گشایش اعتبار با ارز 4200 تومانی مقدور نیست

رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران با تاکید بر اینکه تولید‌کنندگان کفش با مشکلات کلی اقتصاد مواجه‌اند گفت: هیچ واردکننده‌ای هنوز نتوانسته با ارز 4200 تومانی گشایش اعتبار کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رسول شجری، رئیس اتحادیه کفش دست دوز تهران، در مورد دلایل عدم فروش کالا توسط برخی بازاریان تهران به شهرستان‌ها گفت: نوع بیان این مطلب در حضور رئیس جمهور را غلط می‌دانم و این گونه نبوده است که بازاریان کالا به شهرستان‌ نفروشند.

رئیس اتحادیه کفش دست‌ دوز تهران افزود: به علت وجود کارخانه‌های چرم در تبریز در حال حاضر چرم مورد نیاز تهران از تبریز تامین می‌شود و این گونه نبوده است که تولید‌کنندگان کالا به شهرستان‌ها و یا تبریز نفروشند.

او با اشاره به اینکه مشکل گشایش اعتبار است، بیان داشت: از زمانی که نرخ ارز 4200 تومان شد، تاکنون ارز با این نرخ در اختیار واردکنندگان قرار نگرفته است.

شجری با تاکید بر اینکه بخشی از مواد اولیه تولید‌کنندگان کفش وارداتی است، بیان داشت: تولید‌کننده یا واردکننده‌ای که در گذشته مواد اولیه مورد نیاز این بخش را وارد کرده است، اکنون نمی‌تواند برای جایگزین و تامین دوباره مواد اولیه خود گشایش اعتبار کند.

رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران با بیان اینکه طرح موضوع غلط بوده است، گفت: مشکل جای دیگری است و در اینجا بروز کرده است.

شجری با بیان اینکه در دو سال گذشته بازار چرم بسیار کم رونق بوده است، اظهار داشت: ممکن است در شرایط فعلی برخی هم سوء‌استفاده کنند، اما مشکلاتی که صنعت کفش با آن مواجه است، همان مشکلات کلی اقتصاد است.

او افزود: یکی از مشکلات واردکنندگان بعد از تک نرخی شدن ارز با قیمت 4200 تومان این است کالاهایی که در گذشته ثبت سفارش شده است، الان هزینه‌های گمرک و حمل و نقل و ترخیص آنها براساس نرخ 4200 تومان افزایش یافته است.

در حالی برخی واردکنندگان از عدم تخصیص ارز برای واردات به نرخ 4200 تومان خبر می‌دهند که ولی الله سیف در مراسم رونمایی از سامانه نیما با رد عدم پرداخت ارز به نرخ 4200 تومان گفت: از 22 فروردین تا سوم اردیبهشت ماه 9 هزار و 210 فقره تخصیص ارز انجام شده که ارزش آن معادل 2 میلیارد و 361 میلیون دلار بوده است.

او حجم تخصیص ارز به یورو طی روزهای گذشته را 5 هزار و 250 فقره برشمرد که معادل دلاری آن یک میلیارد و 264 میلیون دلار است.

این گزارش می‌افزاید، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران روز چهارشنبه هفته گذشته در همایش هم اندیشی اتحادیه‌های پوشاک کشور جهت حمایت از تولید داخلی گفت در جلسه آقای روحانی رئیس جمهور و فعالان اقتصادی تبریز مطرح شده که بازار تهران به شهرستان‌ها کالا نمی‌فروشند.

منبع: فارس

402

کد خبر: 935980

وب گردی

وب گردی