ستاد احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی تشکیل می شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دکتر عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز در جلسه نقش آموزش محیط زیست در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با حضور مسئولان استانی در واحد تبریز برگزار شد، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با مسئولیت محمدابراهیم رمضانی (متخصص محیط زیست و عضو هیأت علمی واحد تبریز) تشکیل شده است.

دکتر جوانپور با بیان اینکه حل مسئله دریاچه ارومیه از اولویت‌های مهم کشور است و باید مبتنی بر روش های علمی باشد، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با بهره‌گیری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های عظیمی که دارد، همواره سعی کرده در حل مشکلات و مسائل کشور تأثیرگذار باشد، لذا در پی اخذ مجوز راه‌اندازی مرکز تحقیقات با موضوع احیای دریاچه ارومیه هستیم.

رئیس واحد تبریز ابراز امیدواری کرد برگزاری چنین جلساتی به توسعه و ارتقای فعالیت‌های منطقه و احیای دریاچه ارومیه منجر شود.

رمضانی نیز در این نشست اظهار کرد: چندین سال است که جوامع محلی و دستگاه های مختلف کشور از جمله سازمان محبط زیست، مدیریت بحران، شهرداری و... در گیر بحث دریاچه ارومیه هستند که در این میان دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری سلسله همایش‌ها و نشست‌هایی با استادان برای بررسی موضوع دریاچه و ارائه راهکارهای شاخص در حل مشکلات آبی منطقه تأثیرگذار بوده است.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: مدیریت طرح با دانشگاه و اجرای آن توسط دستگا‌ه‌های اجرایی استان و شهرداری عجبشیر خواهد بود. برای تأمین هزینه‌های طرح نیز قراردادهایی برای انعقاد با دستگاه‌های اجرایی تنظیم شده است.

وی با توجه به اجرای طرح توسعه آبریز دریاچه ارومیه گفت:‌ در این طرح، منطقه عجب شیر به عنوان پایلوت تعیین شده که همه فعالیت‌ها در آنجا متمرکز می‌شود.

ایرج شهین باهر شهردار تبریز در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی دریاچه ارومیه گفت: وضعیت دریاچه ارومیه نگران کننده است و حل بحران آن نیازمند تدابیر مدیریتی درست است که باید به آن توجه شود.

وی مدیریت غلط منابع آبی منطقه را عامل خشکی این دریاچه دانست و افزود: در حال حاضر مهم‌ترین مسئله برای حل بحران دریاچه این است که مدیریت مصرف در منابع آب‌های زیرزمینی و آب‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه سرلوحه کار قرار گیرد؛ حداقل 40هزار حلقه چاه غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه حفر شده است که باعث هدررفت آب آن شده و یکی از علت‌های اصلی پایین رفتن تراز آب‌های زیرزمینی دریاچه ارومیه است.

عضو هیأت علمی واحد تبریز خاطرنشان کرد: بسیاری از این چاه‌ها دارای مصارف خصوصی بوده و متعلق به باغداران و صاحبان ویلاهای شخصی است و برای ایجاد استخر، آبیاری درختان، فضای سبز شخصی و ... مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

شهردار تبریز درخصوص انتقال آب از نواحی مختلف برای جبران آب دریاچه اظهار داشت: ایجاد تغییرات اکوسیستمی و هرگونه انتقال آب از حوزه‌‌های دیگر آبی، به احیای حقیقی دریاچه کمک نخواهد کرد.

شهردار تبریز با تأکید بر اینکه حل بحران دریاچه ارومیه مشارکت استادان دانشگاه را می‌طلبد، افزود: به کمک اعضای هیأت علمی دانشگاه و با اتخاذ تدابیر مناسب و تداوم رویکردهای اصلاح شده از جمله اصلاح کشاورزی و مهار آب‌های زیرزمینی، می‌توان ظرفیت بازسازی و احیا را به این حوضه آبی بازگرداند.

202

کد خبر: 935839

وب گردی

وب گردی