لاریجانی: تشکیل دانشکده دین و رسانه با هدف پیوند حوزه و هنر بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح ساختمان جدید دانشکده دین و رسانه دانشگاه صداوسیما، برخی آثار همچون کتاب "کمی دیرتر" سید مهدی شجاعی و اثری از دکتر یثربی درباره شیخ اشراق را ستود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی لاریجانی که به استان قم سفر کرده، عصر امروز (سه شنبه، 11 اردیبهشت ماه) در آئین افتتاح ساختمان جدید دانشکده دین و رسانه دانشگاه صدا و سیما گفت: کارهای خوبی در دانشگاه صدا و سیما انجام شده و از کسانی که در حوزه علمیه تحصیل کرده اند در حوزه هنر و رسانه استفاده شده که کار سنجیده ای است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که بنده در سال های گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم، حضرت آیت الله خامنه ای برای بنده نامه ای فرستادند و دغدغه های بزرگی برای عرصه هنر داشتند، در حال حاضر رادیو و تلویزیون و بخش های هنری کشور رشد زیادی کرده، هنرمندان فکرهای نو ارائه کرده اند و کشور صاحب تجربه های خوبی شده است.

دکتر لاریجانی در این رابطه افزود: در آن زمان که بنده وزیر فرهنگ بودم مقام معظم رهبری به بنده نامه نوشتند و متذکر شدند که باید تلاش ها برای انجام کارهای هنری در سطح بالایی انجام شود. در عرصه هنر برخی از کشورها در زمینه های مختلف مانند داستان نویسی صاحب سبک شده اند و برخی از نخبگان فرهنگی و هنری آنان آثار فاخری دارند؛ به طور مثال یک داستان نویس ساده نبوده اند و از پشتوانه فکری و فلسفی قوی برخوردار بودند و مقام معظم رهبری در آن نامه تاکید داشتند که در ایران با توجه به انقلاب شکوهمند اسلامی و مبانی قوی باید در بخش های مختلف هنر مانند داستان نویسی، رمان و غیره باید از مبانی قوی انقلاب استفاده شود. البته انجام این مهم نیازمند توجه به مبانی دینی و تجربه بود و کسانی که می خواستند در این عرصه کار کنند باید علاوه بر اشراف به موضوعات انقلابی و دینی، هنر را نیز خوب بشناسند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف تشکیل دانشکده دین و رسانه این بود کسانی که در حوزه علمیه تحصیل کرده اند در عرصه هنر نیز حضور داشته باشند و البته کارهای خوبی در حوزه های ساخت فیلم و داستان نویسی در رادیو و تلویزیون انجام شده که بیانگر رشد است البته قبول دارم که باید به موضوعات فلسفی بیشتر توجه شود تا بتوان یک مکتب از درونش اخذ شود که این موضوع نیازمند تراوشات مبنایی تر است البته در این بخش کار زیادی انجام نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمینه فلسفه رسانه بحث هایی مطرح شده و برخی از آثار به وجود آمده که البته باید براساس فکر و مبنا باشد.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: سید مهدی شجاعی داستانی با عنوان "کمی دیرتر" نوشته بود که در آن از سبک شیرین و جذابی استفاده کرده است. همچنین دکتر یثربی در خصوص شیخ اشراق کتابی نوشته که خیلی جذاب و شیرین مطالب را مطرح کرده است که این موضوع بیانگر این است که سیر و سلوک عقلانی برای افراد برجسته صورت می گرفت.

وی ادامه داد: شیخ اشراق صاحب مسلک فلسفی بود و در حوزه تمدن اسلامی و اخلاق و دانش و علوم دیگر نیز توجه می شد و در کتاب مذکور صعود یک انسان از دل وقایع مختلف و ادیان و آراء مختلف نشان داده شده بود، در فیلم محمد رسول الله (ص) نیز کاری از جنس حرف های مذکور انجام شده بود که البته باید در این زمینه ها بیشتر کار شود و رادیو و تلویزیون می توانند علمدار کار باشد.

دکتر لاریجانی با اشاره به توسعه کمی در بخش معاونت فنی صدا و سیما گفت: باید یک تعریف روشن برای کارهای رسانه ای داشت و مشخص شود چه دریچه هایی از نظر فهم حقیقیت و راه و رسم زندگی و تربیت برای مردم باز می شود البته باید دقت نظر لازم را داشت و توصیه می کنم بعد از طی کردن یک مسیر انسان برگردد و ببیند چقدر از راه را درست رفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رادیو و تلویزیون نیاز به همگرایی صمیمانه با مردم دارد چرا که این موضوع بسیار مهم است تا مطالب عرضه شده تاثیرگذار باشد. صدا و سیما با زبان هنر روی اراده ها تاثیرگذار است و هرچه همگرایی صمیمانه بیشتر باشد تاثیر روی اراده ها بیشتر می شود، گفتن وقایع بخشی از کار است و تاثیرگذاری نیاز به رویکرد صمیمانه و همدلانه دارد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: صدا و سیما باید از وضعیتی که در اختیار دارد استفاده کند، همچنین باید از ظرفیت حوزه علمیه که در آن به موضوعات دینی، قرآن و حدیث و تاریخ اسلام توجه می شود به درستی استفاده کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در دانشکده دین و رسانه می توان محصولات خلاقانه تولید کرد و امیدوارم این دانشکده در رسیدن به اهدافش موفق باشد.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

کد خبر: 936573

وب گردی

وب گردی