علم‌الهدی: اصلی‌ترین دغدغه کارگران امنیت شغلی است

امام جمعه مشهد گفت: آنچه امروز در جامعه برای قشر ارزشی کارگر به عنوان یک ضرورت مطرح است مسئله امنیت شغلی است.

به گزارش ایسکانیوز، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با گرامی‌داشت هفته «معلم» و «کارگر»، اظهار کرد: معلم فداکار و معتقدی که نسل آینده را تربیت می‌کند و عرصه هنرمندی‌اش در انسان‌سازی سازنده آینده جامعه است و بازوی توانمند و فعال کارگر متدینی که در تأمین سرنوشت اقتصاد جامعه و ثروت و عزت برای جامعه آینده ما به بار می‌آورد. بار سرنوشت اجتماعی ما در آینده بر دوش این دو قشر بزرگوار است.

وی نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» را به منزله سال تقدیر و حمایت از محصول وجودی قشر عظیم فعال و کارگر با تلاش مردم و مسئولین برشمرد و ادامه داد: کارگر و کالای ایرانی دو نقش متکامل دارند، یعنی توسعه کالای ایرانی پرورش استعداد و ابتکار کارگر است. کارگر هم با تولید و ایجاد کالای ایرانی سه خصوصیت را به وجود می‌آورد.

علم‌الهدی با بیان این‌که «خصوصیت اول، توسعه اقتصاد اجتماعی و رشد اقتصادی کشور است»، تصریح کرد: رشد اقتصاد ما در سایه تولید است و تمام دادوستدها، تجارت‌ها و لابی‌گری‌های اقتصادی تابع آن واقعیتی است که درون جامعه ما، چه در عرصه کشاورزی و چه در عرصه صنعت به وجود می‌آید. ریشه و بنیان تمام فعالیت‌های اقتصادی در توسعه اقتصاد کشور محصول و برآورده داخلی کشور ما است که عامل و بنیان‌گذار اصلی آن فعالیت عرصه کشاورزی و بازوان توانا و حسن ابتکار و ذوق و استعداد کارگران است.

وی افزود: دلیل این‌که مقام معظم رهبری می‌فرمایند «باید دست هنرمند کارگر را بوسید» این است که تمام حقایقی که در سه عرصه رشد اقتصادی، خودکفایی و عزت ملی به وجود می‌آید، محصول دست هنرمندی است که کالای ایرانی تولید می‌کند. اگر قرار باشد تولید نداشته باشیم و تلاش‌های عرصه‌های دیگری به تولید نرسد همه فعالیت‌ها و زحمت‌ها و ابتکارات از بین رفته است. وقتی به مقام تولید می‌رسد، تمام ابتکارات علمی و استعدادهای دانشی و تمام جریانات لابی‌گری و دادوستدها و معاملات در عرصه اقتصادی تحقق پیدا می‌کند.

امام جمعه مشهد با اشاره به این‌که «تولید عامل رشد اقتصادی و خودکفایی کشور است»، خاطرنشان کرد: در استقلال ما نقش هیچ عنصری بالاتر از خودکفایی نیست. این‌که ما دست‌مان پیش کسی دراز نباشد و چشممان به در خانه بیگانه نباشد و نظر و طمع ما به دروازه‌های کشورهای متعدد نباشد و خودمان روی پای خودمان بایستیم و همه شئون زندگی و حیات خود را خودمان اداره کنیم، یک امر نشدنی نیست و یک امر کاملاً اجرایی و تحقق‌بخش است.

وی عنوان کرد: ما 80 میلیون انسانیم؛ این یعنی 80 میلیون استعداد، 80 میلیون ابتکار، 80 میلیون مغز و فکر، 80 میلیون دست و بازو و 80 میلیون نفس‌کشی که امروز در روی کره زمین به عنوان برترین ملت‌ها شناخته شدیم. ما عدد کمی نیستیم، با این انبوه استعداد و فکر و قدرت و نوآوری‌هایی که در نسل جوان ما موجود است و هر نسلی از ما به دنیا بیاید تحولی در عرصه‌های مختلف زندگی و فرهنگ ما ایجاد می‌کند و این تحول و تدبر در هیچ ملتی به اندازه ملت ما نیست و آنچه همه این‌ها را به سرمایه خودکفایی مبدل می‌کند، تولید و دست و بازوی کارگر است.

علم‌الهدی ادامه داد: هنگامی که به عرصه تولید می‌رسد همه این توانمندی‌ها در میدانی بروز می‌کند که ما را از غیر خودمان بی‌نیاز می‌کند و چشم ما را از دروازه کشورها به کلی قطع می‌کند، طمع و نظر ما را از در خانه بیگانگان می‌برد و به خودمان می‌آییم و روی پای خودمان و با اعتماد به نفس خودمان در این ممکلت زندگی می‌کنیم.

وی خاصیت سوم تولید کالای ایرانی را «عزت ملی» عنوان کرد و گفت: هنگامی که در دنیا یک کالایی با کیفیت بالا با عرصه پیشرفت در میدان رقابت با تولیدات دیگران خودش را در میان ملت‌ها با برند ایرانی نشان داد، سرمایه عزت ملی است. ما به عنوان ملت ایران در این سرمایه که به عنوان بهترین کالا و بهترین ابزار زندگی مردم در سایر کشورها با برند ایرانی وجود دارد، این افتخار به ما عزت ملی می‌بخشد و ملت ما در دنیا به عنوان یک ملت عزیز جلوه‌گر می‌شود و همه این‌ها در سایه تولید و هنر کار و کارگری است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که «آنچه امروز در جامعه برای قشر ارزشی کارگر به عنوان یک ضرورت مطرح است مسئله امنیت شغلی است»، بیان کرد: تنها دغدغه کارگران امنیت شغل است؛ امنیت شغلی یعنی این‌که کارگر در یک محیط کاری بداند کارگر این‌جاست و زندگی‌اش به وسیله کار در این‌جا تأمین می‌شود و خودش با قصد خلوص و عشق به عزت اسلام و دین همه ابتکاراتش را به پای امام زمان(عج) بریزد و کار کند. این بعد از داشتن امنیت شغلی است و متأسفانه در موقعیت‌های فعلی اقتصاد کشور، اصلی‌ترین مشکل کارگران امنیت شغلی است. چون نمی‌دانیم آیا این کارخانه تا سال آینده سرپا می‌ماند یا از کار می‌افتد.

وی افزود: هنگامی که در یک کارخانه بسته می‌شود و به طور هم‌زمان 300 خانواده و حدود 1000 نفر به ناهار و شام زندگی‌شان مستأصل می‌شوند، این تمام هیمنه کارگری را در کشور می‌شکند.

علم‌الهدی با بیان این‌که «مسئولان نظام باید جلوی عوامل نبود امنیت شغلی در کشور را بگیرند»، تصریح کرد: دو چیز عامل این مسئله است؛ یکی این‌که دستگاه تولیدی که به وجود می‌آید برحسب مجوزی که برای موافقت اصولی روز اول می‌گیرند و بعد تسهیلاتی هم که بانک‌ها به آن‌ها تزریق می‌شود، در این‌جا دولت می‌تواند اعمال نفوذ کرده و جریان نظارتی برای حفظ امنیت شغلی کارگر از طریق وزارت تعاون برای دستگاه تولیدی وارد شود، نه به عنوان نظارت مچ‌گیر و یقه‌بگیر، بلکه به عنوان نظارت حمایتی که اگر این کارخانه به خاطر مشکلات بانکی و مالیاتی و مشکلات بازار و فروش نرفتن جنس دارد سقوط می‌کند، این دستگاه جلویش را بگیرد و مشکلش را حل کند و نگذارد این کارخانه سقوط کند و امنیت شغلی کارگر از بین برود؛ این مسئله‌ای است که دولت می‌تواند روی آن کار کند و نمایندگان مجلس نیز طرحی بدهند و روی این مسئله بایستند تا لااقل از طریق یک نظارت کمک‌کننده از طریق وزرات تعاون این مشکل حل شود؛ این طرحی است که شاید در تأمین امنیت شغلی کارگران موثر باشد.

وی با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه تولیدات داخلی در حسینیه امام خمینی(ره) و گفت‌وگوی ایشان با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص واردات کالای خارجی به کشور، بیان کرد: این تعبیر مقام معظم رهبری که «اگر من جای شما بودم در هیأت دولت یقه پاره می‌کردم» یعنی آقای وزارت تعاون جنابعالی متولی ادامه کار و امنیت شغل کارگر و به بازار بردن کالای کارگر هستید، شما مدافع کارگر هستید و باید به عنوان مدافع کارگر یقه پاره کنید که چرا واردات بی‌رویه در پوشاک وضعیت تولید را به این وضع درآورد.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: مسئولان باید دقت کنند که واردات خارجی چه به صورت قاچاق چه به صورت آزاد نباید بازار 80 میلیونی ما را طوری بگیرد که تولیدکننده پوشاک زندگی‌اش با خاک یکسان شود و کالایش خریدار نداشته باشد؛ این فاجعه است و امیدواریم این دغدغه مقام معظم رهبری مورد رصد و پیگیری قرار بگیرد و مشکل امنیت شغلی کارگر از بین برود.

901

کد خبر: 947014

وب گردی

وب گردی