برخی کالاها باید ارزان شود اما نمی‌شود!/ کاش نوسانات نرخ ارز نداشتیم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی تغییرات نرخ ارز در حد پنج درصد خواهد بود، گفت: تغییرات صورت گرفته در نرخ ارز می‌تواند بر قیمت کالاها تاثیرگذار باشد و با توجه به این تغییر، باید قیمت برخی کالاها کاهش یابد که معمولا این اتفاق نمی افتد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رضا رحمانی، درباره اینکه باتوجه به نرخ ارز در سال جاری برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت - بر چه اساسی خواهد بود؟ اظهار کرد: با توجه به نوسانات بازار ارز، دولت تصمیم گرفت نرخ ۴۲۰۰ تومانی را لحاظ کند و ما نیز برنامه‌های خود را بر این اساس تعریف کرده‌ایم.

او گفت: به طور طبیعی نرخ جدید دلار برای برخی اثرات مثبت و برای عده‌ای نیز تاثیر منفی دارد. برخی که برای تامین نیازهای خود ارز ۵۸۰۰ تومانی تهیه می‌کردند اکنون شرایط بهتری دارند اما برای افرادی که ارز ۳۸۰۰ تومانی دریافت می‌کردند نرخ جدید کمی بالارفته است. البته دولت اعلام کرده که برای کالاهای اساسی یارانه پرداخت می‌کند که این اختلاف جبران خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تائید اینکه تغییرات صورت گرفته در نرخ ارز می‌تواند بر قیمت کالاها تاثیرگذار باشد، ادامه داد: با توجه به این تغییر، باید قیمت برخی اقلام کالایی کاهش پیدا کند که معمولا این اتفاق نمی افتد. اما در کل تاثیر این تغییرات بر بخش‌ها و کالاهای مختلف، متفاوت است.

رحمانی با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر محدود شدن دامنه تغییرات نرخ ارز به پنج درصد، اظهار کرد: در تمام دنیا نیز به طور تقریبی چنین اعدادی لحاظ می شود و اکنون واحدهای مختلف ما نیز باید امور خود را براین اساس تعریف و تدوین کنند. مردم نیز با این شرایط خود را تطبیق می دهند. در گذشته نیز وضعیت بدتر از این را هم داشته‌ایم.

او افزود: کاش نوسانات نرخ ارز نداشتیم و تورم پائین بود. این شرایط در کنار ثبات مقررات قطعا به نفع تولید خواهد بود.

به دنبال تک نرخی شدن دلار تغییراتی در وضعیت واردات و صادرات و حتی تولید کشور ایجاد خواهد شد که انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه ریزی های خود این تغییرات را لحاظ کرده باشد.

پیش از این محمدرضا شریعتمداری با اشاره به روند جایگزینی یورو به جای دلار به ایسنا گفته بود باید تجارت ما به سمت ارزهای مختلف برود. از آنجاکه امروز روابط ما با کشورهای اروپایی رو به گسترش است به طور طبیعی باید روی ارز این کشورها تمرکز بیشتری داشته باشیم. با این وجود سیاست عمومی این است که تجارت تا جایی که مقدور است به ویژه در مورد ارزهای قابل مبادله با ارز کشور مقابل صورت گیرد و در کشورهایی که حجم مبادلات تجاری بیشتری دارند، تجارت با ارز قابل مبادله یا ارز خود آن کشور ادامه پیدا کند.

منبع: ایسنا

402

کد خبر: 946993

وب گردی

وب گردی