کارگروه مشترک صندوق توسعه ملی و وزارت نفت تشکیل می شود

اعضای صندوق توسعه ملی و وزارت نفت در نشست مشترکی مقرر کردند کارگروه ویژه بررسی ابزارها و محمل های تامین مالی صنعت نفت در چارچوب استاندارهای ملی و بین المللی تشکیل شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از صندوق توسعه ملی، «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت در این نشست گفت: امروز ظرفیت‌های ارزنده‌ای در حوزه‌های اکتشاف و تولید نفت، احداث و تکمیل و نوسازی پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های مرتبط با صنعت نفت در کشور وجود دارد که نقش‌آفرینی صندوق توسعه ملی در آن یک ضرورت و اولویت است.

مرتضی شهیدزاده رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز در این نشست اعلام کرد: پروژه‌های صنعت نفت بیشترین سهم از منابع صندوق را در قیاس با سایر حوزه‌ها داشته است.

او با اشاره به حجم بالای سرمایه مورد نیاز صنعت نفت، گفت: ضروری است تا صندوق توسعه ملی با همکاری وزارت نفت و شرکت‌های معتبر مشاوره مالی و حقوقی به طراحی ساختارهای مدرن مالی مبادرت کند، تا بتوان متناسب با ویژگی هر یک از خانواده طرح‌های سرمایه‌پذیر، ابزار و محمل‌های تامین مالی نوین را تعریف و سپس در بازارهای سرمایه جهانی به عرضه آن‌ها پرداخت؛ به گونه ای که بتوان سرمایه و فناوری‌های روزآمد خارجی را به سمت کشور جذب کرد.

صندوق توسعه ملی یک صندوق بین نسلی است که منابع آن از محل درآمد حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی تامین می شود؛ میزان تخصیص این منابع در بودجه سال 1397 کل کشور از 20 درصد پیشین به 30 درصد افزایش یافته است.

این منابع به صورت تسهیلات از طریق بانک های عامل به سرمایه گذاران بخش های اقتصادی پرداخت می شود.

402

کد خبر: 936525

وب گردی

وب گردی