رفع ۱۴ مشکل فرایند ترانزیت در سال ۹۶/ ۲۶ مشکل ترانزیت در سال‌جاری برطرف می‌شود

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از افزایش تعداد مشکلات فرایند ترانزیت به ۷۷ مورد در مطالعات جدید خبر داد و گفت: ۱۴ مشکل ترانزیت کشور در سال گذشته برطرف شد و طبق برنامه ۲۶ مانع دیگر در سال جاری رفع می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پنجمین کارگروه لجستیک به ریاست مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و با حضور اعضا و نمایندگان در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

او در ابتدا هدف از برگزاری کارگروه لجستیک را ارتقا سطح ارتباط مدیران، کارشناسان و دست‌اندرکاران در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل، ترانزیت، ‌ بندر خشک و مسائل مربوط به لجستیک عنوان کرد و گفت: اینجا محفلی برای تبادل‌نظر بین دولت و بخش خصوصی در زمینه مسائل، مشکلات و دستاوردها در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی موضوع بندر خشک را بحث اصلی کارگروه نشست امروز عنوان کرد و افزود: طبق آخرین بررسی‌ها و مکان‌یابی انجام‌شده در قالب یک مدل ریاضی توسط معاونت حمل‌ونقل، ۵۰ نقطه به‌عنوان مراکز لجستیک کشور شناسایی‌شده است.

تقی زاده تصریح کرد: گزارش مکان‌یابی و شناسایی مراکز لجستیک کشور برای وزیر راه و شهرسازی و معاونان بخش حمل‌ونقل ایشان نیز ارائه‌شده و مقرر شد هیچ‌گونه تصمیم‌گیری دیگری به‌منظور تغییر مکان مراکز لجستیک کشور اتخاذ و اعمال نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به نقش حمل‌ونقل مسافر بین‌المللی اشاره کرد و گفت: طبق مطالعات جدید صورت گرفته در معاونت حمل‌ونقل، ترانزیت مسافر یا جابجایی مسافران در سطح بین‌المللی موجب ارتقا روابط بین کشورها، بهبود روابط تجاری بین کشورها و اقتصادی شدن کریدورهای حمل‌ونقلی می‌شود. ازاین‌رو فعالان حوزه حمل‌ونقل مسافر نیز به کارگروه لجستیک دعوت شدند.

او خاطرنشان کرد: اقتصادی شدن کریدور به اشتغال‌زایی، توسعه مناطق اطراف کریدور، معیشت مردم ساکن پیرامون کریدور و رشد و توسعه صنعت کمک می‌کند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید بیان داشت: درگذشته وزارت راه و شهرسازی فقط بر روی هدف سامان‌دهی حمل‌ونقل متمرکز بود، ‌اما امروز سامان‌دهی حمل‌ونقل در گرو بهبود روابط با سیر دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های صنفی است و این پیروی ازاین ‌رویه در سطح استان‌ها نیز باید مورد تأکید قرار گیرد.

تقی‌زاده با اشاره به افزایش تعداد مشکلات بخش ترانزیت از ۶۶ به ۷۷ مشکل خبر داد و گفت: تا کنون ۱۴ مشکل برطرف شده و ۲۶ مشکل تا پایان سال ۹۷ رفع خواهد شد. عناوین مشکلات حل شده عبارتند از:

عدم اجرای بخشنامه معاون اول محترم رئیس‌جمهور در خصوص مرجعیت شورای عالی ترابری در تصمیمات مرتبط با ترانزیت

ابلاغ کالاهای مشمول محدودیت ترانزیت بدون وجود فرجه سه‌ماهه جهت اطلاع شرکت‌ها

صدور بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها مربوط به ایجاد محدودیت و ممانعت از ترانزیت بدون هماهنگی با متولیان ترانزیت

سیستماتیک نبودن فرایند صدور پروانه ورود موقت کامیون‌های خارجی و مشکلات ناشی از آن

عدم وجود محل‌های مناسب جهت توقف وسایط نقلیه ترانزیتی در برخی مبادی ورودی و خروجی از جمله بندرعباس

فقدان هماهنگی کامل بین مدهای مختلف حمل‌ونقل در مذاکرات و ارتباطات بین‌المللی

چندگانگی در نهادهای متولی سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در حوزه ترانزیت

عدم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه مراکز لجستیکی و زیرساخت‌های حمل‌ونقل ترکیبی

عدم برنامه‌ریزی و پیگیری منسجم و جدی اجرای توافقنامه‌های چندجانبه کریدورهای ترانزیتی در سطح مدیریت ارشد

عدم برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی توسعه زیرساخت‌ها مبتنی بر کریدورهای ترانزیتی و استفاده مناسب از فرصت‌های کشور در حوزه ترانزیت

عدم بهره‌مندی کافی از نظرات بخش خصوصی در حل‌وفصل مشکلات ترانزیتی کشور

عدم وجود مرجع پاسخگوی عملیاتی و اجرایی در ارتباط با ترانزیت با توجه به فرا مدی و فرا بخشی بودن آن

گسسته بودن ارتباط بین بخش‌های تجارت و حمل‌ونقل فی‌مابین کشورها

عدم بهره‌مندی از پتانسیل‌های اقتصادی کافی در روابط بین‌المللی برای ارتقای نقش کریدورهای ترانزیتی ایران در مجامع بین‌المللی

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بار‌ها پشت مرزهای کشور برای عبور از ایران صف نکشیده‌اند و مادامی‌که مشکلات زنجیره لجستیک و ترانزیت رفع نشود، تجار بین‌المللی مسیر‌های دیگری برای عبور بار تعریف می‌کنند.

او مشکلات مربوط به ارز را موقتی دانست و گفت: نامه‌ای با موضوع مشکلات ارزی به امضا وزیر راه و شهرسازی تنظیم‌شده و قرار است به معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال شود.

در ادامه جلسه نماینده وزارت امور خارجه در کارگروه لجستیک از تشکیل اداره همکاری‌های حمل‌ونقل به‌عنوان زیرمجموعه اداره کل همکاری‌های چندجانبه در وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: این اداره باهدف متمرکز کردن همکاری‌های دو و چندجانبه حمل‌ونقلی است و زمینه همکاری برای دسترسی وزارت امور خارجه با سایر دستگاه‌ها ازجمله وزارت راه و شهرسازی را هموار و به‌صورت مدون برقرار می‌کند.

402

کد خبر: 946926

وب گردی

وب گردی