وزارت نیرو برای حل تنش آبی دست به کار شد

جدیدترین صحبت‌های وزیر نیرو حکایت از این دارد که تصمیم‌های جدید این وزارتخانه برای حل بحران آب وارد فاز اجرایی شده و در همین مورد برای تمامی شهرهای دارای تنش آبی برنامه‌ریزی در دست اقدام است و قرار شده سند آمایش آب محور استانی نیز تدوین شود و در آن اطلاعات دقیق هر کدام از شهرها و استان‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در جلسه اخیر سران قوا موضوع آمایش آب محور مورد تاکید رییس مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و قرار شد تا بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و با کمک کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در هر استان و پس از آن در ارتباط با حوضه های آبریز با بهره‌گیری از مشارکت نیروهای تخصصی استان‌ها و نظارت نمایندگان و دستگاه‌های اجرایی هر منطقه طرح آمایش آب محور استانی تهیه شود.

در این بین نیز وزارت نیرو صراحتا اعلام کرده برای تک تک شهرهای دارای تنش آبی برنامه دارد و طرح های مدون را بر اساس برنامه ارائه شده به مجلس برای سال های پیش رو مشخص کرده است. در همین زمینه رضا اردکانیان وزیر نیرو اظهار کرد: دوشنبه هفته پیش در شورای عالی آب با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری گزارش تفصیلی در مورد وضعیت استان‌ها ارائه شد که به توصیه جهانگیری قرار شد وضعیت هر کدام از شهرهای دارای تنش آبی مورد بررسی قرار بگیرد و این موضوع نیز در دستور کار هیات وزیران قرار گرفت.

به گفته وی به طور مثال در شهری همچون بندرعباس که کاهش محسوس بارندگی‌ها امسال این بخش باعث شده تا سد مهم استقلال این منطقه تنها ۱۲ درصد حجم آب ذخیره شده دارد، تاکید ما روی استفاده از آب شیرین‌ کن‌ها خواهد بود تا هر چه زودتر بتوانیم طرح‌های مرتبط به این استان را وارد مدار کنیم و با حفر چند حلقه چاه جدید مشکلات مربوط به این منطقه را مدیریت کنیم.

اردکانیان افزود: بوشهر در سال آبی جاری با کاهش ۶۲ درصدی بارش‌ها روبه رو است که امسال درصدد کاهش ۳۰ درصدی آب مصرفی فضای سبز منطقه از شبکه آبرسانی استان هستیم.

برنامه های فعلی وزیر نیرو نشان می دهد که در نهایت پس از گذشت مدت زمانی طولانی این وزارتخانه کار خود را به طور جدی تری آغاز کرده، گرچه انتظار می رفت که استارت چنین فعالیت هایی زودتر زده می شد اما در حال حاضر نیز امیدی برای رفع چالش های فعلی تنش آبی به وجود آمده است.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 946740

وب گردی

وب گردی