آغاز مذاکرات تجاری آمریکا و چین بدون دورنمای توافق

مقامات بلندپایه آمریکایی و چینی روز پنجشنبه برای آغاز مذاکرات تجاری حساس در پکن آماده شدند اما هر دو طرف اظهار کردند بعید است راهکار سریعی برای اختلاف شدید میان دو اقتصاد بزرگ جهان حاصل شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ این دیدار با گذشت چند ماه از زمانی که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با متوسل شدن به تعرفه‌های سنگین برای واردات کالاهای چینی، اختلاف تجاری با چین را جرقه زد، برگزار می‌شود.

هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: واقع گرایانه نیست که همه مسائل تنها در یک دور مذاکره حل شوند اما ما بر این باوریم که تا زمانی که آمریکا برای حل مسائل مربوط صادق باشد، مذاکرات مثبت خواهد بود.

هیات آمریکایی شامل هفت مقام بلندپایه از جمله استیون منوچین، وزیر خزانه داری، ویلبر راس، وزیر بازرگانی، رابرت لایتیزر، نماینده تجاری، پیتر ناوارو و لری کودلاو و اورت آیزن استات مشاوران اقتصادی و تری برن استاد، سفیر آمریکا در چین هستند.

هر یک از اعضای این گروه با دیدگاه‌های مختلفی که نسبت به این اختلاف دارند، برای حل آن ابراز خوش‌بینی کرده‌اند.

ترامپ به این مذاکره نظارت داشته و احتمالا از واشنگتن توییت خواهد کرد. وی زمانی که این گروه در حال ترک آمریکا بود، در پیام توییتی نوشت: هیات برای آغاز مذاکرات درباره کسری تجاری عظیمی که چین با ما دارد، به سوی این کشور حرکت می‌کند. بسیار شبیه مورد کره شمالی، این مسئله باید چند سال قبل حل می‌شد نه حالا!

لیو هی، مشاور اقتصادی ارشد شی جین پینگ، رییس جمهور چین سرپرست هیات چینی خواهد بود.

خبرگزاری شینهوا در گزارشی نوشته بود: لیو درباره مسائل اقتصادی و تجاری مورد نظر آمریکا و چین به تبادل دیدگاه با هیات آمریکایی خواهد پرداخت.

دو طرف قرار است دیدارشان را بعدازظهر روز پنج شنبه آغاز کرده و روز جمعه به مذاکراتشان ادامه دهند.

دیدار اوایل امسال لیو از واشنگتن بای مذاکرات تجاری، نتایج چندانی نداشت.

تنش‌های تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان از زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۷ به قدرت رسید، افزایش یافته و اگرچه چین سهم کوچکی از واردات فولاد آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد، اما گسترش صنعت عظیم این کشور به اشباع جهانی بازار فولاد و افت قیمت‌ها کمک کرده است.

ترامپ مدت‌ها به دنبال راهی برای روابط تجاری متوازن‌تر با چین بوده و اعلام کرده آمریکا به اشتباه از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ حمایت کرده و موفق نشده پکن را وادار کند اقتصاد خود را بگشاید.

منابع دیپلماتیک و تجاری آمریکا می‌گویند آمریکا فاقد مکانیسم رسمی برای مذاکرات درباره اختلافات بازرگانی با چین است، زیرا وعده پکن برای کاهش محدودیت‌های بازار راضی نیست.

هر دو کشور تاکنون تعرفه‌هایی برای واردات به ارزش صدها میلیارد دلار برای کالاهای یکدیگر اعلام کرده‌اند.

کارشناسان تجاری اظهار کرده‌اند محتمل‌ترین نتیجه این مذاکرات، توافق برای ادامه مذاکره خواهد بود زیرا ترامپ همچنان بر تهدید خود برای اجرای تعرفه‌های تنبیهی علیه کالاهای چینی پافشاری می‌کند.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 946808

وب گردی

وب گردی