آغاز به کار موسیقی نواحی ایران در کرمان

یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور هنرمندانی از ۲۱ استان به میزبانی کرمان کار خود را آغاز کرد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد علیزاده ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در مراسم افتتاح یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: کرمان امروز شاهد دو رویداد بزرگ یعنی افتتاح نمایشگاه هنرمند جهانی تونی کرگ در محل موزه هنرهای معاصر صنعتی و افتتاح یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور است.
وی ضمن خیرمقدم به میهمانان و هنرمندان موسیقی نواحی کشور افزود: به بهانه جشنواره یازدهم ، نقاره خانه بازار نیز بار دیگر گشایش می یابد.
علیزاده ابراز امیدواری کرد به همت شهرداری ، فرمانداری و میراث فرهنگی شاهد نوبت خوانی در هر روز و شامگاه در بازار کرمان باشیم.
وی با بیان اینکه موسیقی نواحی برخاسته از آداب و رسوم و فرهنگ مردم است ، هدف اصلی از برگزاری این جشنواره را حفظ و احیا موسیقی نواحی کشور و به تبع آن موسیقی نواحی استان کرمان عنوان کرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه به همت پژوهشگران شاهد شکوفایی بیش از پیش نواحی استان هستیم ، ایجاد فضای با نشاط و شاداب در استان را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.
علیزاده ابراز امیدواری کرد با برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در معرفی هرچه بهتر ظرفیت ها گام برداریم و بتوانیم از طریق ظرفیت های فرهنگی ، استان کرمان را معرفی کنیم و با یاری دستگاه های مختلف برای جذب گردشگر گام برداریم.
وی با بیان برنامه های مختلف این جشنواره از اجرای عمومی موسیقی نواحی ایران در ساعت ۲۰ روزهای سه شنبه ، چهارشنبه و پنج شنبه در پارک مادر خبر داد.
توحیدی ، دبیر پژوهشی یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز با بیان اینکه قدمت نوبت زنی یا همان نقاره زنی قدمت طولانی دارد ، گفت: قدیمی ترین مکان در ایران امامزاده زید شهداد است که نوبت زنی در آن ، هنوز در طلوع و غروب خورشید ، ماه رمضان و محرم نواخته می شود و جنبه تقدس دارد.
وی افزود: در شهر کرمان ، کوه صفا و ورودی بازار کرمان دو مکانی هستند که در گذشته نقاره در آنها نواخته می شد.
یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی تا 14 اردیبهشت به میزبانی استان کرمان برگزار می شود.
مراسم اختتامیه این جشنواره، ساعت ۲۰ روز جمعه ۱۴ اردیبهشت در سالن دانشگاه فرهنگیان خواجه نصیر (خیابان سرباز) برگزار می شود.
در این مراسم از علی کریم شجاعی ، پیر کهن نقاره زن دیار کریمان (نقاره زن ۹۲ ساله که ۷۰ سال در امامزاده شهداد نقاره می زند) قدر دانی شد.

کد خبر: 936627

وب گردی

وب گردی