همه ما در قبال کودک آزاری  مسئولیت داریم

مشاور رئیس جمهور در امور زنان گفت: اگر جایی از کودک آزاری اطلاع پیدا کردیم و با مراجع مربوطه و اورژانس اجتماعی (123)تماس نگرفتیم حتما در آن جرم به نوعی شریک و سهیم هستیم.

اکرم جدیدی- ایسکانیوز: متاسفانه امروزه معضل آزارکودکان در سراسر جهان از مرز آزارهای کلامی و جسمی گذشته و به تازیانه آزارهای جنسی بر پیکر نحیف کودکان رسیده است، معضلی که بر اساس نظریه کارشناسان این حوزه از فقر فرهنگی و اقتصادی در کنار نبود قوانین حمایتی از این اقشار ناتوان جامعه نشات می گیرد.

اخباری که از گوشه و کنار در فضاهای مجازی و صفحات نشریات در این مورد پخش می شود تاسف بار و نا امید کننده است اخباری از جنس شکنجه های روحی و جسمی کودکان معصومی که در فاصله کمی از خانه و خانواده مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند و بازتاب اتفاقات ناگواری که روح انسان را به درد می آورد.

لایحه­ حمایت از کودکان و نوجوانان از سال 87 با گذر از سه دوره مجلس قانونگذاری همچنان در انتظار تصویب است و هنوز در اولویت کار مجلس نیست.

معصومه ابتکار در مصاحبه اختصاصی با ایسکانیوز درباره اقدامات مربوط به تصویب لایحه کودک آزاری گفت: ما لایحه ای تحت عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان در دست بررسی داریم که آخرین مرحله این لایحه با تصویب کمیسیون قضایی مجلس در صحن مجلس است و من هم اخیرا درخواست کردم که روند رسیدگی به این موضوع تسریع شود.

مشاور رئیس جمهور در امور زنان گفت: این لایحه بسیار مهم است و باید زودتر به تصویب برسد زیرا همه ابعاد مربوط به کودک و حقوق نوجوانان را در بر دارد و توجه ویژه ای به کودک آزاری کرده است بنابر این بسیار مورد تاکید است و امیدواریم مجلس سریعتر به آن رسیدگی کند.

ابتکار افزود: آگاهی مردم در این زمینه بسیار اهمیت دارد و با گزارشی که در شورای اجتماعی کشور مطرح شد اگر مردم آگاه باشند و اطلاع رسانی به موقع انجام شده و مداخله به موقع اتفاق بیفتد جلوی خیلی از موارد کودک آزاری گرفته می شود.

وی با اشاره به اینکه 123 یکی از موفقترین و موثرترین سازکارها است افزود: 123 یک خط تلفن بسیار آسان و قابل دسترس است که حتی خود کودک نیز می تواند تماس بگیرد و در مورد آسیبی که ممکن است به او وارد شود خبر دهد و همینطور همسایه ها نیز می توانند با استفاده از این شماره موارد آزار رسانی را اطلاع دهند.

وی گفت: ما در قبال چنین آسیب هایی که به کودکان ما لطمات جبران ناپذیری می زند و کودک در تمام عمر تحت تاثیر آن قرار می گیرد مسئول هستیم و یک مسئولیت مشترک اجتماعی داریم و هیچ کس نمی تواند بااطلاع از چنین مساله ای بی تفاوت باشد و اگر جایی از کودک آزاری اطلاع پیدا کردیم و اگر جایی از کودک آزاری اطلاع پیدا کردیم و با مراجع مربوطه و اورژانس اجتماعی (123)تماس نگرفتیم حتما در آن جرم به نوعی شریک و سهیم هستیم.

اگر جایی از کودک آزاری اطلاع پیدا کردیم و با مراجع مربوطه و اورژانس اجتماعی (123)تماس نگرفتیم حتما در آن جرم به نوعی شریک و سهیم هستیم

مشاور رئیس جمهور در امور زنان بیان کرد: اصل مسئولیت این سامانه سازمان بهزیستی کشور است این سازمان با یک اقدام بسیار خوب برای خدمات بیشتر در موضوع کودک آزاری هم ازمتخصصان، کارشناسان ،صاحب نظران و مددکاران و روانشناسان استفاده کرده است و در کنارش استفاده بسیار خوبی از سازمان ها و تشکل های غیر دولتی و مردم نهاد انجام می دهد و این بسیار خوب است زیرا ما باید از ظرفیت های غیر دولتی در این زمینه استفاده کنیم .

معصومه ابتکار گفت: ما امروز در ایران سازمان های مردم نهاد و تشکل های توانمندی را داریم که در این حوزه های تخصصی بسیار خوب همکاری می کنند بعضی از این سازمان ها داوطلبانه و برخی با توجه به قرار دادهای منعقد شده فعالیت می کنند.123،خانه های امن و مداخلاتی که در ادامه تماس اولیه باید انجام شود با همکاری های سازمان های مردم نهاد صورت می گیرد.

ابتکار در پایان گفت: حمایت هایی که پس از محرز شدن کودک آزاری انجام می شود شامل حمایت های قضایی،مشاوره خانواده و حمایت های حقوقی است با این حمایت ها یا مساله درخانواده حل می شود تا تکرار نشود و یا به مداخله جدی با جدا شدن موقت و نگهداری کودک در یکی از مراکز می انجامد تا کل مشکل برطرف شود و خانواده ،یک خانواده سالم و امن برای کودک باشد.

123 یک خط تلفن بسیار آسان و قابل دسترس است که حتی خود کودک نیز می تواند تماس بگیرد و در مورد آسیبی که ممکن است به او وارد شود خبر دهد

آموزش، پیشگیری و مداخله اجتماعی، تاثیرگذارترین اقدام قانونی است

عوامل متعددی دست به دست هم داده اند تا شاهد افزایش کودک آزادی در ایران و جهان باشیم عوامل پدید آورنده کودک آزاری را می توان به چند دسته تقسیم کرد، که عبارتنداز: عوامل ناشی از وضعیت کودک، عوامل ناشی از مشکلات اجتماعی و عوامل ناشی از وضعیت والدین.

اخیرا در کشور به منظور بررسی راهکارهای کاهش کودک آزاری و ضرورت وضع قوانین سخت گیرانه در زمینه شکنجه و تجاوز به کودکان، اقداماتی در دست اجرا است که در صورت اجرای صحیح و به موقع آن نور امیدی را در دلهای کسانی که با جدیت به دنبال امنیت اجتماعی کودکان بی دفاع هستند روشن می کند. بیشتر کودک آزاری ها در کشورمان جسمی است

گفتنی است پیشتر، سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفته بود: آنچه بیشتر در جامعه مشهود است موضوع کودک آزاری جسمی است و کودک آزاری جنسی کمتر دیده می شود چون عموما آزارگران جنسی کسانی هستند که مردم بیشتر به آنها اطمینان دارند و معمولا سعی می کنند برای حفظ آبرو و استدلال‌های مشابه آن را مخفی کنند مگر آن که خارج از خانه باشد و قابل پنهان کردن نباشد.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران افزود: چون سیستم ثبت دقیق در حوزه کودک آزاری نداریم لذا همه کودک آزاری ها شناسایی نمی شوند. همچنین مصادیق کودک آزاری را نمی شناسیم مقایسه کردن کودک با دیگران، ‌برچسب زدن به کودک و دادن اسامی و القاب عجیب و غریب به کودک مثل خنگ و کودن و ... همه اینها می تواند مصداق آزار باشد.

سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفته بود: الان به دلیل این که منابع اجتماعی بیشتر شده، موارد کودک آزاری بیشتر گزارش و منعکس می شود؛ مثلا در شهری که قبلا اورژانس اجتماعی نداشته موارد کمتر کشف و گزارش می شد اما امروز این موارد به مدد این منبع اجتماعی بیشتر آشکار می شود. شبکه های اجتماعی نیز این موارد را به سرعت اطلاع رسانی می کنند؛ اما آنچه مهم است این که کودک آزاری را در کشور باید جدی گرفت و از کنار آن نباید بی تفاوت رد شد.

705

کد خبر: 935949

وب گردی

وب گردی