جماعتی از بزرگان برای جانشینی امام جمعه شیراز

پس از استعفای آیت الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس، خبرهایی مبنی بر جایگزینی برای ایشان در رسانه ها پیچید و اسامی جمعی از بزرگان مطرح شده که هنوز صحت هیچ کدام مورد تایید قرار نگرفته است.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، آیت الله اسدالله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز شنبه شب 8 اردیبهشت طی نامه ای استعفای خود را به مقام معظم رهبری اعلام کرد.

امام جمعه شیراز طی ماه های اخیر به دلیل کسالت و بیماری چندین مرتبه در بیمارستان بستری شده‌ بودند.

در قسمتی از نامه ایشان به مقام معظم رهبری آمده است: «فاستقم کما امرت» باعث شد که در این چهل سال ضمن احیای حوزه‌های علمیه در دو استان محل ماموریت و منسجم نمودن امور طلاب و اساتید و روحانیت معظم مناطق، تلاش برای کسب رضای خالق، خدمت به مخلوق و عمل به تکلیف به چیزی حتی بیماری شدید، توجهی ننمایم؛ لیکن اینک ناخوشی و ضعف شدید جسمانی بر من غالب گشته و مانع از انجام فرائض محوله شده است، فلذا از آن رهبر معظم کسب اجازه و ردّ امانت دارم."

آیت الله اسدالله ایمانی در سال 1326 در شهرستان کازرون چشم به جهان گشوده اند.

ایشان از 25 بهمن ۱۳۸۷ با حکم مقام معظم رهبری آیت الله سید علی خامنه‌ای به عنوان نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز منصوب شد.

آیت الله ایمانی مدتی هم امام جمعه شهرهای کازرون و بوشهر بوده است. از سوابق دیگر ایشان می توان به آن اشاره کرد که از اعضای مجلس خبرگان رهبری است.

وی آخرین توصیه شان به مسوولان فارس اعلام کردند: به تمام افرادی که عنوان خد‌‌‌‌‌متگزار مرد‌‌‌‌‌م فارس را با خود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌، اعم از مسوولان اجرایی و نمایند‌‌‌‌‌گان مجلس توصیه می کنم تا تد‌‌‌‌‌اوم پیشرفت د‌‌‌‌‌ر ابعاد‌‌‌‌‌ اقتصاد‌‌‌‌‌ی، اجتماعی و فرهنگی فارس را هد‌‌‌‌‌ف خود‌‌‌‌‌ بد‌‌‌‌‌انند‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌ر این مسیر «وحد‌‌‌‌‌ت رویه» و «وحد‌‌‌‌‌ت کلمه» را فراموش نکنند‌‌‌‌‌ و آن را نصب العین خود‌‌‌‌‌ قرار د‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌.

نمایند‌‌‌‌‌ه سابق ولی فقیه د‌‌‌‌‌ر فارس همچنین در قسمت دیگری از صحبت هایشان با اشاره به د‌‌‌‌‌وران د‌‌‌‌‌ه ساله مسئولیت خود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ر این استان، اظهارد‌‌‌‌‌اشت: د‌‌‌‌‌ر این مد‌‌‌‌‌ت تلاش کرد‌‌‌‌‌م راهبرد‌‌‌‌‌ها و سیاست هایی را برای انجام این مسئولیت برای خود‌‌‌‌‌ تعریف کنم که از آن جمله می توان به حمایت از برنامه های اقتصاد‌‌‌‌‌ی و کشاورزی استان اشاره کرد‌‌‌‌‌.

هنوز یک روز از استعفای ایشان نگذشته بود که خبری مبنی بر گزینه های جانشینی وی در رسانه ها پیچید.

طبق شنیده ها در فضای رسانه ای آیت الله سیدعلی‌اصغر دستغیب، آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد، حجت الاسلام علیرضا حدائق، آیت الله شب زنده دار جهرمی، آیت الله صفایی بوشهری، آیت‌الله دکتر لطف‌الله دژکام، حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا زیبایی‌نژاد، آیت الله کلانتری و آیت الله ملک حسینی از گزینه های نمایندگی ولی فقیه در استان فارس هستند.

آیت الله صفایی بوشهری

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری متولد ۱۳۳۸ در بندر بوشهر و در حال حاضر امام جمعه بوشهر و نماینده ولی فقیه در استان بوشهر است. ایشان پس از تحصیلات دبیرستانی در مدرسه سعادت بوشهر در سال ۱۳۶۱ راهی حوزه علمیه قم شد؛ و با طی مراحل عالی تحصیل به تدریس حوزوی و نشر کتب آموزشی حوزه اشتغال داشت. وی پس از اسدالله ایمانی به امامت جمعه بوشهر منصوب شد.

آیت الله صفایی بوشهری در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار داشت: خیر من در این رابطه با این مساله ورد پیدا نخواهم کرد و هیچ اطلاعی از این موضوع ندارم.

آیت الله طباطبائی نژاد

آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد متولد ۱۳۲۳ در روستای ظفرقند اردستان چشم به جهان گشودند، ایشان نماینده استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری و دوره‌های سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، امام جمعه شهر اصفهان و مدیر حوزه علمیه اصفهان هستند.

همچنین آیت الله طباطبایی نژاد در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار داشت: در رابطه با جانشینی برای امام جمعه شیراز با من هیچ رایزنی نشده است.

آیت الله علی اکبر کلانتری

آیت الله علی اکبر کلانتری متولد 41 در ارسنجان است، ایشان نماینده مستقل مجلس خبرگان رهبری از استان فارس هستند. علی اکبر کلانتری در انتخابات ۱۳۹۴ مجلس خبرگان رهبری، با گرایش مستقل وارد دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری شد. کلانتری عضو هیئت علمی الهیات دانشگاه شیراز است. وی در سال ۱۳۹۲ ریاست دانشکده الهیات را به مدت یکسال برعهده داشت.

آیت الله کلانتری در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: در این رابطه با من صحبتی نشده اما برخی از دوستان و اقشار جامعه از من این تقاضا را داشته اند.
وی در پاسخ به این سوال که نظر شما در این خصوص چیست، گفت: بر این باور هستم که حتی الامکان این موضوع را نپذیرم بلکه افرادی با توان بیشتر این پیشنهاد را بپذیرند.
آیت الله کلانتری افزود: هر کسی که برای نمایندگی ولی فقیه در استان انتخاب شود حتما از آن حمایت خواهم کرد و به دیگران هم تاکید دارم که حتما حمایت کنند.

آیت الله دستغیب

«سیدعلی‌اصغر دستغیب» متولد چهارم آذرماه 1324 است، ایشان ریاست هیئت امنای مجمع خیّرین سلامت فارس را برعهده دارد و سالهاست با رای مردم به‌عنوان نماینده نخست فارس راهی مجلس خبرگان رهبری می‌شود. آیت‌الله دستغیب ازاسفندماه 92 تاکنون با حکم مقام معظم رهبری تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (شاهچراغ) را برعهده دارد.

آیت الله لطف‌الله دژکام

آیت‌الله دکتر «لطف‌الله دژکام» متولد سال 1341 در جهرم است. این روحانی 56 ساله علاوه بر دارا بودن تحصیلات عالیه حوزوی و تدریس درس خارج فقه، در حوزه دانشگاه نیز دستی بر آتش داشته و به‌عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با درجه دانشیاری مشغول تدریس است. آیت‌الله دژکام که از سال‌ها پیش و بعد از رحلت آیت‌الله آیت‌اللهی به عنوان امام‌جمعه جهرم معرفی شد، در کارنامه خود دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه استان فارس و نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر استان فارس را نیز یدک می‌کشد.

حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد

حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا زیبایی‌نژاد متولد هجدهم اسفندماه 1342 است. ایشان با 55 سال سن علاوه بر تحصیلات عالی‌رتبه حوزوی، مدارج دانشگاهی را نیز طی کرده و هم‌اکنون مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم است. دکتر زیبایی‌نژاد که از خانواده‌های اصیل شیرازی است و بیشتر با ارائه مطالبی در حوزه زنان و خانواده از سیمای جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، هم‌اکنون ساکن قم است و در کنار تدریس دروس حوزوی، در مقطع دکتری مطالعات زنان دانشگاه ادیان و مذاهب نیز مشغول تدریس می‌باشد.

حجت‌الاسلام علیرضا حدائق

حجت‌الاسلام حدائق متولد بهمن‌ماه 1342 است و همچون دکتر زیبایی‌نژاد و دکتر دژکام یکی از جوان‌ترین گزینه‌های احتمالی به شمار می‌رود، دروس حوزوی خود را از سال 1360 و در مدرسه شهید آیت‌الله دستغیب آغاز کرد، اما از آنجا که استعداد زیادی در خطابه داشت، بجای طی مدارج عالیِ حوزوی بیشتر به سمت تبلیغ معارف دین سوق پیدا کرد و از همین روی اغلب مردم شیراز با نام او آشنایی دارند.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار

وی از فروردین 92 تاکنون با حکم مستقیم مقام معظم رهبری از اعضای 6 نفره فقهای شورای نگهبان به شمار می‌رود، از اساتید مطرح درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم است. این استاد شاخص حوزه که اصالتاً اهل جهرم بوده و با 64 سال سن، جلسات درس او از پرجمعیت‌ترین دروس خارج فقه قم به شمار می‌رود، پیشنهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس را به دلیل مشغله‌های علمی و کاری در تهران و قم نپذیرفت تا بعد از او، پای گزینه‌های دیگری به میان آید.

آیت الله سید شرف‌الدین ملک‌ حسینی

سید شرف‌الدین ملک‌ حسینی متولد 41 از شیراز هستند که نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و نماینده مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری است. وی فرزند سید کرامت‌الله ملک حسینی نماینده سابق ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد است، که پس از مرگ پدرش با حکم آیت الله سید علی خامنه ای به نمایندگی ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد. سید شرف الدین در سال 56 برای تحصیل علوم دینی وارد حوزه علمیه شیراز شد و از حضور پدرش دروس ادبیات عرب، منطق و بخشی از اصول و فقه را فرا گرفت. وی برای ادامه تحصیلات حوزوی در سال ۱۳۶۳ به قم رفت.

تنظیم: فاطمه سرلک

901/900

کد خبر: 936246

وب گردی

وب گردی