

اتفاق سوم راهپیمایی بازگشت غزه در 15 می است. ارتش اسرائیل و سیاستمداران آن برای این روز آماده می شوند به وجهی که گویی 15 می روز جنگ است. آنها در این فکر هستند که در جلوگیری از عبور فلسطینیان از دیوار مرزی موفق بوده اند اما این توهمی بیش نیست. هزینه مهار تظاهرات کنندگان 45 کشته فلسطینی بوده که دو سوم از این تعداد در روز اول تظاهرات در 30 مارس توسط تک تیراندازان اسرائیلی به شهادت رسیده اند. این تعداد کشته برای حماس مناسب بوده اما هزینه های گزافی برای اسرائیل در پی داشته است.

در پی این اتفاقات دستورات ارتش اسرائیل به تک تیراندازان خود تغییر کرد اگر چه به این مساله اعتراف نمی کنند. ارتش اسرائیل این مساله را دریافت که باید تعداد کشته شدگان کاهش یافته و از افزایش آن جلوگیری نماید.

راهپیمایی بازگشت به آرزوی فلسطینیان و کابوس اسرائیلی ها تبدیل شده است. حماس تمام تلاش خود را بر بسیج ده ها هزار نفر به سوی دیوار مرزی متمرکز کرده است. این جنبش تاکنون 5 میلیون دلار غرامت به خانواده های قربانیان و مجروحان تظاهرات های اخیر پرداخت نموده است و گروه هایی را برای حمله به دیوار مرزی آموزش داده است. هنگامی که صدها نفر موفق بشوند از دیوار عبور کرده و خود را به اسرائیل برسانند، اسرائیل چه خواهد کرد؟ آیا به روی آنان آتش گشوده و همه آنها را خواهد کشت؟ اگر چنین شود حماس به آنچه می خواسته دست یافته و پیروزی برای آن محقق شده است.

ارتش و دستگاه های امنیتی باید سیاست های خود را تغییر داده و نباید در فکر صدور دستوراتی برای جلوگیری از عبور فلسطینیان از دیوار مرزی باشند اگر چه ممکن است هزینه های برای اسرائیل داشته باشد. اسرائیل باید به جای آن که دست روی دست گذاشته و غزه را تنها از دوربین های تک تیراندازان مشاهده کند در پی تسخیر کشورهای عربی، سازمان ملل متحد و کشورهای غربی که به اسرائیل و مساله فلسطین اهمیت می دهند باشد و از این طریق به مهار راهپیمایی بازگشت اقدام کند. اسرائیل باید تلاشی جدی برای کاهش مشکلات و محاصره دو میلیون فلسطینی ساکن در غزه نماید حتی اگر برخی از این کمک ها به تقویت توان دفاعی حماس منجر شود. کمک به غزه امتیاز دادن به فلسطینیان ساکن در این منطقه نیست بلکه به طور روشن در راستای منافع اسرائیل است که به وسیله آن از کشته شدن ده ها و یا شاید صدها غیر نظامی دیگر و غیر قابل کنترل شدن اوضاع کمک می کند.

کد خبر: 935818

وب گردی

وب گردی