وجود برجام برای مهار ایران ضروری است

هلن لگال در مصاحبه‌ای مدعی شد که وجود برجام، مانع دستیابی ایران به جنگ افزارهای اتمی است.

به گزارش ایسکانیوز، سفیر فرانسه در سرزمین‌های اشغالی مدعی تقابل آمریکا با ایران در صورت خروج واشنگتن از برجام شد.

«هلن لگال» سفیر فرانسه در سرزمین‌های اشغالی در گفت‌و‌گو با بخش عبری روزنامه «یدیعوت آحارانوت» پیش بینی کرد که با خروج محتمل آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران نیز احتمالا همین کار را انجام داده و امکان نبرد در منطقه افزایش می‌یابد.

لگال در این مصاحبه گفت که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روابط بسیار خوبی با هم دارند و در نشست اخیر (هفته گذشته) درباره موضوع‌های مختلف چون «ایران» به رایزنی پرداختند.
سفیر فرانسه در سرزمین‌های اشغالی در این مصاحبه به محورهای دیدار ماکرون با ترامپ از جمله «ایران» و لزوم وجود یک برنامه برای بعد از سال 2025 و هنگامی‌که تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران برداشته شده و انقضای قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت که برجام را تایید می‌کند فرا می‌رسد، و نیاز به رای گیری جدید در مورد اعمال تحریم‌ها، وجود رویکرد مشترک در مورد برنامه موشکی بالستیک ایران و نقش منطقه‌ای این کشور به ویژه در سوریه اشاره کرد.

وی ادامه داد: «توافق هسته‌ای مانع شد تا ایران یک برنامه نظامی اتمی را دست‌کم در سال 2015 راه اندازی کند و اگر توافق هسته‌ای لغو شود، این کشور به فوریت برنامه هسته‌ای را از سر می‌گیرد. پس ما به برجام برای عدم دستیابی ایران به سلاح‌های اتمی نیاز داریم. ما نه حالا و نه هیچ وقت دیگر خواهان ایران مجهز به جنگ افزار اتمی نیستیم.»

وی در خاتمه افزود: «سقوط توافق، پیامدهای عظیمی در بردارد و من تصور نمی‌‌کنم که با خروج آمریکا از توافق، ایران در آن باقی بماند و احتمال جنگ نیز وجود دارد.»

گفتنی است که سفیر فرانسه در سرزمین‌های اشغالی در حالی مدعی تلاش ایران برای کسب سلاح اتمی شده که تاکنون هیچ شواهد مستندی در این زمینه موجود نبوده و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی نیز بارها اعلام کرده‌اند که ساخت سلاح اتمی مغایر با اصول و ارزش‌های دینی و خط مشی کشور است.

305

کد خبر: 935820

وب گردی

وب گردی