بحران کتاب نخوانی کمتر از بحران آب نیست/کتاب پایه و مادر فرهنگ است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: بحران کتاب نخواندن کمتر از بحران آب برای کشور خطرناک نیست و برای حل این معضل، کارگروهی در دولت تشکیل شده اما نیاز به عزم ملی دارد.

سیدعباس صالحی در آیین افتتاح سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: به نیابت از ریاست جمهوری سلام ایشان را به جمع حاضر می رسانم، وی به دلیل پاره ای از اتفاقات بین المللی و بحث های داخلی نتوانستند در افتتاحیه امروز حاضر شوند.

وی افزود: بی تردید مساله کتاب صرفا یک ظرفیت رسانه و امری در قالب فرهنگی است و کتاب از زوایای مختلف پایه و مادر فرهنگ است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب اتفاق بزرگ فرهنگی کشور است، گفت: کتاب حلقه ارتباطی همه اجزای فرهنگ یک ملت است و همه حوزه های فرهنگی از کتاب ارتزاق می کنند.

صالحی افزود: کتاب حلقه اتصال دولت هاست. امیران را با شاهنامه و مثنوی و دیوان حافظ می شناسند همانطور که سایر ملت ها را با کتاب هایشان می شناسند بنابراین کتاب سرمایه ماندگار دولت ها از جمله ایران است.

**انتشار بیش از ۶۶۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول

زیر ارشاد در ادامه به ارقام و آمار نشر طی ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در این ۴۰ سال حدود یک میلیون و ۲۳۰ هزار عنوان کتاب چاپ شده که ۶۶۷ هزار آن چاپ اول بوده و بیش از ۶۶۰ هزار عنوان این کتاب ها چاپ اول بوده است.

صالحی افزود: بیش از ۶۶۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون منتشر شدا و از این حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار ، ۹۶۰ هزاد عنوان کتاب تالیفی و ۲۷۲ هزاد عنوان کتاب های ترجمه ای هستند.

وی با تاکید بر اینکه ایران کشور شعر و قصه و داستان است، گفت: ۱۷۵ هزار عنوان از کتاب های این ۴۰ سال در حوزه کودک تالیف شده و که جزو ظرفیت های بخش خصوصی نشر ایران است و حدود ۱۰ ناشر که جز انتشارات کانون و یک انتشارات دیگر بقیه خصوصی هستند و این ۱۰ ناشر بیش از ۲۳۰ کتاب منتشر کرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به نمایندگی از صنف نشر، اضافه کرد: برای ارتقای سرانه مطالعه در کشور به کمک همه نیاز داریم و این امر تنها برعهده صنف نشر و وزارت فرهنگ نیست.

صالحی افزود: امروز کتاب خوانی در معرض تهدید رسانه های رقیب و پرهیاهو است و اگر به کمک هم نیاییم، مخاطرات جدی سر راهمان قرار می گیرد.

وی با تاکید بر بحران کتاب نخوانی، گفت: بحران کتاب نخواندن کمتر از بحران آب برای کشور خطرناک نیست و برای حل این معضل، کارگروهی در دولت تشکیل شده اما نیاز به عزم ملی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت اقتصاد نشر اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی میدان دار حوزه نشر است و اهمیت به این بخش منوط به جدی گرفته شدن اشتغال در عرصه فرهنگ و کتاب است.

صالحی ادامه داد: اشتغال تنها مختص کارخانه های اقتصادی نیست بلکه اشتغال در کارخانه فرهنگی هم اهمیت بسیاری دارد و نباید فعال تولید را در فضای فرهنگی دست کم بگیریم.

**قاچاق کتاب اندیشه را غارت می کند

وزیر ارشاد از امنیت در فضای حوزه نشر گفت و اضافه کرد: حفاظت از فضای حوزه نشر نیاز به حمایت حاکمیت و اجزای مختلف دارد زیرا قاچاق تنها مربوط به ارز و بنزین نیست بلکه قاچاق کتاب ، اندیشه را غارت می کند و عشق به نشر و تالیف را می کشد.

صالحی خاطر نشان کرد: باید امنیت اقتصادی در فضای نشر جدی گرفته شود زیرا ناشران در ناامنی فعالیت می کنند و سعی داریم این دغدغه ها را به نمایندگی از رئیس جمهور در جلسات دولت و اجزای حاکمیت مطرح کنیم تا ان شاءالله گام های مثبتی در کاهش این غارتگری ها داشته باشیم.

503

کد خبر: 936475

وب گردی

وب گردی