ابلاغ آئین‌نامه بازنگری ترویج زایمان طبیعی توسط وزارت بهداشت در کشور

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به ابلاغ آئین‌نامه بازنگری ترویج زایمان طبیعی توسط وزارت بهداشت در کشور، گفت: این اقدام در راستای ارتقاء سلامت مادر و نوزاد بوده ولی بسیاری از متخصصان زنان با آن مخالف هستند.

به گزارش ایسکانیوز، ناهید خداکرمی همزمان با روز جهانی ماما، اظهار داشت: طرح تحول سلامت از سال 93 همزمان با روز جهانی ماما آغاز شد و اکنون این طرح در حوزه زنان خوشبختانه با موفقیت‌هایی از جمله ترویج زایمان طبیعی، همراه بوده است.

وی با اشاره به اینکه آئین‌نامه بازنگری ترویج زایمان طبیعی اخیراً در سال جدید توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده است، افزود: البته متخصصین زنان و انجمن آنها با این آئین‌نامه و اجرای آن مخالفت داشته هر چند که خودشان در تصویب آن دخیل بوده‌اند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: بر اساس این آئین‌نامه سهم ماماها از زایمان باید کامل پرداخته شود لذا این مسئله به دلیل اینکه کاهش منافع مالی متخصصین زنان را به همراه داشته برخی آنها را برآشفته کرده است.

خداکرمی گفت: سالانه 450 تا 500 هزار زایمان طبیعی توسط ماماها در کشور انجام می‌گیرد و هر چند این افراد توقعات مالی ندارند ولی درست نیست دستمزد و حق تلاش انها به افراد دیگری پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه سلامت مادر و نوزاد سربلندی کشور را برایمان به همراه دارد، گفت: متأسفانه هنوز در مورد آمار سزارین در دنیا اول هستیم و باید تلاش کنیم که این آمار هر چه بیشتر کاهش یابد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران اضافه کرد: ماماها در حال حاضر با هجمه متخصصان زنان روبه‌رو بوده و گاهی شاهد بی‌احترامی آنها هستند چرا که با طرح بازنگری ترویج زایمان طبیعی منافع مردم، زنان و مادران باردار پررنگ دیده شده و در واقع مادر و نوزاد نه پزشک متخصص در مرکز توجه هستند.

خداکرمی با تأکید بر لزوم انجام کارهای تیمی در کشور گفت:‌ در حوزه زنان این مسئله ضعیف بوده که ابلاغیه وزارت بهداشت در جهت انجام کار تیمی در نظر گرفته شده و امیدواریم شاهد کاهش هر چه بیشتر سزارین در کشور باشیم.همچنین باید توجه داشت که سیاست جدید وزارت بهداشت بر مبنای ارتقای سلامت مادر و نوزاد است.

فارس

701

کد خبر: 947061

وب گردی

وب گردی