مذاکرات ایران و پاکستان برای انعقاد قرارداد سواپ ارزی

سفیر ایران در پاکستان از مذاکرات مقامات تهران و اسلام آباد برای برقراری کانال بانکی و سواپ ارزی میان دو کشور خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه خبری پاکستان تودی، سفیر ایران در پاکستان گفت، ایران و پاکستان باید با هدف ارتقاء هر چه بیشتر روابط دوجانبه روی فعالیت های تجاری و اقتصادی متمرکز شوند. مناطق آزاد تجاری ایران پتانسیل بالایی برای تجار پاکستانی دارند و آنها باید از طریق سرمایه گذاری های مشترک از این فرصت استفاده کنند.

او که در اتاق بازرگانی و صنایع لاهور سخن می گفت افزود، ایران و پاکستان باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنند و با سرعت بالا رو به جلو حرکت کنند.

او افزود، حجم روابط تجاری دو کشور با وجود رشد تدریجی، همچنان پایین است. سفیر ایران اظهار داشت، باید به سازمان های تجاری دو کشور بیدارباش داده شود تا بتوانند نقش شایسته خود را در تقویت روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ایفا نمایند.

او افزود، درهای سفارت و کنسولگری ایران همواره به روی جامعه تجار پاکستان باز است. او همچنین گفت، ایران می تواند به تامین نیاز انرژی پاکستان کمک کند. مهدی هنردوست گفت، مذاکرات برای برقراری کانال بانکی و سواپ ارزی میان دو کشور در جریان است. سفیر ایران همچنین اظهار داشت، کوریدور اقتصادی چین و پاکستان یک دستاورد بزرگ است که به کاهش تنش ها در منطقه نیز کمک خواهد کرد.

مالک طاهر جاوید، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور هم در این مراسم گفت، حجم روابط تجاری ایران و پاکستان به سطح مورد انتظاری که در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به پاکستان وعده داده شده بود نرسیده است و باید شکاف ارتباطی میان جامعه تجار دو کشور برطرف شود.

او اظهار داشت، موازنه تجاری میان دو کشور به دلیل صادرات نفت ایران، به نفع این کشور است. در سال 2016، کل صادرات ایران به پاکستان 323 میلیون دلار بود که از این میزان 193 میلیون دلار سهم نفت و سوخت بود. این رقم در سال 2014 تنها 58 میلیون دلار بود. مالک طاهر جاوید افزود، صادرات پاکستان به ایران افزایش نیافته است. از سه سال پیش به این طرف صادرات ما به ایران زیر 50 میلیون دلار باقی مانده است. حوزه های فراوانی نظیر گوشت، میوه و سبزیجات تازه و منسوجات وجود دارد که می تواند فعالیت اقتصادی پاکستان با ایران را افزایش دهد.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 946976

وب گردی

وب گردی