تخریب واحدهای مسکونی با عمر پایین جنبه اقتصادی دارد

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها می‌توانند با تعریف برنامه دراز مدت در قالب طرح جامع عمر مفید ساختمان‌ها را افزایش دهند، گفت: تخریب بسیاری از واحدهای مسکونی در تهران با عمر پایین تنها جنبه اقتصادی دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حسن محتشم، در پاسخ به این سؤال که چه دلایلی باعث کاهش کیفیت ساخت‌وساز شده و چرا گفته می‌شود عمر مفید ساختمان‌ها در ایران حدود ۲۵ سال و پایین است، گفت: ساخت‌وسازهای صورت گرفته در حال حاضر تحت شرایط مهندسی بوده و به هیچ وجه نمی‌توان گفت کیفیت ساخت‌وساز پایین است.

او افزود: ساخت‌وسازها در حال حاضر از لحاظ نظارت، اجرا و مجری ذیصلاح توسط شرکت‌ها و انبوه‌سازان‌ دارای صلاحیت انجام می‌شود. بنابراین کیفیت ساخت‌وساز به چند عامل دیگر که سازندگان در آن نقشی ندارند بستگی دارد.

محتشم خاطرنشان کرد: مصالح ساختمانی با استاندارد پایین، استفاده از نیروی انسانی غیر ماهر و مجریان بدون صلاحیت باعث می‌شود تا سازنده‌ها علی‌رغم رعایت تمام موارد نتوانند کیفیت ساخت‌وساز را بالا ببرند.

محتشم افزود: قطعاً وقتی نیروی انسانی غیر ماهر و مصالح ساختمانی با استاندارد پایین در ساخت‌وساز بدون هیچ نظارتی به کار گرفته شود کیفیت ساخت‌وساز پایین خواهد آمد.

او خاطرنشان کرد: به عنوان مثال وقتی سازنده‌‌ها از کارخانه‌های تولید بتن، اقدام به تهیه بتن می‌کنند از زمان سفارش خرید و حرکت محموله بتن تا کارگاه فاصله زمانی نباید از یک زمان مشخصی بیشتر باشد بنابراین اگر این زمان به جای ۲ ساعت به ۵ ساعت به طول بیانجامد قطعاً آن بتن از کیفیت بالایی برخوردار نخواهد بود.

به گفته او، پس برخی عوامل حتی آب دادن به موقع به اندازه و نگهداری از بتن می‌تواند در کیفیت ساخت‌‌وساز نقش داشته باشد.

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازمان مسکن با اشاره به اینکه نظارت بر تولید استاندارد بتن و مصالح ساختمانی برعهده سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت است، گفت: پس اگر نظارت خوبی بر تولید مصالح ساختمانی صورت گیرد مشکلی در اجرای ساخت‌وسازنخواهد بود.

او با اشاره به اینکه تولید مسکن در حال حاضر از کیفیت خوبی برخوردار است، تأکید کرد: در شرایط فعلی ساختمان‌هایی که احداث می‌شود به دلیل رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰ معروف به آیین‌نامه زلزله از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

او افزود: اگرچه کیفیت پایین را باید در نازک‌کاری و تزئینات ساختمان قبول کرد که البته نازک‌کاری و مراحل تزئینات نمی‌تواند در استحکام ساختمان تأثیرگذار باشد.

*اکثر تخریب ساختمان‌ها نه دلیل عمر پایین ساختمان‌ها، بلکه برای سود اقتصادی است

محتشم در پاسخ به این سؤال که چرا عمر مفید ساختمان‌ها در ایران ۲۰ تا ۲۵ سال است، گفت: لزوماً پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها در ایران به دلیل عدم استحکام و مقاومت ساختمان‌ها نیست که باعث می‌شود تخریب شوند بلکه اکثر این تخریب‌ها به دلایل منافع اقتصادی صورت می‌گیرد.

او افزود: مالکان ساختمان‌ها برای سود بیشتر اقدام به تخریب یک واحد مسکونی ۲۰ ساله می‌کنند بنابراین حتی ساختمان‌های ساخته شده قبل از انقلاب هم که با طاق ضربی ساخته شده و چندان نمی توانند در مقابل زلزله دوام داشته باشند دارای کیفیت لازم هستند.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن افزود: به هر حال شهرداری‌ها باید با تعریف یک برنامه درازمدت در قالب طرح جامع از تخریب واحدهای مسکونی با عمر مفید پایین جلوگیری کنند چرا که این واحدهای مسکونی سرمایه‌ کشور هستند و نباید این سرمایه‌ها را با هدف توجیه اقتصادی از بین برد.

منبع: فارس

402

کد خبر: 946934

وب گردی

وب گردی