آموزش جزو تکالیف دولت است /کتاب ها کمک درسی ساماندهی می شوند ؟

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال آینده استانداردهایی برای کتبی کمک درسی که می‌خواهد وارد مدارس مقطع متوسطه شود از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پیش‌بینی خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، مجید طهرانیان مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه آموزش جزو تکالیف دولت است، گفت: آموزش غیررسمی و تکمیلی جزو تکالیف دولت نیست اما نیاز مردم است و باید به استعدادها و نیاز بچه ها توجه شود؛ در اینجا قانونگذار راه را باز گذاشته و امکان ارائه آموزش‌های غیررسمی از طریق مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی فراهم شده است.

وی درباره نحوه نظارت دولت بر فعالیت آموزشگاه‌های آزاد بیان داشت: متأسفانه طی دهه گذشته به تعدادی مؤسسه مجوز دادیم که خود آنها روی فرهنگ و برنامه‌های آموزش و پرورش اثرگذار شدند و حتی به نظر می‌رسد در مواردی جهت‌دهی می‌کنند.
طهرانیان با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام ما در برخورد با این مؤسسات و رفع سایر تبعات آن، حذف آزمون‌ها و کتب کمک آموزشی از دوره ابتدایی بود، افزود: اگر این تصمیمات حمایت شود، می‌توان قول داد بسیاری از این نگرانی‌ها ظرف چند سال برطرف شوند؛ از خود والدین نگرانم که خیلی مواقع به این مؤسسات سودجو کمک و آنها را همراهی می‌کنند و مدام از مدیران مدارس می‌خواهند آزمون برگزار کنند و خودشان طالب آزمون و کتب کمک درسی هستند.
وی ادامه داد: نیاز به فرهنگ سازی قوی در این زمینه هستیم و این امکان را فراهم کنیم که افراد سودجو نتوانند حرکت کنند؛ دولت هم در حال کمک در این مسیر است که اولین اقدامش حذف آزمون بود؛ سال آینده هم یک ساماندهی در مقطع متوسطه داریم و استانداردهایی برای کتبی کمک درسی که می‌خواهد وارد مدارس شود از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دیده خواهد شد.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر در مجلس و دولت و سایر بسترها از مصوبه حذف آزمون‌ها حمایت کنند، مطمئن هستم که قدم‌های بعدی هم به‌راحتی اتفاق می‌افتد اما تا وقتی کنکور داریم زمینه فعالیت مؤسسات وجود دارد.

وی تصریح کرد: امیدواریم مشکل حذف کنکور ریشه‌ای حل شود زیرا حتی اگر یکی، دو مؤسسه را هم تعطیل کنیم باز نمی‌توانیم نیاز عمومی جامعه را به‌خوبی برطرف کنیم.
طهرانیان درباره علت صدور مجوز آموزشگاه از سوی دیگر نهادها عنوان کرد: در تبصره یک ماده 3 قانون تأسیس مراکز غیردولتی آمده است که مرجع صدور مجوز آموزشگاه برای آموزش افراد زیر بیست سال وزارت آموزش و پرورش است؛ قبل از این قانون، در مقاطع زمانی دستگاه‌های مختلفی با مصوبات داخلی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجوزهایی دریافت کرده‌اند اما اقدامات آنها دارد برای ما ایجاد مشکل می‌کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون هم نهادهایی چون شهرداری می‌توانند برای راه‌اندازی آموزشگاه مجوز دهند، ادامه داد: ما مراکز غیرمجاز را مراکزی می‌دانیم که کلاً توسط هیچ نهادی مجوز ندارند؛ اصولاً شهرداری مجوز نمی‌دهد بلکه بستر فعالیت فرهنگی را در سرای محلات فراهم می‌کند؛ درباره وزارت ارشاد هم باید گفت شورای عالی انقلاب فرهنگی مرزی مشخص کرده که طبق آن آموزش افراد زیر 20 سال بر عهده آموزش و پرورش است و بالاتر از آن بر عهده وزارت ارشاد است که اخیرا مشاهده کردیم آموزشگاه‌های زیر نظر ارشاد بچه های کم سن و سال را هم می‌پذیرند.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما دولتی‌ها باید یکجا تکلیفمان را با بخش خصوصی مشخص کنیم، گفت: قوانین و مقررات در انحصار دولت است؛ ما نگاهمان را باید نسبت به بخش خصوصی اصلاح کنیم در حالی که مدام داریم با آنها رقابت می‌کنیم. باید این مشکل به صورت بنیادین حل و زوایا مشخص شود.

وی با بیان اینکه از سال قبل اقدامات زیرساختی قوی نظارتی در حال انجام است و یک سامانه قوی از یک ماه قبل شروع به جمع آوری اطلاعات کرده است، افزود: اکثر مراکز ما مشکلی بابت شهریه ندارند و طبق تعرفه‌های دولتی فعالیت و کنترل می‌شوند و مشکل شهریه های غیرمتعارف عمدتاً آموزشگاه‌های متوجه غیرمجاز است.
فارس
706

کد خبر: 947089

وب گردی

وب گردی