تبریک روحانی به رهبری و مردم /انتخابات سال گذشته احیای اعتماد عمومی بود/هر کسی حرف می زند با شناسنامه حرف بزند/نهادهای ملی نمی توانند اپوزیسیون دولت باشند/کار رسانه ای حرفه ای با جنگ روانی متفاوت است/با هر وسیله رسانه ای که دارید، شناسنامه دار انتقاد کنید، ولی از بیت المال برای کار خلاف استفاده نشود/ما خود را وارد حاشیه نمی کنیم/در دولت از هر حزب و جناحی داریم /حل بیکاری با رشد اقتصادی میسر می شود/رد و بدل شدن پیام بین من و اوباما پیچیدگی ندارد/نه نامه ای از کشیشی دریافت کرده ام نه پیامی داده ام/دولت در اختصاص بخشی از درآمدهای یارانه ای به بخش تولید و سلامت کشور جدی است/اجرای منشور حقوق شهروندی برای دولت مهم است/ نتیجه انتخابات عراق گروه داعش را عصبانی کرده است/آمادگی داریم در چارچوب قوانین و قواعد بین المللی به عراق کمک کنیم/ اگر گروه تروریستی بخواهد به مرز مانزدیک شود و ما احساس تهدید کنیم از تمامیت ارضی خود دفاع خواهیم کرد/ تا به حال به هیچ کشوری نیروی نظامی برای انجام عملیات اعزام نکرده ایم/ایران به دنیا نشان داده که با جدیت به دنبال مذاکره است/ اگر مذاکرات در پایان تیرماه به توافق نهایی نینجامد ، هیچ وقت شرایط به شرایط قبل باز نخواهد گشت/معتقدیم به توافق خواهیم رسید/مهمتر از بحث هسته ای ، داشتن تعامل سازنده با جهان است/مردم کاهش تورم را الان هم می توانند حس کنند/نمی خواهیم همانند طرح مسکن مهر دست در جیب بانک مرکزی داشته باشیم/نباید زیاد مسائل گذشته را یادآوری کنیم/هنوز درباره عراق کسی وارد عمل نشده و ما از آمریکا هم عملی ندیده ایم

***

دومین نشست خبری رئیس جمهور با رسانه های داخلی و خارجی هم اکنون آغاز شد.

رئیس جمهور با بیان تبریک به مناسبت ایام میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی که همه امیدواران و منتظران آن منجی و همه آنهایی که در دنیای آینده توام به عدالت و سعادت می اندیشند، گفت: امیدوارم کشور ما مورد توجهات ویژه این امام عزیز پشت پرده غیبت باشد.

وی همچنین به ملت ایران و مقام معظم رهبری به مناسبت سالروز انتخابات شکوهمند و تاثیرگذاری سال گذشته تبریک گفت.

***

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه انتخابات سال گذشته احیای اعتماد عمومی بود، اظهار داشت: اعتماد عمومی سرمایه بزرگ اجتماعی است که ابتدا مردم به خود و رای و نظر و عمل و حضور خود در یک انتخابات مهم و سرنوشت ساز اعتماد کردند و سپس به نظام جمهوری اسلامی ایران.

وی ادامه داد: مردم به راهی که منتخب مردم اعلام کرده بودند اعتماد کردند و این سومین اعتماد مهم جامعه بود. اکثریت کسانی که به راه اعتدال و امید و عقلانیت رای دادند به این خاطر بود که این راه را باور کردند و باور کردند که تنها اعتدال می تواند برای بهبود معیشت مردم و عزت ملت ایران مفید باشد.

روحانی چهارمین اعتماد عمومی جامعه را اعتماد در مقابل تحریم ها، فشارها، تهدیدها به مسئولان نظام عنوان کرد و افزود: در انتخابات 24 خرداد مردم فهیم ایران به دنیا اعلام کردند فشار، تهدید، تحریم در مسیر اصلی مردم و در آرمانهای مردم اثر نمی گذارد. اگر هدف تهدید کنندگان جدا کردن مردم از نظام بود، مردم در انتخابات اعلام کردند ما از نظام و کشورمان هرگز جدا نخواهیم شد.

وی ادامه داد: انتخابات 24 خرداد پیام مهمی برای افراطی ها داشت. افراطیون خارجی که تصور می کردند با فشار و تهدید ملت را به زانو در می آوردند و پیام به افراطیون داخل که فکر می کردند طرفداران فراوانی دارند. پیام 24 خرداد این بود که ملت ما راه اعتدال، آشتی ، صلح و دوستی ، تعامل با جهان و نیز مسیر توسعه متوازن پایدار را برگزیده و این مسیر ، مسیر داتمی برای ملت بزرگ ایران خواهد بود.

***

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن روحانی در دومین نشست خبری خود خطاب به رسانه های داخلی و خارجی و مردم گفت: لازم است از مقام معظم رهبری و رهنمودهایشان برای شکوهمند شدن انتخابات 24 خرداد تقدیر و تشکر کنم. زیرا ایشان اگر اعلام نکرده بودند که کسانی که از نظام و حکومت گله دارند، به خاطر کشور پای صندوق بیایند و اگر نگفته بودند که ما در پی یک حماسی سیاسی هستیم، ما چنین انتخابات شکوهمندی را تجربه نمی کردیم. هوشمندی مردم ، عنایات و لطف خداوند ، عنایات رهبری معظم انقلاب و نظر حضرت ولی عصر (عج) توانست پیروز انتخابات باشد.

وی ادامه داد: این ملت در اینده نیز موفق خواهد شد راه های تعالی را طی کند و ادامه دهد.

***

حسن روحانی در پاسخ به سوال روزنامه جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: در بدو ثبت نام انتخابات، کارشناسان چالش های زیادی را پیش بینی می کردند. این مصادیق در مسائل اقتصادی مشخص بود. اما سیاسی نه. متاسفانه برخی به دنبال حاشیه سازی هستند. برنامه برای اینکه کمتر به مردم هجمه های حاشیه وارد شود چیست؟ دولت دوست دارد هر کسی حرف می زند با شناسنامه حرف بزند. برخی نهادها، نهادهای ملی هستند که نمی توانند کار حزبی انجام دهند و نمی توانند اپوزیسیون دولت باشند. بلکه کار آنها تلاش برای کل ملت و جامعه است.

وی ادامه : دولت، قوه مقننه و قوه قضائیه، نیروهای مسلح، شهرداری ها، حوزه، صدا و سیما و ... نهادهای ملی و عمومی هستند، اما احزاب و گروه ها نباید نه. نباید نهادهای ملی کار حزبی انجام دهند. کار رسانه ای حرفه ای با جنگ روانی متفاوت است.

***

روحانی در خلال صحبت های خود به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی توصیه کرد هر حزب و گروه سیاسی به دنبال رسانه است، به سرعت مجوز آن را صادر کند.

وی همچنین در ادامه از همه حامیان ، منتقدان و مخالفانش خواست با هر وسیله رسانه ای که دارند، شناسنامه دار انتقاد کنند ولی از بیت المال برای کار خلاف استفاده نشود.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه عده ای دولت را در بخش های مختلف به چالش می کشند ، اگر چالش به معنای روشن شدن ابهام باشد خوب است، اگر می خواهند برای پیش پا گذاشتن راهی برای دولت انتقاد کنند نیز خوب است، اما سنگ اندازی خوب نیست. ما خود را وارد حاشیه نمی کنیم و در متن حرکت می کنیم.

***

حسن روحانی در پاسخ به سوال روزنامه آرمان مبنی بر اینکه 10 ماه از فعالیت دولت می گذرد اما 45 درصد فرمانداران تغییر کردند که بعضا دیده شد سیاست آنها با دولت همخوانی ندارند، آیا این تاکتیک دولت است یا راهی برای جلوگیری از فشار مجلس؟ توضیح داد: دولت در پی آن است که هر کس در شهرها و بخش ها مسئولیت دارد خود را متعهد به استراتژی های دولت بداند. اگر کسی کاری می کند، به وظیفه قانونی خود عمل می کند. نسبت به همه دولت های گذشته این دولت تغییراتی کمتر از همه اعمال کرد. قرار ما با استانداران این بود که بر مبنای شایسته سالاری عمل کنند. تخصص ، میانه روی خدمت گذار بودن، شاخص ما بوده است. اما اینکه در کدام جناح بوده خیلی مهم نیست.

وی ادامه داد: ما در دولت هم از هر حزب و جناحی داریم و به این معتقدیم دولت ترکیبی از جناح های مختلف و افراد مختلف باشد. به استانداران توصیه می کنم که اگر فرمانداران یا بخشدارانی هستند که مجری برنامه های این دولت نیستند یا شایسته کار نیستند در تعویض آنها درنگ نکنند.

***

روحانی در پاسخ به سوال لس آنجلس تایمز مبنی بر اینکه اگر مذاکرات در نهایت به نتیجه برسد، برای بیکاران بدتر خواهد بود و شکاف طبقاتی بیشتر می شود و آیا کسی از طرف اوباما برای شما پیام آورده است، توضیح داد: اگر ما می خواهیم برای اشتغال کاری کنیم، بیکاران که در انتظار کار هستند اکثرا تحصیلکرده بوده و یکی از راههای اشتغال آفرینی به نتیجه رسیدن مذاکرات است. زیرا تحریم ها برداشته می شود و سرمایه گذاری ها بیشتر می شود. حل بیکاری با رشد اقتصادی میسر می شود. در سال 91 رشد ما منفی بود و در سال 92 هم علیرغم آنکه خواستار مثبت شدن رشد بودیم اما در سال جاری تمام تلاشمان مثبت شدن نرخ رشد است. راه رشد اقتصادی سرمایه و تکنولوژی و تلاش دولت برای مساعد کردن زمینه ها برای اشتغال است. تنها راه پایان تحریم نیست. اما پایان تحریم کمک می کند به رشد اقتصادی. لذا ما باید تنها قانون را در این زمینه بپذیریم و دلنگرانی از فاصله طبقاتی درست نیست.

وی در پاسخ به سوال دوم این رسانه گفت: اگر بنا باشد بین من و اوباما پیامی رد و بدل شود پیچیدگی ندارد و ما مشکلی نداریم در نامه نگاری.

روحانی با اشاره به نامه نگاری های خود با اوباما، گفت: راههای راحت رسمی و غیر رسمی برای مذاکرات وجود دارد. من نه پیامی از طریق کشیشی دریافت کردم و نه پیامی را داده ام.

***

روحانی در پاسخ به سوالی دیگر با بیان اینکه رقم بزرگی از درآمد یارانه ای دولت به بخش سلامت اختصاص یافته است، گفت: دولت در اختصاص بخشی از درآمدهای یارانه ای به بخش تولید و سلامت کشور جدی است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال روزنامه اعتماد مبنی بر اینکه «یکی از وعده ها اعاده حقوق شهرونده بوده و هست. لطفا بگویید منشور حقوق شهروندی در کجا قرار دارد و ضمانت اجرایی خواهد داشت. دولت برای پایان دادن به وضعیت حقوق شهروندی که خارج از بدنه دولت ضایع می شود چه کاری کرده است؟ توضیح داد: قول داده بود که بعد از انتخابات منشور حقوق شهروندی را تهیه خواهیم کرد و تلاش می کنیم برای اجرای آن. منشور در صد روز اول نوشته شد و کارشناسان بر آن نظر دادند و اصلاحات را انجام دادند. حالا باید این متن را مطالعه کنیم و منتشر نماییم. اما نکته مهمتر اجرایی شدن آن است.

وی در پایان در خصوص تلاش برای آزادی صبا آذرپیک خبرنگار حوزه سیاسی گفت: با قوه قضائیه مذاکراتی خواهیم داشت.

***

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران،مشخصا چه برنامه ای برای برخورد با گروه داعش دارد و برنامه مشترک با آمریکا در این زمینه چیست،» گفت: مبارزه با ترورسیم در منطقه سالهاست شروع شده است. تروریسم مثل یک بیماری مسری در کشورهای منطقه سرایت کرد. نتیجه انتخابات عراق گروه داعش را عصبانی کرده است. مسئله اصلی این است که تروریسم ، دموکراسی را نمی پذیرد. دموکراسی از صندوق رای حرف می زند و تروریسم از جعبه مهمات.

او با بیان اینکه این گروه شکست در انتخابات را با جنگ جبران می کند، افزود: شکست خوردگان هر روز برای جبران شکست به گلوله متوسل می شوند که بسیار غلط است.

روحانی با اشاره به طرح مبارزه با خشونت و افراط گرایی که در سازمان ملل مطرح کرد، گفت: ما از حرکت ترورسیم در منطقه در هر کشوری که باشد نگرانیم. ما به عنوان دوست و همسایه عراق ، در صورت کمک خواستن این کشور آمادگی کمک در چارچوب قواعد بین المللی و در خواست رسمی دولت و ملت عراق را داریم. اما تا کنون درخواستی صورت نگرفته و آمریکایی ها هم ممکن است برنامه ای داشته باشند که من مطلع نیستم. من به مردم ایران اطمینان می دهم که ملت عراق قادر به دفع تروریسم است.

روحانی با اشاره به فتوای آیت الله سیستانی درباره دفاع مردم از عراق تاکید کرد: اگر عراق از ما درخواست کمک کند، آمادگی داریم در چارچوب قوانین و قواعد بین المللی کمک کنیم.

***

محور سوال دیگر با این مضمون که « گفته می شود هدف داعش تحرک ایران از طریق حمله به اماکن مقدس و نزدیک شدن به مرزهای ایران است. نقش عربستان در تقویت این گروه ها چیست.» با این پاسخ روحانی همراه شد. وی در این باره توضیح داد: اینکه گروهک ها از طرف برخی کشورها از جمله برخی کشورهای منطقه که از لحاظ مالی ، سیاسی و تسلیحاتی حمایت می شوند قابل انکار نیست. اگر گروه تروریستی بخواهد به مرز مانزدیک شود و ما احساس تهدید کنیم از تمامیت ارضی دفاع خواهیم کرد. اما در کشور دیگر مقوله کمک کردن با ورود به آن کشور متفاوت  است. در صورت کمک خواستن عراق کمک می کنیم اما درباره ورود نیروهای ایران به عراق، تا به حال به هیچ کشوری نیروی نظامی برای انجام عملیات اعزام نکرده ایم.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به نزدیک شدن زمان توافق نهایی ، در صورت طولانی شدن یا به نتیجه نرسیدن موضع جمهوری اسلامی همچنان اعتدال و نرمش است؟ اذعان داشت. در مذاکرات هسته ای از آغاز این دولت نشان دادیم که دولت آمادگی جدی برای مذاکره دارد و تنها راه را مذاکره می داند. توافقنامه موقت بسیار مهم بود و بسیاری از تندورها از جمله صهیونیست ها را عصبانی کرد، اما باید بدانیم که توافق های هسته ای به نفع منطقه است. نکته مهم اینست که جمهوری اسلامی ایران به دنیا نشان داده است که با جدیت به دنبال مذاکره است و به نظر من کسی در دنیا در این باره تردید ندارد که ایران در مذاکره جدی است.

اگر مذاکرات در پایان تیرماه به توافق نهایی نینجامد ، هیچ وقت شرایط به شرایط قبل باز نخواهد گشت. نظام تحریم شکسته شده است. تمام روابط خارجی ما با مذاکرات هسته ای نیست. بلکه ما روابط خارجی اقتصادی قوی با بسیاری از کشورها داریم. همه باید بدانند که وضع به گذشته باز نمی گردد. اگر در این مذاکرات شکستی باشد همه افکار عمومی جهان بداند که تندروهای آمریکا و اسرائیل مانع شده اند.

***

حسن روحانی ادامه داد: اتهامات به جمهوری اسلامی ایران دیگر قابل تکرار نیست، دولت هر چند در مذاکرات جدی است اما برای هر شرایطی پیش بینی های خود را دارد. بی تردید راه پیش روی ما باز است و معتقدیم که تا پایان تیرماه قابل توافق است، اما برخی اختلافات وجود دارد. در دو مساله اختلاف نداریم. 1.ایران غنی سازی را ادامه خواهد داد.2.اگر توافقی انجام شود همه تحریم ها باید برداشته شود. بنابراین بهترین راه حل توافق است. اگر توافق نشود ما مشکل چندانی نخواهیم داشت. غرب باید از این فرصت تا پایان تیرماه استفاه کند.

وی با بیان اینکه استراتژی ایران اینست که با جهان تعامل سازنده داشته باشد، افزود: مهمتر از بحث هسته ای ، داشتن تعامل سازنده با جهان است. بحث هسته ای بحث کوچکی از این استراتژی است. ما امسال 4 فاز پارس جنوبی را به ثمر می رسانیم و این ربطی به مذاکرات ندارد. دوباره با منابع نفتی کار را شروع می کنیم و تولید را افزایش می دهیم .

بحث ترک بر دیوارهای تحریم را همه قبول دارند و قابل بازگشت نیست. اختلافات ایران با 5+1 با حسن نیت آنها در 5 هفته قابل حل است و می توانیم به توافق برسیم. این توافق اولین قدم در تعامل با دنیا خواهد بود. کسی فکر نکند که دولت نشسته تا ببیند مذاکرات به کجا می رسد. دولت کارهای خود را ادامه می دهد و به مذاکرات هم توجه جدی دارد. در طرف ما هم حسن نیست و هم اراده وجود دارد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مسئولان اقتصادی اخیرا اشاره کرده اند که تورم کاهش یافته اما گرانی ها مردم را آزار می دهد. چه زمانی مردم می توانند کاهش تورم را لمس کنند، اظهار داشت: مردم کاهش تورم را الان هم می توانند حس کنند. دولت امروز رشد تورم را کند کرده است. در سال گذشته همین زمان از سال ، برای خرید اجناس مصرفی روزمره اختلاف قیمت بین امروز و دو روز بعد وجود داشت، اما الان به یک ماه افزایش پیدا کرده است. اگر چه مردم می خواهند اجناس ارزان شود، اما دولت تلاش کرده است که روند رشد تورم و اسب سرکش تورم را مهار کند و الان روند رشد بسیار کند شده است.

نرخ تورم حداقل باید یک رقمی شود، اما حرکت دولت بر این مبنا است. مشکل اینجاست که همزمان می خواهیم رونق ایجاد کنیم. ما نمی خواهیم همانند طرح مسکن مهر دست در جیب بانک مرکزی داشته باشیم کما اینکه بخشی از رشد تورم به طرح مسکن مهر باز می گردد. اما ما تلاش کردیم تا پایه پولی بالا نرود و تصمیم های یک شبه نگیریم. تلاش می کنیم ارامش و ثباتی که به وجود آمده کماکان ادامه یابد.

وی ادامه داد: مردم از 24 خرداد پارسال ثبات را تجربه کرده اند و دیده اند تصمیماتی که اتخاذ می کنیم با فکر است . اما ممکن است اشتباه کنیم ، چون معصوم نیستیم و اگر اشتباه کرده باشیم جرات داریم از مردم عذرخواهی کنیم. ما به مردم قول دادیم که تورم را قدم به قدم کاهش دهیم که این کار را می کنیم. به مردم قول دادیم که در روابط خارجی دشمن تراشی نکنیم و مردم می بینند که امروز چهره جمهوری اسلامی ایران نسبت به قبل متفاوت است و تلاش می کنیم سایر قول و وعده هایی که به مردم دادیم عمل کنیم.

روحانی گفت: به آینده تا روزی که با هم باشیم و کسی نتواند تفرقه ایجاد کند امیدواریم. سه قوه باید با هم باشند و توصیه های مقام معظم رهبری باشد. نباید زیاد مسائل گذشته را یادآوری کنیم . اگر کسی جرمی انجام داد، باید قوه قضائیه محاکمه کند. صبح تا شب اتهام نزنیم و محاکمه نکنیم.

***

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه نیاز غرب برای رسیدن به توافق بیش از ایران است، افزود: جمهوری اسلامی ایران کارهای خود را انجام خواهد داد، اگر طرف مقابل اراده لازم و حسن نیت داشته باشد، در 5 هفته به توافق می رسیم اما در غیر اینصورت به مذاکرات ادامه می دهیم. شرایط منطقه و جهان برای غربی ها هم روشن است و آنها هم به موقعیت و جایگاه ایران در منطقه واقفند . توافق هم پایان تعامل با جهان نیست بلکه آغاز تعامل است. مذاکرات که در این هفته شروع می شد احتمال دارد به تدوین برسیم. کار بزرگی در حال انجام است. توافق نهایی با 5+1 یکی از مهمترین توافقات تاریخ جهان است. این توافق دشمنان جدی دارد. صهیونیست ها و افراطیون آمریکا که به وضوح دشمنی می کنندف توافق با 5+1 به نفع همه خواهد بود. به نفع منطقه، ایران، توسعه، ثبات و ... . بنابراین اگر آنها نگرانی دارند، ما می توانیم نگرانی ها را رفع کنیم.

***

روحانی در پاسخ به اینکه واکنش دولت به اعلام جنگ داعش چیست، گفت: در عراق انتخابات شد که باید موجب آرامش بیشتر می شد . آنهایی که شکست خوردند، زمینه را برای عمل داعش فراهم کردند. داعش چیزی نیست که بتواند موصل را بگیرد. پس معلوم است که شکست خودرگان زمینه را برای داعش فراهم کردند. اینکه عده ای در ایران از گروه داعش دستگیر شده باشند معملوا بوده و این عادی است ، البته نیروهای اطلاعاتی و نیروهای مسلح ایران حواسشان هست.

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت توانسته به یک چهارم وعده های اقتصادی جامه عمل بپوشاند؟ توضیح داد: همه توان خود را باید برای ظرفیت های داخلی بگذاریم و اساس کار دولت تکیه به ظرفیت های داخلی است.

او با اشاره به توجه ویژه دولت به پارک های علمی و فناوری و کمک های به این پارک ها، تاکید کرد: اساس کار توسعه دادن بنیلت پارک های علم و فناوری، توجه به مسائل محیط زیست به ویژه دریاچه ارومیه ، کشاورزی و ... است. ما به بخشی از قول ها و وعده های خود عمل کردیم، در بسیاری از زمینه ها بیش از آنچه فکر می کردیم پیش رفتیم اما در بخش هایی هم هنوز عقب هستیم که امیدواریم به به همه وعده ها جامه عمل بپوشانیم.

وی در خصوص همکاری ایران با آمریکا بر علیه داعش گفت: همه باید دست در دست هم بگذارند برای مبارزه با تروریسم . هنوز درباره عراق کسی وارد عمل نشده و ما از آمریکا هم عملی ندیده ایم.

او بر این نکته تاکید کرد که این گروه داعش از کجا آمد. دولت ما همیشه می گوید که تروریست ها را تقویت نکنید ولی کشورهای بزرگی به گونه ای عمل کردند که به نفع تروریست ها شد. ما همه باید در مقام قول و عمل تلاش کنیم با تروریسم مبارزه کنیم.
کد خبر: 9431

وب گردی

وب گردی