تهران- ایسکانیوز،پلاس+/ تا چند سال گذشته ایدز ما را به یاد سرنگ های مشترک بین معتادان می انداخت چرا که اکثر بیماران مبتلا از این راه زخم خورده HIVبودند، اما در حال حاضر راه انتقال ایدز از طریق رابطه های جنسی در کشور رو به افزایش است و این نشان دهنده ی رسیدن صدای زنگ خطر آن هم خطرناک تر از همیشه به گوش است. بیماری ایدز و راه های انتقال آن در صفحه های مجازی و در رسانه ها سر و صدای زیادی به پا کرده و همه در تلاش هستند تا سدی محکم در برابر این غول بی رحم باشند اما در این میان اتفاقی که این بحران را تبدیل به فاجعه کرده، ایدز در کودکان کار و خیابان است، چرا که بیشترین راه ابتلا به ایدز میان این کودکان از طریق تجاوز است.

مینو محرز پزشک و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران و عضو کمیته ایدز کشور  افراد زیر 15سال را بیشتر در معرض خطر ایدز از راه تجاوز می داند.

 

سوی دیگر این طیف، کودکان کار و خیابانی

این روزها بحث ایدز و راه های پیشگیری از آن را همه فراموش کردند چرا که  بحث تجاوز به کودکان کار و مبتلا شدنشان به ایدز شک برانگیز تر و طبیعتا مهم تر است. کودکان کار گاه جهت تامین سرپناه و یا غذا تن به خودفروشی می دهند و یا بدلیل عدم وجود سرپرست مورد تجاوز و آزار جنسی قرار می گیرند، به همین دلیل در این گروه نیز شیوع آلودگی به HIV از میزان بالاتری برخوردار است.
حال باید فکر چاره بود تا کودکان بی گناه اینگونه، بی رحمانه تاوان بی خانوادگی را ندهند. مینو محرز در گفتگو با ایسکانیوز به بحث شیوع بیماری ایدز در بین کودکان کار  و حمایت مسئولین از بی خانمان بود چنین کودکانی می گوید: شیوع بیماری ایدز در بین کودکان کار موضوع جدیدی نیست. 5 سال گذشته ما روی چنین بحثی متمرکز بودیم و هنوز هم ادامه دارد. متاسفانه حدود 5 درصد از کودکان کار که مبتلا به ایدز هستند، اچ آی وی مثبت همراه با هپاتیت دارند و گروه سنی آن ها بین 10 تا 18 سال است که نیمی از آنها افغانی هستند متاسفانه خطر ابتلا به ایدز در کودکان زیر 15 سال جدی است.

محرز با توجه به آن که کودکان زیر 15 سال و یا حتی کمتر از 10 سال مورد تجاوز قرار می گیرند به ایسکانیوز می گوید:کودکان کار به وسیله ی استفاده از سرنگ مشترک و داشتن اعتیاد و تجاوز مبتلا به ایدز می شوند. افرادی که معتاد هستند، در گروه سنی 15 تا 18 قرار دارند و اکثرشان به همین دلیل مبتلا به ایدز می شوند. اما کودکان زیر 15 سال زمانی که ایدز می گیرند به این معناست که مورد تجاوز قرار گرفتند شاید حتی از10 سال هم کوچکتر باشند.

عضو کمیته کشور ایدز از مسئولین می خواهد تا به کودکان بی خانمان رسیدگی کنند و در اینباره می گوید: کودکان گناه دارند، چرا باید بچه ای که 4 سال بیشتر ندارد سر چهارراه گل بفروشد، چرا تا یازده شب در خیابان ها پرسه بزند زمانی که باید در خانه اش خواب باشد. در این امور مسئول هر کسی که هست باید رسیدگی و خانواده های کودکان را شناسایی کند و به این مسئله هر چه تمام تر متمرکز شود.

 
کد خبر: 94440

وب گردی

وب گردی