تمام آنچه استاندار هرمزگان در نشست خبری هیئت سرمایه گذاری کشور ویتنام گفت

استاندار هرمزگان گفت: سرمایه گذاران کشور ویتنام برای سرمایه گذاری در حوزه تولید پتروشیمی و قیرم و همچنین گچ اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش ایسکانیوز، فریدون همتی ظهر پنجشنبه در نشست خبری هیئت سرمایه گذاری کشور ویتنام و سفیر ایران در ویتنام که در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد، بیان داشت: جلسه خوبی با هیئت سرمایه گذاری ویتنام در حوزه های تجاری، کشاورزی، شیلاتی و بازرگانی داشتیم. در این جلسه تصویر خوبی از توانمندی های اقتصادی، تولیدی و تجاری هرمزگان و زمینه های بلقوه برای سفیر و هیئت ویتنامی تبعین کردیم

به گفته همتی، در موارد قابل توجهی می شود این ارتباط را برقرار کرد، با توجه به اینکه ویتنام برای سیمان به کارخانه گچ نیاز دارند که در بندرخمیر این ظرفیت صادرات وجود دارد، در پتروشیمی و قیر کشور ویتنام مقصد خوبی برای صادرات محصولات پتروشیمی است. در بخش شیلات هم همکاری های خوبی ایجاد می شود.

وی افزود: هیئت تجاری ویتنام یک سفر به قشم انجام می دهد تا از فاز اول کارخانه تولید سس ماهی بازدید کنند این کارخانه با سرمایه گذاری کشور ویتنام در قشم آغاز شده است. ویتنام به سنگ معادن، گچ، شیلات نیاز دارد و می توانیم از ظرفیت هرمزگان برای صادرات این محصولات استفاده کنیم. همچنین می توانیم از ظرفیت آلومینای ویتنام برای تامین مواد اولیه کارخانجات آلومینیوم در هرمزگان استفاده کرد.

استاندار خاطرنشان کرد: گروه های فعال هرمزگانی و ویتنامی رفت و آمدهایی خواهند داشت و این ارتباطات اقتصادی افزایش می یابد. نگاه خوبی توسط سفیر ایران در ویتنام وجود دارد و با عزم و اراده مدیران و بخش خصوصی در استان می توان از این ظرفیت بهره گرفت.

همتی با تایید سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه بیشتر نشست ها و دیدارهای خارجی در گذشته بیشتر بر روی کاغذ بود و کمتر عملی می شد، اضافه کرد: معمولا در مسائل اقتصادی و تجاری هیئت های مختلفی می آیند و ارزیابی می کنند و برخی به نتیجه می رسد. با توجه به رویکردی که از نیمه دوم سال گذشته برای توسعه صادرات داشتیم و سماجت و پیگیری هایی که کرده ایم به هدفگذاری برای صادرت در سال ۹۶ دست یافته ایم. در سال جدید ۳میلیارد دلار هدفگذاری کرده ایم و باید بخش خصوصی را فعال کنیم. باید از سفرای ایران در کشورهای خارجی هم بهره بگیریم.

وی افزود: ظرفیت پتروشیمی و تولید قیر در هرمزگان فراهم است و ظرفیت های این حوزه به هیئت تجاری ویتنامی تشریح شد.

استاندار هرمزگان افزود: امیدواریم سرنوشت این دیدار متفاوت با دیدارهای گذشته باشد. نیروگاه سیریک ۴۰۰ مگاواتی روسیه، سرمایه گذاری چینی ها، ایتالیایی ها در نیروگاه خورشیدی، این زمینه و شرایط امروز فراهم تر است. سال گذشته ۷۰ میلیون دلار سرمایه گذاری عملیاتی داشته ایم.

وی با بیان اینکه امیدواریم شتاب سرمایه گذاری در استان نسبت به گذشته بهتر شود، خاطرنشان کرد: برای صادرات مقدمات انجام شده و اتاق بازرگانی و تجار هرمزگانی در جریان نیازهای ویتنام قرار گرفته اند. از الان به بعد بخش خصوصی باید فعال شود. و زمینه صادرات فراهم شود و دولت حمایت می کند. این بخش از سوی دولت آماده است و بخش خصوصی باید وارد فاز عملیاتی شود.

همتی بیان داشت: در این نشست تلاش کردیم تصویر خوبی از توانمندی های اقتصادی، تولیدی و تجاری استان و زمینه ها و استعدادهای بالقوه را برای همکاری تبیین کنیم.

استاندار هرمزگان اظهار داشت: همچنین برای واردات محصولاتی همچون کائوچو که برای واحدهای لاستیک سازی در کشور مورد نیاز است و آلومینا از ویتنام می توانیم همکاری و مبادله استعدادها را داشته باشیم.

همتی با بیان اینکه هیئت سرمایه گذاری ویتنام از جزیره قشم نیز بازدید خواهد داشت، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران دو کشور رفت و آمدهای بیشتری جهت بازدید از ظرفیت ها خواهند داشت و با عزم و اراده موجود در مدیران به سرعت زمینه های همکاری با ویتنام را آغاز خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۷۰ میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی عملیاتی در هرمزگان صورت گرفت که در سایه رفت و آمد هیئت ها و بازدیدها و مذاکراتی که صورت می گیرد، امیدواریم شتاب سرمایه گذاری در استان بیشتر شود.

صالح ادیبی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ویتنام نیز در این نشست، عنوان کرد: هم اکنون ارتباط خوبی میان ایران و ویتنام برقرار شده است و پیگیری این مذاکرات و مراودات بسیار مهم است

وی افزود: هم اکنون تیم بسیار قوی و خوبی از ویتنام به این استان آمده است که در فاز اول قرار است سرمایه گذاری در زمینه تولید سس ماهی صورت گیرد و فاز دوم سرمایه گذاری در بخش پلیمر و پتروشیمی خواهد بود

به گفته ادیبی، باید گسترش همکاری ها تلاش کنیم و مدیران پیگیری داشته باشیم و ما به عنوان پل ارتباطی این کار را خواهیم کرد

چان وان چی رئیس شورای تجارت ویتنام و ایران بیان داشت: بعد از سفرهای روسای جمهوری ایران و ویتنام تبادلات تجاری دو کشور سال به سال افزایش یافته است که به 450 میلیون دلار رسیده است و حتی رقم دو میلیارد دلار با کشور سوم رسیده است

وی خاطرنشان کرد: ما اولین شرکت ویتنامی هستیم که قصد سرمایه گذاری در جزیره قشم داریم و مجوز فعالیت اقتصادی در آن منطقه را دریافت کرده ایم و به زودی در زمینه پتروشیمی در هرمزگان نیز سرمایه گذاری خواهیم داشت

وان چی با بیان اینکه ایران و ویتنام نقاط مشترک فرهنگی بسیاری دارند، اظهارداشت: برای مبادلات تجاری میان هرمزگان و ویتنام در زمینه کشاورزی، صنایع و شیلات و پتروشیمی ظرفیت بسیاری وجود دارد.

کد خبر 4286966

کد خبر: 946833

وب گردی

وب گردی