افزایش 900 درصدی جرایم سایبری از سال 90 تاکنون/برداشت های غیرمجاز در صدر جرایم سایبری

رئیس پلیس فتا ناجا با تشریح عملکرد این پلیس، برداشت های غیرمجاز را در صدر جرایم سایبری معرفی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، سردار "سیدکمال هادیانفر" ضمن ارائه گزارش عملکرد یکساله پلیس فتا، اولویت ها و برنامه های پیش روی این پلیس را در سال جاری تشریح کرد.

رئیس پلیس فتا اظهار داشت: براساس مأموریت تکلیفی که قانون به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرده است، تأمین امنیت فضای مجازی به پلیس " فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا " واگذار شده است. پلیس فتا امروز در 140 مرکز استان، شهرستان و شهرهای بالای 200 هزار نفر مستقر است و به مأموریت های محوله می پردازد.

وی ادامه داد: در اواخر سال 96 توفیق یافتیم در تمامی مراکز استان آزمایشگاه های " ادله دیجیتال" راه اندازی کنیم که 22 فقره از این آزمایشگاه ها کاملا بومی و با تکیه بر توان، دانش و بهره مندی از ظرفیت متخصصان فنی داخلی طراحی و مورد بهره برداری قرارگرفته است.

سردار هادیانفر با بیان اینکه تشخیص، پیشگیری و مقابله با جرایم سایبری از اولویت های این پلیس است، عنوان کرد: دستاوردهای پلیس فتا که حاصل 6 سال فعالیت این پلیس است باعث ایجاد احساس امنیت در بین کاربران شده است ضمن اینکه فضا برای ارتکاب جرم مرتکبان سخت تر شده است.

وی با اشاره به افزایش قدرت کشف جرایم توسط پلیس فتا، گفت: از سال 92 تاکنون به طور متوسط، 86 درصد پرونده ها منتج به کشف شده و زمان رسیدگی به پرونده ها از 33 روز به 15 روز کاهش یافته است.

این مقام عالی انتظامی یادآور شد: امروز 54 هزار نفر در قالب "همیاران سایبری " در حوزه پیشگیری با پلیس فتا همکاری دارند همچنین با برگزاری کارگاههای آموزشی گام های مطلوبی در راستای اقدامات "پیشگیرانه" برداریم که طرح "کوا"؛ ( کودک و اینترنت) یکی از طرح هایی است که در این زمینه با مشارکت وزارت ارتباطات، آموزش و پرورش و پلیس از اواخر سال 95 آغاز در سال 96 تداوم و در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و مطابق این طرح تاکنون بیش از 210 هزار دانش آموز در استان ها و شهرستان های مختلف و در قالب کارگاه آموزشی تحت آموزش قرار گرفتند.

سردار هادیانفر اشاره کرد: همچنین بیش از 600 هزار نفر از اصناف و سازمان های مختلف که از پلیس فتا درخواست کارگاه آموزشی داشتند تحت آموزش قرار گرفتند.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: از 7.3 میلیارد جمعیت دنیا ، 4.2 میلیارد نفر امروز به اینترنت دسترسی دارند که در کشور ما در سال 92 این عدد 3 میلیون و 400 هزار نفر بود و امروز بر اساس آمار وزارت ارتباطات به 56 میلیون نفر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بیش از 937 هزار وب سایت با دامنه ( .ir) در کشور فعالیت می کنند، افزود: امروز 40 میلیون کاربر در تلگرام و 20 میلیون کاربر در اینستا فعالیت می کنند و باید بگویم که این دو پیام رسان هیچ سروری در کشور ندارند.

این مقام عالی انتظامی با اشاره به رشد 10 برابری اینترنت در کشور، یادآور شد:56میلیون سیم کارت در اختیار مردم است که از این میزان نزدیک به 80 درصد از "اینترنت همراه" استفاده می کنند، همچنین بیش از 412 میلیون کارت بانکی در کشور در اختیار مردم وجود دارد؛ یعنی به طور متوسط هر ایرانی 5 تا 6 کارت بانکی دارد.

وی به رشد 3 هزار و 200 درصدی "استارت آ پ ها " در کشور اشاره کرد و با طرح این سوال که چقدر متناسب با این شرایط لایه های امنیتی پیش بینی شده، افزود: در 1 هزار و 38 شهر و 28 هزار روستا اینترنت نسل سوم و چهارم داریم.

افزایش 900 درصدی جرایم سایبری از سال 90 تاکنون

سردار هادیانفر بیان کرد: متأسفانه از سال 90 تاکنون میزان جرایم سایبری 900 درصد افزایش و باید بگویم به فراخور رشد سایبری جرم نیز افزایش داشته است.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: در کسب و کارهای اینترنتی، 51 هزارنفر متقاضی فعال سازی فروشگاه اینترنتی و کسب نماد "اعتماد" هستند که از میان این متقاضیان 31 هزار نفر موفق به دریافت نماد اعتماد شده اند و لازم می دانم به مردم عزیز بگویم برای خریدهای اینترنتی صرفا از فروشگاه های دارای نماد اعتماد خریداری کنند زیرا مالک فروشگاه برای پلیس و اصناف مشخص است و با اعتماد کامل می‌توان از آنها خرید کرد؛ چرا که اگر مشکلی رخ دهد می‌توان آن را رصد و پیگیری کرد.

296 حمله جدی به سازمانها و زیر ساخت های کشور

وی با اشاره به حملات سایبری افزود: در روز بیش از 6 تا 7 میلیون حمله سایبری به کشور اتفاق می افتد که درصد از این دفع و تأثیری در زیرساخت ها، سامانه ها و ... ندارند اما باید بگویم در سال 96، 296 حمله جدی به سامانه و زیرساخت های کشور صورت گرفت که مبدأ و منشا 50 درصد از این حملات سایبری از سوی آمریکا و کشور چین و 30 درصد از سوی برخی کشورهای اروپایی مثل هلند، آلمان بوده است.

وی با بیان اینکه در حملات سایبری؛ بانک ها و موسسات پولی و مالی در اولویت و هدف اصلی هستند، گفت: همچنین زیرساخت های مخابراتی، حوزه های انرژی مثل برق و گاز، صنایع پخش فرآورده های نفتی نیز جزء اهداف حملات سایبری بوده اند.

سردار هادیانفر با اشاره به سازمان یافتگی این حملات به سمت و سوی سامانه های داخلی کشور، مطرح کرد: اساسا این حملات به دنبال اختلال در نظام پولی و بانکی و زیرساخت های کشور صورت می گیرد و در بین 11 بانک مورد حمله از سوی 32 بانک، بیشتر بانک هایی مورد هدف واقع شدند که دارای بیشترین مشتری و گردش مالی بودند و بیشترین حملات از نوع "دیداس"؛ ( یعنی ایجاد اختلال) بوده است.

رئیس پلیس فتا تأکید کرد: با وجود تلاش های بسیار باید بگویم تاکنون هیچ آسیب جدی به زیرساخت های کشور نداشتیم و با هم افزایی دستگاه های مسئول اقدامات مقابله ای و پیشگیرانه مطلوبی صورت گرفته است.

رسیدگی به 120 هزار فقره پرونده جرایم سایبری از بدو تاسیس پلیس فتا تاکنون

این مقام عالی انتظامی در ادامه با اشاره به وضعیت جرایم سایبری مطرح کرد: از بدو تأسیس پلیس فتا تاکنون( طی 6 سال) به 120 هزار فقره پرونده رسیدگی شده است و بیش از 86 درصد پرونده ها در حوزه جرایم سایبری کشف و بیش از 70 هزار مجرم سایبری دستگیر که 77 درصد آقایان و 23 درصد خانم ها بوده اند.

وی گفت: در سال 96 بیش از 39 هزار فقره جرم سایبری در 108 کد و کلاسه پلیسی ثبت شده که بیش از 32 هزار فقره پرونده آن کشف شده ؛ یعنی به طور متوسط 84 درصد پرونده‌ها کشف شده است.

هادیان‌فر با اشاره به رشد نزدیک به 10 برابری جرائم سایبری، گفت: این بر نگرانی ما می‌افزاید چرا که هر چه جلوتر می‌رویم پیچیدگی جرائم بیشتر می‌شد؛ بیش از 63 مدل پول مجازی در جهان است؛ انواع فیلترشکن‌ها ، ابزارهای پنهان کننده هویت که همه اینها باعث شده تا شرایط پیچیده‌تر شده و میزان قربانیان در حال افزایش باشد.

رئیس پلیس فتا ناجا درباره ارزش ریالی پرونده‌های متشکل در سال 96 ، گفت: ارزش ریالی پرونده‌ها بالغ بر یک تریلیون و 427 میلیون و 867 میلیون ریال است؛ البته رقمی که شکات ادعا کرده و گردش مالی نشان داده ؛ همچنین در پرونده‌های مکشوفه، پولی که از متهمان گرفته شده بالغ بر 931 میلیارد ریال است.

رئیس پلیس فتا ناجا تصریح کرد: ارزش ریالی پرونده‌ها در سال 96 نسبت به 95 افزایش 75 درصدی داشته که 20 درصد هم پرونده‌های مکشوفه بوده است.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی، مزاحمت های اینترنتی، کلاهبرداری های رایانه ای، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و انتشار فیلم های خصوصی افراد در شبکه های اجتماعی در صدر جرایم سایبری هستند.

سردار هادیانفر بیان کرد: برداشت های غیرمجاز از حساب بانکی افراد در سال 96 نسبت به سال 95، 61.5 درصد ، مزاحمت های اینترنتی، 60 درصد ( اساسا این مزاحمت ها برای دختر خانم ها و خانم ها) ، کلاهبرداری رایانه ای بیش از 55 درصد ، هتک حیثیت و نشر اکاذیب بیش از 31 درصد ، انتشار فیلم های خصوصی و خانوادگی بیش از 22 درصد افزایش داشته است.

این مقام عالی انتظامی مطرح کرد: بیشترین جرایم سایبری مربوط به تهران بزرگ، خراسان رضوی، فارس، اصفهان بوده است و کمترین جرایم در استان های یزد، لرستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و جزیره کیش اتفاق افتاده است.

رئیس پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: افراد باید به این دقت کنند اگر در کنار جاده، دکه‌ای ایجاد شده یا فردی توسط وانت‌بار اجناسی را با قیمت نازل می‌فروشد هدف فروشنده، فروش نیست و می‌تواند دسترسی به اطلاعات کارت بانکی کاربر توسط دستگاه‌ پوزی که در اختیار دارد.

هادیان‌فر ادامه داد: مواردی داشته‌ایم افراد با خرید از این دکه‌های اجاره‌ای و وانت‌بارها حساب‌ بانکی‌شان خالی شده چرا که مجرمان این فضا با ضبط اطلاعات 16 رقمی کارت و پسوردی که خریداران به راحتی در اختیار فروشنده قرار می‌دهند می‌توانند به کلاهبرداری اقدام کرده و با موجودی حسابشان خرید گسترده اینترنتی انجام دهند؛ همچنین افرادی بوده‌اند که 200 میلیون تومان از حسابشان به این روش برداشت شده است.

وی درباره دستگاه‌های ATM ، گفت: 24 درصد از تراکنش‌ها توسط این دستگاه‌ها انجام می‌شود و این دستگاه‌ها متعلق به سال 90 است، باید ما در این زمینه از دانش روز و از رمزهای یکبار مصرف استفاده کنیم تا جلوی کلاهبرداری‌ها و برداشت‌های غیرمجاز را بگیریم؛ 66 درصد برداشت های غیرمجاز در حوزه پوزها و 70 درصد درخصوص درگاه‌ها اینترنتی است.

رئیس پلیس فتا با تشکر از وزیر ارتباطات اعلام کرد: با هماهنگی و دسترسی که به پلیس فتا داده شده ما می‌توانیم 80 درصد از فیشینگ‌ها را قبل از آسیب‌رساندن به مردم حذف کنیم.

هادیان فر درباره حوزه تلگرام، گفت: بیش از 49.5 درصد از جرائمی که در فضای مجازی رخ می‌دهد در تلگرام است.

انسداد بیش از 141 درگاه بانکی در سال گذشته

سردار هادیانفر به هماهنگی با بانک مرکزی و قوه قضاییه در روزهای پایانی سال 96 اشاره و تصریح کرد: بیش از 141 درگاه بانکی مسدود شدند.

رئیس پلیس فتا ناجا درباره تخلفات حوزه تلگرام، گفت: 51 درصد از جرایم در خصوص عفت و اخلاق در تلگرام رخ می‌دهد؛ 23 درصد در اینستاگرام و 11 درصد واتساپ که بیش از 46 درصد از جرایم حوزه عفت و اخلاق به تولید، بازنشر و انتشار محتویات مبتذل و مستهجن می‌پردازد؛ این کانال‌ها غالباً با موضوع طنز و سرگرمی فعالیت می‌کنند که از نیمه‌های شب به انتشار فیلم‌های مبتذل و مستهجن اقدام کرده و به صورت عنکبوتی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه 23 هزار و 184 کانال و گروه مجرمانه توسط پلیس فتا شناسایی شده و قالب آنها مسدود شده‌اند؛ اما متأسفانه در کمتر از 10 دقیقه با تغییرات جزئی دوباره به تلگرام بازمی گردند، خاطرنشان کرد: بخش‌هایی از انسداد کانال‌های اجتماعی توسط پلیس و بخش‌هایی را نیز تلگرام مسدود می‌کند؛ اما باید گفت متأسفانه کانال‌های مسدود شده با تغییر جزئی و با همان محتوا دوباره شروع به فعالیت می‌کنند؛ در این بین کانال‌هایی همچون داعش و یا کانال‌های مبتذل خودشان لینک‌های محافظ و زاپاس برای مخاطب قرار می‌دهد.

شناسایی ۳۰ هزار و ۱۰۶ کانال و گروه مجرمانه در تلگرام

رئیس پلیس فتا با اعلام اینکه 30 هزار و 186 کانال و گروه مجرمانه در تلگرام شناسایی شد، تصریح کرد: 23 هزار و 175 کانال ضداخلاقی، 4753 کانال فعالیت تروریستی و داعشی دارند؛ همچنین 650 کانال نیز فعالیت ضددین، ضداسلام و ضدقرآن و مابقی نیز در حوزه مواد مخدر، تبلیغات کالای ممنوع، قمار و ترغیب به خودکشی فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه 51 هزار پیج اینستاگرامی نیز تحت شناسایی داریم، گفت: موارد ابتذال و فیلم‌های مستهجن نیز از سوی پلیس تحت بررسی است.

سردار هادیانفر به جرایم تلگرام در سال 95 پرداخت و گفت: نیمی از جرایم در فضای مجازی مرتبط با تلگرام است که 40 درصد آنها در حوزه هتک حیثیت و انتشار تصاویر، 20 درصد مزاحمت اینترنتی، 15 درصد حوزه عفت و اخلاق و مابقی نشر اکاذیب و غیره است.

رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه در سال گذشته با بیش از 668 سایت و کانال در حوزه قمار برخورد شد، گفت: با تلاش پلیس فتا، 3395 سایت و کانال شناسایی شدند که بیش از 200 میلیارد تومان چرخش مالی داشتند؛ افراد قمارباز حرفه‌ای در ترکیه مستقر هستند که تعدادی از آنها شناسایی و حکم دستگیری آنها صادر و به پلیس فتا تحویل داده شده تا دستگیری و استرداد آنها صورت پذیرد.

فعالیت 300 کانال تکفیری و داعشی در تلگرام

عالی‌ترین مقام پلیس فتا درباره فعالیت‌گروه‌های تروریستی داعش و القاعده اعلام کرد: اوایل سال 96 گزارش جامعی را در این خصوص به پلیس اینرپل اعلام کردیم؛ امروز بیش از 300 کانال مربوط به افکار تکفیری و داعشی با یازده زبان منجمله زبان فارسی فعالیت دارند، در حالی که مدیر تلگرام اعتقادی به حذف آنها ندارد و می‌گوید خشونت را ترویج نمی‌کند.

سردار هادیان فر تصریح کرد: خوشبختانه به لطف خدا و مجاهدت رزمندگان ایران، سوریه و عراق خود داعش نابود شده است اما هنوز تفکرات آنها در فضای مجازی منتشر می‌شود.

پایگاه خبری پلیس ایران

705

کد خبر: 936031

وب گردی

وب گردی