ایجاد 124 هزار شغل در استان خراسان رضوی طی یک سال گذشته

استاندار خراسان رضوی گفت: در سال گذشته حدود 124 هزار اشتغال جدید در استان ایجاد شد.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: همصدایی و همگامی بخش های خصوصی، دولتی و عمومی موجب موفقیت استان در تحقق هدف گذاری های حوزه اقتصادی به ویژه اشتغال شد و امسال هم عزم جدی بر دستیابی به نهضت اشتغال در سایه این همدلی و هماهنگی است.

وی در جلسه فعالان اقتصادی استان با محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: در سایه این هماهنگی و همکاری در سال گذشته حدود 124 هزار اشتغال جدید ایجاد که بیش از اشتغال هدف سال نخست برنامه ششم توسعه که 123 هزار اشتغال بود.

استاندار خراسان رضوی گفت: برای امسال هم با توجه به 240 هزار جمعیت متقاضی کار در استان هدف گذاری بر ایجاد 110 هزار اشتغال جدید است.

وی افزود: در استان همه بخش ها اعم از خصوصی و دولتی و بانک ها به این رسیده اند که همه باید با هم در کنار هم کار کنیم تا استانی آبادتر و با نشاط تر داشته باشیم.

رشیدیان گفت: در این راستا جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی برای تسهیل فعالیت های اقتصادی و رفع چالش ها به صورت منظم برگزار شده است و می شود و تاکنون بیش از 70 درصد مصوبات این شورا اجرایی و عملیاتی شده و عزم جدی بر همدلی و همکاری بخش خصوصی ، دولتی و عمومی است.

وی با بیان اینکه پارسال تسهیلات 24 میلیارد تومانی در قالب کمک های فنی و اعتباری به استان اختصاص یافت، افزود: طی سال گذشته در نتیجه اقدامات انجام شده بزرگترین کارخانه کاغذ راه اندازی شد که باعث رشد 66 درصد تولید کاغذ در استان شد و این رشد در سایر حوزه ها از جمله خودروسازی 33 درصد و روغن نباتی 60 درصد ، مقاطع فولادی 46 درصد و گندله 100 درصد و مانند آن شد.

استاندار خراسان رضوی گفت: تولید گندله استان پارسال رشد گسترده ای داشت و 10 میلیون تن به ظرفیت تولید گندله افزوده شد و در حوزه های دانش بنیان هم رشد خوبی حاصل شد و هم اکنون 440 واحد دانش بنیان در نوبت انتظار ورود به شهرک دانش و فناوری هستند.

رشیدیان با اشاره به جایگاه مناسب خراسان رضوی در حوزه فعالیت شرکت هایی فناور و دانش بنیان گفت: هم اکنون 172 شرکت دانش بنیان در استان فعال است که به لحاظ گردش مالی در این حوزه بعد از تهران و اصفهان استان در جایگاه سوم قرار داریم.

وی با بیان اینکه حدود 550 موسسه فناور در استان فعالیت دارد ، افزود: فناوری های موجود در سطح استان در سطح متوسط و تکنولوژی های بالا هم اکنون در حوزه های پزشکی ، داروسازی ، انرژی ، آب ، نفت ، گاز ، پتروشیمی ، فناوی اطلاعات و غیره است.

استاندار خراسان رضوی گفت: گردش مالی شرکت های فناور در استان نیز از ابتدای امسال تاکنون از محل فروش محصولات این شرکت ها حدود هزار میلیارد ریال است که رقم بسیار خوبی است و پارسال 10 میلیون دلار صادرات محصولات دانش بنیان به کشورهای مختلف از اتریش تا سنگاپور و غیره محقق شد.

وی گفت: در حوزه اشتغال های خرد هم موفقیت های خوبی داشتیم چنانکه پارسال در حوزه آی سی تی طی تفاهمی ، 21 هزار و 500 شغل جدید در قالب طرح تکاپو و عموم در حوزه آی .سی .تی ایجاد شد.

در قالب این طرح 720 میلیارد ریال سرمایه گذاری به استان وارد شد.

به گفته استاندار خراسان رضوی، همچنین در حوزه سرمایه گذاری خارجی هم 585 میلیون دلار در قالب 35 طرح در استان جذب شد که خراسان رضوی از نظر تعداد طرح های سرمایه گذاری رتبه نخست کشور کسب کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایرانی و خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: در کشور یک برنامه توسعه ای متوازن که بر اساس استعدادها و قابلیت های مناطق ایران تدوین شده باشد نداریم.

غلامحسین شافعی افزود: طی سال های اخیر وزارت کشور در راستا اقدامات خوبی را آغاز کرد و اتاق بازرگانی هم مطالعاتی انجام داده که در راستای این توسعه متوازن حرکتی آغاز شود.

وی با بیان اینکه آنچه تاکنون بوده آن است که عده ای در تهران برای کل کشوربرنامه ریزی می کنند و نقش مناطق در این برنامه ریزی صفر است در حالی که اگر قرار باشد برنامه های توسعه منطقه ای ، متوازن باشد باید توسط خود مسئولان منطقه شکل گیرد.

وی گفت : در این راستا باید هم نگاه استانداران تغییر یابد و هم قدرت و اختیارات بین استان ها و مناطق توزیع و تقسیم شود که این امر می تواند مبنای آغاز توسعه باشد و در مرحله بعد شکستن اختیارات و قدرت دولت مرکزی و ارتقا اختیارات و دامنه عملکرد استانداران است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در این میان باید نگاه به استان ها به تناسب ظرفیت ها و توان و شرایط آنها باشد تا این توازن برقرار شود.

شافعی افزود: همچنین باید حمایت ها هدفمند و مدت دار باشد و نمی تواند حمایت ها دایمی باشد بلکه در طول زمان کاهنده باشد تا رقابت و توسعه اتفاق افتد.

901/900

کد خبر: 947080

وب گردی

وب گردی