عملکرد اقتصادی پایین‌تر از حد انتظار کشورهای عرب خلیج‌ فارس

هر چند که انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی این کشورها در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ افزایش یابد اما پیش‌بینی می‌شود این رشد کماکان پایین‌تر از سال های قبل از سال ۲۰۱۴ باشد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود از چشم انداز اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت کاهش سرعت فعالیت اقتصادی این کشورها در سال ۲۰۱۷ بیانگر کاهش بیش از حد انتظار عملکرد اقتصادی پیش بینی شده در اکتبر ۲۰۱۷ است. سال گذشته متوسط رشد اقتصادی این کشورها تنها ۰.۲ درصد بود اما عربستان موفق شد برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ شاهد عملکرد مثبت اقتصادی باشد.

جهاد ازور - مدیر منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول- گفت: چشم انداز رشد اقتصادی جهانی بهبود یافته است اما منطقه نمی تواند کاملا از این وضعیت منتفع شود.

امارات که پیش بینی شده بود رشد ۳.۴ درصدی را تجربه کند، امسال احتمالا رشدی بیشتر از ۲ درصد را تجربه نخواهد کرد اما انتظار می رود در سال ۲۰۱۹ تولید ناخالص داخلی این کشور ۳ درصد افزایش یابد. همچنین انتظار می رود رشد اقتصادی عربستان امسال نیز تداوم یابد و از ۰.۷ درصد سال گذشته به ۱.۷ درصد برسد.

در خصوص قطر نیز پیش بینی می شود این کشور در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب رشد ۲.۶ درصدی و ۲.۷ درصدی را تجربه کند و کویت نیز پس از بیرون آمدن از رکود به رشد ۱.۳ درصدی و ۳.۸ درصدی دست یابد.

به گفته صندوق بین المللی پول، در سال ۲۰۱۷ رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای صادرکننده نفت در خاورمیانه و آفریقا و پاکستان ۱.۷ درصد بوده است که بسیار ضعیف‌تر از رشد ۵.۴ درصدی سال ۲۰۱۶ بوده است.

انتظار می رود با منقضی شدن توافق فریز نفتی بین اوپک و روسیه، رشد اقتصادی امسال و سال‌آینده تسریع شود و متوسط رشد اقتصادی میان مدت در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ معادل ۳.۶ درصد باشد.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 946805

وب گردی

وب گردی