اجحاف در حق کارگران مناطق‌آزاد/ افزایش مناطق آزاد به همه کارگران کشور آسیب می‌زند

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به اینکه رسیدگی به وضع نامطلوب کارگران مناطق‌آزاد، ضروری‌تر از افزایش 8منطقه جدید است، گفت: افزایش مناطق‌آزاد به وضعیت همه کارگران ضرر می‌رساند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، با اشاره به وضعیت نامناسب کارگران مناطق‌آزاد گفت: افزایش مناطق‌آزاد و خروج کارگران این مناطق از شمولیت قانون کار، کشور را دچار چند قانونی کرده است.

او ادامه داد: در حق کارگران مناطق‌آزاد نسبت به کارگرانی که در سایر شهرها مشغول کار هستند، اجحاف صورت گرفته و حقوق آن‌ها ضایع می‌شود.

ابوی با انتقاد از فقدان امکانات حداقلی برای کارگران در مناطق‌آزاد بیان کرد: هم اکنون تبعه‌های خارجی در کشور مجوز کار گرفته و بیمه می‌شوند اما در مناطق‌آزاد، کارگران ایرانی از همین حداقل‌های حقوق اجتماعی محروم هستند.

*چرا رسیدگی به قوانین کارگری در مناطق آزاد به تعویق افتاده است؟

او با تاکید بر اینکه رسیدگی به قوانین کارگری در مناطق‌آزاد به تعویق افتاده است، خاطرنشان کرد: در حوزه قوانین کارگری موارد بسیاری وجود دارد که به آنها رسیدگی نشده در حالی که توجه به آن‌ها از افزایش مناطق‌آزاد ضروری‌تر است.

این فعال کارگری در ادامه با اشاره به اینکه در قوانین بخش کارگری مناطق‌آزاد باید تغییراتی صورت گیرد، اظهار‌داشت: به دلیل وجود قوانینی برای کارگران این مناطق، در حق این افراد اجحاف صورت گرفته است.

* لایحه افزایش مناطق آزاد، چگونه تولید داخل را متضرر می‌کند؟

ابوی در ادامه با اشاره به لایحه افزایش مناطق‌آزاد، صادرات محور بودن این مناطق را از نکات مهم دانست و عنوان کرد: اگر محور لایحه افزایش 8منطقه آزاد جدید صادرات نباشد، اشتغال محدوده‌ای که در آن منطقه ایجاد شده تحت شعاع قرار گرفته و تولید داخلی را متضرر می‌کند.

این فعال کارگری در پایان رسیدگی به وضع نامطلوب کارگران مناطق‌آزاد را ضروری‌تر از افزایش 8 منطقه جدید دانست و گفت: افزایش مناطق‌آزاد به وضعیت همه کارگروه‌ها اعم از کارگران این مناطق و سایر کارگران ضرر می‌رساند و لازم است رسیدگی به وضع کارگران این مناطق قبل از تصویب 8منطقه جدید صورت گیرد.

منبع: فارس

402

کد خبر: 946983

وب گردی

وب گردی