مسعودی: رنسانس کمیک در ایران آغاز می شود

 دبیر نخستین رویداد توسعۀ محصول هنری و ماراتن طراحی کمیک دیزاتن، گفت: خانه پی‌نمای ایران از ۶ ماه قبل برنامه‌ریزی برای اجرای طراحی کمیک رویداد را آغاز کرد با این هدف که محملی مشابه رویدادهای کارآفرینی در حوزۀ آی‌تی با محوریت کمیک برگزار کند تا از رهگذر آن برخی از مشکلات تولید کمیک حل شود.

به گزارش ایسکانیوز، محمد مسعودی با اشاره به اینکه در تولید آثار کمیکی به نسلی نو نیاز داریم که توانایی‌های خود را باور داشته باشند و یقین داشته باشند که می‌توانند کارهایی جدید انجام دهند، اظهار کرد: در گام اول جلساتی با انجمن‌های علمی دانشجویی سه دانشگاه «هنر» و «الزهرا(س)» و «تهران» برگزار شد. آن‌ها از این طرح استقبال کردند و در نهایت ۸ پیش‌رویداد در این ۳ دانشگاه برگزار شد تا فرصت آشنایی قبلی دانشجویان با رویداد فراهم شود و از لحاظ فنی نیز علاقه‌مندان به شرکت در رویداد آمادگی لازم را برای ورود به این ماراتن کسب کنند.

وی ادامه داد: ۵اردیبهشت‌ماه افتتاحیه و نخستین روز رویداد دیزاتن بود. در بخشی از برنامه‌های این روز شرکت‌کنندگان ایده‌های داستانی خود را در ژانر دلخواهشان مطرح کردند و پس از برگزاری کارگاه کار تیمی، تیم‌هایی حول محور این ایده‌های داستانی شکل گرفت.

مسعودی با اشاره به اینکه در این رویداد کسی نمی‌تواند به صورت فردی به توسعۀ محصول خود بپردازد اذعان کرد: کمیک محصولی بینارشته‌ای است و افراد با تخصص‌های مختلف می‌توانند در تولید آن نقش داشته باشند.

وی افزود: در رویداد دیزاتن دانشجویان رشته‌های گوناگون از دانشگاه‌های مختلف حضور دارند و ۵۵ نفر در قالب ۱۱ تیم در این برنامه به رقابت می‌پردازند.

ایشان با اشاره به برگزاری کارگاه‌های مختلف برای شرکت‌کنندگان در روزهای ششم و هفتم اردیبهشت گفت: دانشجویان بعد از گذراندن این ورکشاپ‌ها ۶ روز فرصت دارند تا به صورت غیرحضوری کار را ادامه دهند و در پایان این مهلت ۴ صفحه از داستان خود را تحویل دهند.

دبیر رویداد دیزاتن با بیان اینکه در مدت کار روی پروژۀ تیمی، منتورها به عنوان مشاور و نویسندگان سایت‌های تخصصی به عنوان منتقد در کنار دانشجویان هستند تصریح کرد: بعد از تحویل پروژۀ نهایی، آثار به داوری گذاشته می شود و ۳ تیم برتر به عنوان برنده انتخاب می‌شوند اما در نهایت آثار طی جلسۀ نشست با سرمایه‌گذاران به ناشران و سرمایه‌گذاران حامی رویداد ارائه خواهد شد.

مسعودی ادامه داد: دیزاتن فرصت خوبی است برای دانشجوهای هنر تا یاد بگیرند چطور ایده‌های خود را به کسب‌وکار تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه در این مسیر با سه نوع مشکل روبه‌رو هستیم اذعان داشت: هنرمندانی که در این زمینه فعالیت دارند عمدتاً آثاری بر مبنای سفارش ناشر تولید می‌کنند که خلاقیت و نوآوری ندارد و حتی گاهی موضوعاتی انتخاب می‌شود که جذابیت و ظرفیت داستانی چندانی ندارد.

محمد مسعودی ادامه داد: فرصتی لازم است تا هنرمندان ایده‌های خود را پیاده کنند و با خلاقیت خود داستان جدیدی را تولید نمایند و بتوانند آن را در بازار به فروش برسانند.

وی فردمحوربودن فرایند تولید کمیک در ایران را از دیگر مشکلات این حرفه دانست و یادآور شد: اقبال کم هنرمندان به کار گروهی باعث آسیب‌پذیریِ تولید می‌شود و این احتمال بالا می‌رود که افراد نتوانند در زمان محدود تعداد صفحات بالایی تولید کنند یا کار را به صورت مداوم ادامه دهند.

مسعودی دسترسی‌نداشتن به بازار فروش مناسب را از دیگر مشکلات هنرمند دانست و بیان داشت: عموماً یک هنرمند بعد از خلق اثر نمی‌داند چطور وارد بازار فروش شود و چگونه با سرمایه‌گذار صحبت کند تا بتواند منابع لازم برای چاپ و توزیع محصول خود را فراهم آورد.

وی اظهار امیدواری کرد که برگزاری نخستین رویداد طراحی کمیک بتواند این مشکلات را رفع نموده و مسیر همواری را برای هنرمند به وجود آورد.

دبیر رویداد دیزاتن در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم چنین فرصت‌هایی را در شهرهای دیگر نیز به وجود آورده و در مراحل بعدی دیزاتن را گسترش بدهیم.

503

کد خبر: 935850

وب گردی

وب گردی