گاز رسانی به۳میلیون و۱۶۰هزار خانوار/ آغاز گازرسانی به ۵ هزار روستا

وزیر نفت از گازرسانی به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار روستایی و بیش از ۳ میلیون و ۱۶۰ هزار خانوار شهری در سال‎های ۹۲ تا پایان ۹۶ خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه به سیاست‌های نظام در رسیدگی و توجه به مناطق روستایی و شهرهای کوچک اشاره کرد و گفت: مطابق گزارش ارسالی شرکت ملی گاز ایران، در سال‌های ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۶، به بیش از ۱۱هزار و ۵۰۰روستا با حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار و همچنین ۱۰۷ شهر با بیش از ۳ میلیون و ۱۶۰ هزار خانوار شهری گازرسانی شده و هم اکنون ۹۹ درصد جمعیت شهری کشور و ۸۲ درصد جمعیت روستایی کشور و در مجموع حدود ۹۳ درصد از کل جمعیت کشور (به جز استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان)، تحت پوشش مستقیم شبکه گازرسانی قرار گرفته‌اند.

وزیر نفت یادآور شد: این در حالی است که پوشش شبکه گازرسانی در ابتدای سال ۱۳۹۲ در جمعیت شهری و روستایی به ترتیب ۹۵ و ۵۵ درصد بوده است.

زنگنه با بیان این‌که گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در اوایل سال ۹۶ وارد مرحله عملیاتی شد و گاز به زاهدان رسید، ادامه داد: گازرسانی به دیگر شهرهای عمده استان از جمله خاش، زابل، سراوان، میرجاوه، چابهار و کنارک و مجتمع پتروشیمی مکران نیز در دستور کار قرار دارد.

به گفته او، هزینه‌های انجام شده برای اجرای این طرح بزرگ در مدت یاد شده، بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است که عمدتا از محل منابع جدید ناشی از صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های مایع (موضوع بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید) تامین شده، بنابراین در این عملیات بزرگ از بودجه عمومی دولت استفاده نشده است.

وزیر نفت عنوان کرد: هم‌اکنون گازرسانی به ۵ هزار روستا با جمعیتی بالغ بر ۴۳۰ هزار نفر با اعتبار مورد نیاز حدود ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در دست اجراست که با اتمام آنها، جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه گاز از ۸۶ درصد فراتر خواهد رفت.

او با تاکید بر این‌که تقریبا همه لوازم و تجهیزات شبکه‌های توزیع گاز در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: در عمل ۱۷ هزار میلیارد تومان کار از سوی شرکت ملی گاز به پیمانکاران و سازندگان ایرانی ارجاع شده است که باید تقاضا برای خرید تجهیزات و لوازم از جمله دست کم ۱۰ میلیون بخاری گازی و شیرآلات و لوله برای گازکشی درون خانه‌ها را نیز به آن اضافه کرد.

به گفته وزیر نفت، چنین اقدام‌هایی افزون بر جلب رضایت مردم، سبب حفاظت از محیط زیست با پیشگیری از تعدی به مراتع و جنگل‌ها و مصرف گاز به جای سوخت‌های مایع آلاینده، بالا بردن میزان صادرات/کاهش واردات سوخت‌های میان تقطیر و سبک و ایجاد ده‌ها هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم با ایجاد بازار برای خرید کالا و خدمات ایرانی نیز شده است.

زنگنه با بیان این‌که در صورت تداوم مساعدت و حمایت از اقدامات شرکت ملی گاز ایران و فراهم آوردن امکان تجهیز منابع مالی مورد نیاز، می‌توان تا پایان سال ۱۳۹۷، رقم ۹۳ درصد جمعیت کل تحت پوشش شبکه گازرسانی را به حدود ۹۷ درصد (بدون در نظر گرفتن استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان) رساند، ادامه داد: به این ترتیب می‌توان گفت افزون بر شهرهای کشور، عموم روستاهای قابل گازرسانی از نظر اقتصادی، زیر پوشش شبکه گاز قرار خواهند گرفت.

401

کد خبر: 936611

وب گردی

وب گردی