دکتر محمد حسین پناهی:   زنان پس از انقلاب پر شتاب ترین دگرگونی را تجربه کردند

مدیر گروه مطالعات زنان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه گفت : قشر بندی در هر جامعه ای وجود دارد و ساختار اجتماعی را بوجود می آورد معمولا تغییرات در جوامع به کندی صورت می گیرد اما پس از انقلاب این تغییرات به ویژه در حوزه زنان بسیار سریع بوده است .

به گزارش ایسکانیوز اولین روز همایش ملی مسائل زنان توسط گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی و با همکاری موسسات آموزشی _ پژوهشی و دستگاه های اجرایی امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

این همایش با حضور فعالان در حوزه زنان مرکز امور بانوان کشور، وزارت تعاون کار و اجتماعی، انجمن علمی رفاه اجتماعی ایران، انجمن جامعه شناسی ایران ، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مرکز مطالعات زنان و خانواده، و مرکز مطالعات و پژوهشکده های برخی از دانشگاه های کشور آغاز شد.

محورهای این همایش زنان در مسائل اقتصادی و رفاهی، مسائل و تحولات فرهنگی ، آموزش عالی، خانواده و آسیب های اجتماعی، مشارکت سیاسی_اجتماعی و مدنی است.

در این همایش دکتر محمد حسین پناهی مدیر گروه مطالعات زنان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه با اشاره به نقش زنان پس از انقلاب گفت: قشر بندی در هر جامعه ای وجود دارد و ساختار اجتماعی را بوجود می آورد معمولا تغییرات در جوامع به کندی صورت می گیرد اما پس از انقلاب این تغییرات به ویژه در حوزه زنان بسیار سریع بوده است .

وی گفت: زنان قشری هستند که پس از انقلاب پر شتاب ترین دگرگونی را تجربه کرده اند این تغییرات هم در حوزه ذهنی و نگرش و ارزشی و هم در حوزه های عینی و رفتاری مشاهده می شود.

وی ادامه داد: فردگرایی در زنان بجای خانواده گرایی برجسته شده است تغییر نگرش به ازدواج و شروع آن و طلاق، تغییر نگرش نسبت به اشتغال و میزان تحصیلات سبب بسیاری از تغییرات در آینده است .

پناهی گفت: تغییر نگرش زنان حتی به مسائل زناشویی و جنسیتی آثار انقلاب جنسیتی در همه زمینه های خانواده، اقتصاد، سیاست ، فرهنگ است.

دومین سخنران این همایش دکتر سوسن باستانی در مورد نقش زنان در حوزهای مختلف جامعه به سخنرانی پرداخت و گفت: مشکل کنونی به رسمیت شناخته نشدن تغییرات سریع زنان توسط مردان است و باید بین مسائل اجتماعی زنان و آسیب و مشکلات قشر زنان تفکیک حوزه ای داشته باشیم.


باستانی با اشاره به نقش زنان در عرصه های حضور اجتماعی گفت: در جامعه ما 80% زنان خانه دار هستند پس لازم است نقش زنان در درآمد های ناخالص مورد توجه قرار گیرد و آمار های رسمی ما نشان دهنده این است که اشتغال زنان در بخش رسمی آمارهای مطلوبی نداریم رقم تغییرات هم نشان دهنده این است که فقط 15 % از زنان ما مشارکت رسمی دارند.

وی افزود :اگر ما طالبیم که مشاغل فعالیت های اقتصادی تعریف شده باشد باید بتوانیم این مشاغل را رجیستری کنیم در کنار این مساله لازم است گروه هایی دیگر زنان نیز مورد توجه قرار گیرند یکی از مسائل و مشکلات ما در حوزه زنان این است که هر مساله ای که در ارتباط با زنان مطرح می شود از همه طرف مورد حمله قرار می گیرد .


برداشت و تعریفی که از مساله داریم مثلا وقتی به ارزش گذاری کارهای خانه می پردازیم از دو طرف به ما اعتراض شد عده ای گفتند زنها را برگردانید خانه و عده دیگری گفتند شما در حال ایجاد مطالبه گری برای زنان خانه دار هستید در حالیکه در جامعه ای که بالای 80% آن زنان خانه دار هستند لازم است نقش این زنان در دگرگونی اقتصاد کشور مطرح و بررسی شود.


متاسفانه هر جا که بخواهیم به مسئله اجتماعی ورود پیدا کنیم تکثر و تعدد فرهنگی ،تفاوتها و حتی مناقشات را داریم که از مساله باروری،ازدواج و غیره در واقع مسائل را تحت شعاع قرار می دهد.

باستانی گفت: دقت در ارائه آمارها بسیار مهم است و بحث هایی که در مورد زنانه شده آسیب ها در بعضی جاها به غلط مطرح می شود به عنوان مثال وقتی بحث فقر را مطرح می کنیم با توجه به سرپرستی برخی از زنان می توان به زنانه شدن فقر به آن ورود کرد اما در بعضی جاها نمی توان وارد شد.


وی با اشاره به آمارهای جلسه شورای اجتماعی وزارت کشور در مورد طلاق گفت: آماری که دیروز در جلسه ارائه شد با واقعیتی که در جامعه وجود دارد خیلی فاصله داشت و نباید این قضیه را تا این حد بزرگ نمایی کرد هراسهایی که در حوزه فرو پاشی خانواده مطرح می شود با آمار دقیقی که ازوضعیت کشور ارائه می شود و نوع تحلیلی که باید از از این اطلاعات استنتاج می شد فاصله داشت.

خبرنگار : اکرم جدیدی ممتاز

۷۰۵

کد خبر: 936186

وب گردی

وب گردی