محمد علیخانی :" اکو"  گامی برای افزایش تجارت درون منطقه ای است

معاون مدیرکل همکاری‌های اقتصادی و بین‌المللی وزارت امور خارجه موافقت‌نامه تجاری اکو را به‌عنوان گامی برای افزایش تجارت درون منطقه‌ای برشمرد.

به گزارش ایسکانیوز،ابوالفضل محمدعلیخانی معاون مدیرکل همکاری‌های اقتصادی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در حاشیه چهارمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها در بالا بردن سطح فرهنگی کشور‌های عضو اکو تاثیر به سزایی دارد، گفت: از اهداف اصلی و بنیادین سازمان همکاری اقتصادی اکو، افزایش سطح رفاه و ایجاد توسعه پایدار است که این مهم در سایه مشارکت خود آحاد مردم محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین اثر چنین گردهمایی‌ها و همایش‌هایی این است که مردم کشور‌های عضو اکو را با فرهنگ، آداب و سنن و پیشینه‌های تاریخی همدیگر آشنا و مطلع می‌کند، تصریح کرد: علاوه بر این، ظرفیت‌های بالقوه استان‌ها و شهر‌های مختلف ایران سایر کشور‌های عضو با این اقدام بالفعل شده و باعث ایجاد تعامل بیشتر بین مردم می‌شود که اتفاقا جشنواره غذای اکو در زنجان نمونه بارز دخیل بودن مردم در برگزاری چنین برنامه‌هایی است.

معاون مدیرکل همکاری‌های اقتصادی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: به شکل کلی برگزاری همایش‌هایی که به شکل چند جانبه باشد، علاوه بر اینکه تعامل فرهنگی ایجاد می‌کند، ظرفیت‌ها و امکاناتی که کشورها، استان‌ها و شهر‌های مختلف ایران دارد، در معرض معرفی قرار می‌دهد و این می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت در چارچوب سازمان‌هایی مثل سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه اکو منجر به همکاری‌های عملیاتی شود. همچنین باعث افزایش تجارت درون منطقه‌ای (اکوتا) می‌شود که قطعا با مزیت‌های نسبی خاصی مواجه است و در مجموع همه این‌ها باعث می‌شود که بتوانیم از هم‌گرایی اقتصادی منطقه‌ای یک مزیت نسبی برای توسعه اقتصادی پایدار کشور‌ها استفاده کنیم.

محمدعلیخانی با یادآوری اینکه در حال حاضر این فضا به شکل بالقوه وجود داشته و برای بالفعل کردن آن، اولین اقدامی که باید انجام دهیم این است که اکوتا را اجرایی کنیم، اظهار کرد: همچنین استفاده از مزیت‌های نسبی کشور‌ها در قالب پروژه‌های مشترک را نیز باید در دستور کار خود قرار دهیم که یکی از این مزیت‌های نسبی بحث ترانزیت و کریدور‌های حمل و نقلی است که می‌توان به خوبی از آن استفاده کرد.

معاون مدیرکل همکاری‌های اقتصادی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سازمان اکو بیش از اینکه یک سازمان اتحادی ـ. اقتصادی ـ. منطقه‌ای باشد، در برخی موارد از مباحث اقتصادی فاصله می‌گیرد، افزود: شاید بعضی از کشور‌ها به دلایل سیاسی آنچنان که باید در مقوله اقتصاد با هم همگرایی و هم‌اندیشی ندارند و علت آن این است که ما در یک فضایی هستیم که کشور‌های مختلف با گرایش‌های سیاسی و با طیف‌های مختلف روابط دوجانبه و روابط منطقه‌ای زندگی می‌کنند و ما اگر بتوانیم سازمان اکو را بیش از بیش به مباحث و همکاری‌های اقتصادی سوق دهیم، این مهم عملیاتی‌تر خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش‌هایی در این راستا مثل اجلاس شورای وزیران که هر ساله تشکیل می‌شود، صورت گرفته و سعی شده است که بر روی وجوه مشترک کار شده و در مذاکرات و مباحث و به سمت همکاری‌های اقتصادی برویم که در عمل بتوان یک فصل مشترکی را ایجاد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

۳۰۴

کد خبر: 946815

وب گردی

وب گردی