تهران ایسکانیوز،پلاس+/ یکی از دغدغه های مراجعه کنندگان به مطبهای دندان پزشکی انتقال بیماری است که مهم ترین وترسناک ترین آنها ایدز است . هم اکنون در دندان پزشکی اکثر وسایل مورد استفاده بیماران یکبار مصرفند وپس ازاستفاده به سطح زباله های عفونی منتقل می شوند و آن دسته ازوسایلی که امکان یکبار مصرف کردن آنها نیست پس از ا ستفاده شسته شده و در مواد ضد عفونی کننده قوی قرار می گیرد. دراین مواد کلیه ویروسها ازجمله ایدز وهپاتیت درعرض یکی دو دقیقه نابود می شوند. در ادامه مرحله ( قرار گرفتن در مواد ضد عفونی کننده ) که ممکن است چندین ساعت طول بکشد وسایل پس از قرار گرفتن در پکهای مخصوص و بسته بندی کامل بدون درز در دستگاه اتو کلاو قرار می گیرند.اطمینان داشته باشیدکه بارعایت این نکات حتی مراجعه بیمارانی که مبتلا به بیماری های عفونی مثل ایدز هستند به مطبی که به آن رفت و آمد می کنید برایتان کاملا بی ضرر وایمن است و مبتلا یان به ایدز نیز می توانند با خیال آسوده و بدون ترس از احتمال سرایت بیماریشان به دیگران و یا عدم پذیرش ایشان از طرف دندانپزشک به مطبها مراجعه نمایند وهیچ دنداپزشکی نه به لحاظ حقوقی و نه به لحاظ اخلاقی اجازه عدم پذیرش ایشان را ندارد.

علی یزدانی، دندانپزشک یزدانی مبتلایان به ایدز ‌‌را در حقیقت گویی در مورد بیماری واگیردارشان به دندانپزشک تشویق کرد و‌ ‌دراینباره به ایسکانیوزگفت: بیماری که مبتلا به ایدز است باید به پزشک خود در مورد بیماری اش اطلاع دهد،همچنین پزشک هم پذیرای آن بیمار باشد. به نظربنده متاسفانه اکثر دندانپزشکان نسبت به این مسئله ترس دارند بی خبر از آنکه ناشی از همین ترس ممکن است به خود آسیب بزنند، چرا که فرد مبتلا به ایدز در صورت عدم اطلاع رسانی، ابتدا به پزشک آسیب می رساند. پزشکان باید طوری رفتار کنند که مراجعین با آسودگی خاطر بیماری خود را اعلام کنند.رفتار پزشکی باید به گونه ای باشد که خیال کند تمامی مراجعه کنندگان بیماری واگیردار دارند و نترسند.

یزدانی در ادامه به داشتن امکانات پزشکی برای مبتلایان به ایدز در تهران به ایسکانیوز گفت: خوشبختانه مراکز هایی درمانی و پزشکی مختص به بیماران ایدزی فراهم شده است، همچنین در تهران 2 مرکز دندانپزشکی وجود دارند که چند روز از هفته را فقط به بیماران ایدزی اختصاص می دهند.

او به ضد عفونی کردن ابزار پزشکی آن هم به وسیله ی اتوکلاو تاکید کرد و دراینباره گفت: امن ترین وسیله ی ضد عفونی و از بین بردن محتویات بعد ازاستفاده، اتوکلاو است. و دندانپزشکان حتما، باید بعد از هر جراحی ابزارها را به این وسیله پاک کنند.

او ادامه داد: امیدوارم روزی فرهنگ سازی در کشور به جایی برسد که هر انسانی با هر بیماری، ترس از بیان نداشته باشد.
کد خبر: 94454

وب گردی

وب گردی