ماجرای تلگرام و  داستان کی بود کی بود من نبودم!!!

ماجرای فیلترینگ تلگرام و شانه خالی کردن دولت از زیر بار مسئولیت آن مهر تاییدی بر این مسئله است که دولت همواره به دنبال انحراف افکار عمومی از واقعیت ها در جامعه است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، فیلترینگ پیام رسان "تلگرام" به یکی از پر بحث ترین اخبار این روز های کشور تبدیل شده است؛ این موضوع موافق ها و مخالف های زیادی را دارد که هر دوی این گروه برای اثبات نظرات خود ادعاهای مختلفی را مطرح می کنند.

با وجود ادعای دولت مردان مبنی بر عدم فیلتر این پیام رسان حسب معمول شب گذشته دستور فیلتر آن از سوی "بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران" صادر شد و تا صبح امروز، به تدریج بر روی تمامی اپراتور های خطوط تلفن همراه این پیام رسان فیلتر شداست؛ البته در حال حاضر استفاده از تلگرام به وسیله فیلتر شکن امکان پذیر است.

*ژست مخالفت خوانی دولت !!!

نکته قابل توجه این ماجرا رفتار دوگانه دولت در برخورد با این مسئله است؛ چند روز پیش صفحه اینستاگرام منتسب به حسن روحانی عکسی را منتشر کرد که هدف آن مخالفت 100 درصد دولت با موضوع فیلترینگ و به ویژه فیلتر تلگرام است.

همان طوری که از متن نوشته داخل عکس مشخص است دولت خود را مخالف هرگونه محدود سازی نشان می دهد و به دنبال القای این مسئله به ذهن مخاطب خود است که اگر یک پیام رسان فیلتر شود این موضوع از سوی دولت نیست و اصل ماجرا از جای دیگر آب میخورد؛ اما این را باید توجه داشته باشیم که دستور فیلترینگ بدون نظر شورای عالی امنیت ملی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی که همه آنها زیر نظر مستقیم رئیس جمهور محترم است اعمال نمی شود و قطع به یقین موضوع فیلتر باید با نظارت این نهادها به سرانجام برسد؛ لذا در این شرایط سناریوی دولت مبنی بر این که در کار فیلترینگ هیچ دخالتی ندارد سناریویی باطل و صرفاً برای ایجاد مظلوم نمایی در اذهان عمومی جامعه است.

وعده رئیس جمهور در جریان تبلیغات انتخاباتی سال 96 مبنی بر این که "دست وزیر ارتباطات هیچ گاه بر روی دکمه فیلتر نخواهد رفت" مهر تاییدی بر این موضوع است که نهادهای وابسته دولت در ماجرای فیلترینگ همواره دخیل هستند، البته این وعده رئیس جمهور از بنیان مشکل دارد؛ زیرا که اساساً فیلتر دکمه ای ندارد که دست وزیر ارتباطات بخواهد روی آن برود و یا نرود!

* وزیر جوان قربانی جنگ روانی دولت

ماجرای جنگ روانی دولت و ماهی گرفتن از آب گل آلود همین جا به پایان نمی رسد؛ صبح امروز همزمان با فیلتر شدن تلگرام، آذری جهرمی سکان دار وزارت ارتباطات در سلسله توئیت هایی واکنش خود را به این موضوع نشان می دهد.

همان طور که از متن این توئیت ها متوجه می شویم این وزیر جوان به دلیل این که پیام رسان تلگرام بسیاری از قوانین کشور را زیر پا گذاشته و امنیت ملی را مختل کرده است موافقت خود را با موضوع فلیترینگ این پیام رسان اعلام کرده است.

اما ساعتی از این سلسه توئیت های وزیر نگذشته بود که خبری مبنی بر استعفای آذری جهرمی در فضای مجازی و خبرگزاری ها پیچید؛ از طرفی رئیس جمهور محترم نیز بر خلاف سال های گذشته در مراسم افتتاحیه بیست و سومین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب حضور نیافت.

این اتفاقات همانند دومینو مسئله مخالفت دولت با فیلتر تلگرام را در اذهان عمومی جا می اندازد؛ خبر دیگری درباره حضور وزیر ارتباطات در دفتر کار رئیس جمهور نیز منتشر شد که حاکی از آن بود که آذری جمهوری در حال کسب تکلیف از رئیس جمهور برای استعفای خود است.

اما به سرعت خبر استعفای وزیر از سوی شخص وی تکذیب شد؛ آذری جهرمی علاوه بر تکذیب استعفای خود اعلام کرد که موافق فیلتر پیام رسان تلگرام است و هر خبری که مخالفت او با بحث فیلترینگ را مدعی می شود اساسا کذب است.

او همچنین مدعی شد که این پیام رسان به تعهدات خود عمل نکرده و حامی تروریسم در دنیا است. این موضوع نشان می دهد که نه تنها دولت موافق فیلتر این پیام رسان است که بلکه از ابتدا برای آن برنامه ریزی داشته است.

حال سوالی که مطرح می شود این است که چرا خبر استعفای وزیر و عدم حضور رئیس جمهور در نمایشگاه مطبوعات تقریباً اندکی پس از فیلتر تلگرام در فضای مجازی پر می شود؟ در پاسخ باید گفت که قطع به یقین این ماجرا بر مبنای همان جنگ روانی است که دولت محترم در آن بسیار حاذق است صورت گرفته تا ذهن ها را به سمت بی تقصیر بودن دولت در بحث فیلترینگ و بازی "کی بود کی بود من نبودم" سوق بدهد.

دست آخر این که دولت همواره در بزنگاه های مهم کشور از ابزار "جنگ روانی" برای انحراف افکار عمومی از واقعیت ها استفاده کرده است.

این موضوع را می توان در شعارهای تبلیغاتی رئیس جمهور، تصویب توافق برجام، گرانی دلار، فیلترینگ و بسیاری از اتفاقات مهم کشور مشاهده کرد که دولت به لطایف الحیلی به دنبال وارونه جلوه دادن واقعیت های موجود در جامعه است و به نوعی به دنبال این است که مشکلات موجود در جامعه را به سمت حاکمیت سوق دهد.جالب است بدانید که مهترین حامیان مقابله با پیام رسان تلگرام اهالی دولت چه در حوزه اجتماعی و چه در حوزه اقتصاد هستند تا جایی که برخی از کارشناسان اقتصادی مهمترین عامل مقابله با تلگرام را اقتصادی مدانند تا چیز دیگری. لذا بازی دولت را چیزی بهتر از همان مثل معروف "کی بود کی بود من نبودم" نمی توان تعبیر کرد

تهیه و تنظیم: شایان دنیادیده

302

کد خبر: 936479

وب گردی

وب گردی