نگاهی به روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های امروزشان، مقالات متعددی را به مسایل منطقه ای و بین المللی اختصاص داده اند که این مقالات حاوی نکات قابل تاملی در خصوص تعامل آمریکا با کشورهای منطقه و همچنین کشورهای منطقه با یکدیگر است .

روزنامه " الشرق الاوسط " عربستان در یادداشتی به قلم " امیل امین" نویسنده مصری این روزنامه با عنوان"پومپئو در عربستان، گفت وگو درباره سناریوهای چشم انداز"مقاله اش را با این سوال آغاز می کند که یک محقق و ناظر برجسته، از دیدار پومپئو از عربستان که هنوز کمتر از چهل و هشت ساعت از انتصابش به وزارت امورخارجه آمریکا نرسیده چه برداشتی خواهد داشت؟ وی در این زمینه می نویسد: "پومپئو از بروکسل و بعد از شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو به عربستان سفرکرد. در این زمان خاص، اهمیت این سفر را نمی توان نادیده گرفت. عربستان همپیمان استراتژیک آمریکا در منطقه بوده و روابط میان دوکشور در سال های اخیر محکمتر شده است. سناریو های چشم انداز آمریکا در منطقه به واسطه همپیمانی با عربستان برای این کشور بهتر و سودمندتر می باشد، خصوصا در منطقه ای که به برنامه موشکی ایران پیونده خورده و به گونه ای به تهدید اصلی برای ثبات منطقه و اقتصاد جهانی تبدیل شده است."

روزنامه " الدستور " اردن به قلم "ماهر ابوطیر" مطلبی را با عنوان "فلسطین در مقابل مال" منتشر نموده که در آن به معاهده جدید صلح آمریکایی ها اشاره داشته است. در آن معاهده، آمریکا به فلسطینی ها اموالی را به عنوان غرامت می پردازد و در عوض آنها نیز باید شروط این معاهده را قبول نمایند. وی می نویسد: "شبکه دوم تلویزیون اسراییل اطلاعاتی درباره معاهده جدید صلح آمریکا منتشر نموده که در آن در مقابل پذیرش این معاهده به فلسطینی ها غرامت پرداخت می گردد. هیچ یک از مسوولان آمریکایی یا اسراییلی تاکنون درباره نشر این اطلاعات اظهارنظری نکرده اند و فقط اخباری در دست است که طی دهه های گذشته و براساس تصورات مختلف برای پایان دادن به مساله فلسطین، بارها منتشر و تکرار شده است. نکته قابل ذکر آن است که برای هیچ یک از طرف های عربی، مساله ای که آمریکا به دنبال آن می باشد قابل توجیه نیست و همین مساله هم بعد غایب در همه استراتژی های آمریکا است. از آنجایی که آمریکا کشوری بزرگ در جهان بوده که به دنبال تسلط بر همه دنیاست و در همین راستا و با وسایل متفاوت نفوذ فراوانی به دست آورده، شاید اعتقاد پیدا کرده که اگر برای پذیرش این معاهده از سوی فلسطینی ها فشار بیاورد، معاهده انجام می شود.این در حالی است که گویا این کشور نمی داند و یا فراموش کرده است که در این خصوص مسایل جزیی بسیاری وجود دارد که یکی از آنها مساله قدس می باشد که آمریکا آن را از نقشه کشور فلسطین حذف کرده است."

روزنامه " العهد " لبنان هم در مطلبی با عنوان " سوریه میان تقسیم شدن، تقسیم کردن و اتحاد" به قلم " سرکیس ابو زید " به تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و تبعات آن اشاره داشته است. وی می نویسد: "اعلام خروج زود هنگام نیروهای آمریکایی از سوریه توسط ترامپ برای همه تعجب برانگیز بود .مخصوصا که این اعلام از سوی ترامپ با آنچه که وزیر دفاع این کشور درباره باقی ماندن دو هزار نفر از این نیروها برای شکل گیری دوباره داعش در تناقض است. در همین زمینه، برخی از کارشناسان در مرکز پژوهش های استراتژیک در آمریکا پژوهشی را به ترامپ ارایه کردند که در آن بیان گردیده بود که خروج آمریکا از سوریه به معنای تسلیم آن به ایران و روسیه بوده و نبود هرگونه فشار نیز یعنی تحویل عراق و سوریه به ایران و پذیرش حضور آن در این دو کشور. علی رغم ارایه نتایج این پژوهش بعید به نظر می رسد که ترامپ از خروج نیروهای آمریکا در سوریه صرف نظر نماید بلکه این احتمال وجود داردکه تعداد آنها را کاهش داده و آن را به نیروی نظامی عربی که جایگزین واحدهای نظامی آمریکا در سوریه گردند، بسپارد."

روزنامه " الشرق " قطر هم در یادداشتی با عنوان "ترامپ به عربستان و امارات پشت کرد" به قلم " ربیعه بن صلاح الکواری" به نوع نگاه تجاری و اقتصادی ترامپ در تعامل با عربستان و امارات اشاره داشته و سیاست های ضد قطری این دو کشور را نمی پذیرد. وی می نویسد: "آمریکا با همه جهان در راستای منافع موقتش تعامل می کند و تعامل این کشور هم با کشورهای تحریم کننده قطر مانند عربستان و امارات بر مبنای رابطه دایمی نیست. هر روز کشورهایی مانند عربستان، امارات، بحرین و مصر از یک سو به علت اقدامات ناشایستی که علیه مردم کشورشان و کشورهای دیگر مرتکب می شوند و از سویی دیگر به علت سیاست های اشتباهی که در جهت تسلط کشورهای دیگر به کار می گیرند، مورد تنفر مردم خودشان و کشورهای دیگر هستند. در رابطه با عربستان و امارات هم برخی از تحلیلگران بر این اعتقادند که به این دو کشور به علت این که نتوانستند ترامپ را درباره تحریم قطر و ضد این کشور بودن قانع نمایند، به این دو پشت کرده است و این سیاست ترامپ هم در راستای کسب بازار اقتصادی آمریکا در منطقه خاورمیانه است."

کد خبر: 936338

وب گردی

وب گردی