احتمال آغاز غنی سازی 20 درصد وجود دارد

دکتر علی اکبر صالحی گفت: امیدوارم هیچ گاه مجبور به بازگرداندن غنی سازی 20 درصد نشویم وترامپ و همکارنش سر عقل آمده و نه خودشان و نه ما را به دردسر نیندازند.

به گزارش ایسکانیوز، علی اکبر صالحی در حاشیه افتتاح دبیرستان انرژی اتمی مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد:من هر وقت صحبتی کردم خارجی ها بیشتر از داخلی ها قبول کردند و حرف هایم بر اساس واقعیت بوده و اهل شعار نیستم.

وی افزود: قبلا هم وقتی شروع به تولید اورانیوم ۲۰ درصد کردیم خارجی ها گفتند بلف می زنید و وقتی شروع کردیم آنها گفتند حیرت زده شدیم و حالا که می گوییم آماده ایم به جایگاهی بالاتر از آنچه در قبل بودیم بازگردیم داخلی ها می گویند بلف می زنید.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: امیدوارم هیچ وقت نیاز نباشد به این شرایط برسیم وترامپ و همکارنش سر عقل آمده و نه خودشان و نه ما را به دردسر نیندازند.

صالحی گفت: در حوزه پیشران هسته ای نقشه راهی ترسیم شده که پروژه ای دراز مدت است. ۶ کشور پیشران هسته ای دارد که پنج کشور عضو شورای امنیت هستند و تنها هند بعد از ۲۰ سال با کمک روس ها توانسته به این جایگاه برسد.

وی تاکید کرد: ما نیز با انگیزه ای که در جوانانمان است کار را شروع کردیم و نسبت به نقشه زمانی جلوتر هستیم. جزئیات را نمی توانیم اعلام کنیم و مانند ۲۰ فروردین که ۸۳ دست آورد را اعلام کردیم در زمان لازم جزئیات اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پروژه یون درمانی در حال پیشرفت است و آخرین مراحل خود را طی می کند. فاز طراحی آن به پایان رسیده است. این بیمارستان در نوع خودش کم نظیر است و در غرب آسیا نمونه آن را نداریم و در اتریش چند ماهی است کار خود را آغاز کرده است. این مرکز درمانی پدیده جدیدی در حوزه درمان امراض صعب العلاج حوزه سرطان است.

صالحی تصریح کرد: این پروژه بزرگ بوده و ۲۰۰ میلیون یورو حجم سرمایه گذاری دارد. نقشه ها و طراحی های لازم آن انجام شده و پس از آماده شدن چند مرحله دیگر کار اجرایی آغاز می شود.

وی در خصوص نیروگاه اتمی بوشهر گفت: حجم عظیمی از کار در در این نیروگاه در حال انجام است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص ورود این سازمان به حوزه شیرین کردن آب گفت: مشکل کم آبی در کشور نداریم و مشکل ما درست استفاده نکردن از آب است. سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب نزولات جوی داریم. سازمان انرژی اتمی کار خوبی را شروع کرده که اگر ادامه یابد آینده درخشانی خواهد داشت که اولین آن تامین آب آشامیدنی از رطوبت هوا با قیمت بسیار مناسب است.

صالحی خاطرنشان کرد: هر لیتر آب بطری در حال حاضر هزار تومان است و قیمت این آب کمتر از ۲۰۰ تومان تمام می شود. در این تکنولوژی رطوبت به وسیله دستگاهی از هوا گرفته شده و با اشعه یووی میکروب آن را از بین می برد .سختی این آب ۴۰۰ است و املاح آن به میزان لازم بود و بهترین آبی که می شود نوشید را تحویل می دهد.

وی بیان کرد: دستگاه نمونه آن ساخته شده و دولت سرمایه گذاری خواهد کرد و اگر تولید انبوه شود قیمتش حدود ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود .این دستگاه به صورت متوسط ۱۰ لیتر آب می دهد که به درجه رطوبت بستگی دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: آبدهی این دستگاه در تهران ۳ تا ۴ لیتر و در شمال و جنوب کشور حدود ۳۰ لیتر خواهد بود.

صالحی در خصوص واکنش وزیر امور خارجه کشورمان به صحبت های ترامپ در توئیتش گفت: این اقدام قدرتمندانه و همراه با عقلانیت و منطق بوده است.

305

کد خبر: 936351

وب گردی

وب گردی