روایت فداکاری معلم نمونه در «پرانتز باز»

یک معلم نمونه کشوری از اقدامات خود برای موفقیت تحصیلی یک دانش آموز ضعیف سخت گفت.

به گزارش ایسکانیوز، معصومه خاتمی معلم نمونه کشوری با حضور در برنامه «پرانتز باز» در خصوص جنبه های که یک معلم الزاما باید به آن بپردازد گفت: یک معلم علاوه بر کارکردهای اداری و فنی باید کارکرد های عاطفی هم داشته باشد. باید زمانی را برای بچه بگذارد. فقط مسائل آموزشی نیستند. خیلی از وقت ها مسائل تربیتی دانش آموزان باعث افت تحصیلی آنان می شود.

وی درباره دلایلی که منجر به عدم توجه معلمان به دیگر جنبه های مورد نظر می شود بیان داشت: شاید معلم ها در این زمینه وقت کم داشته باشند به علت اینکه حجم کتاب های ما خیلی زیاد است حجم کلاس هایمان خیلی زیاد است کلاس های ما 35 تا 40 نفر می شود. کشورهای دیگر شاید تایم آموزشی شان خیلی بیشتر از ما باشد ولی بر اساس زمانی که ما داریم تعداد دانش آموزان و حجم کتاب ها با کلاس های ما همخوانی ندارد. اگر کتاب های ما تغییر کند و بچه ها وارد عرصه های مهارتی شوند، درس ها کاربردی شود، وضع خیلی بهتر از الان می شود.

این معلم نمونه اضافه کرد: در حال حاضر جامعه به سمت مدرک گرایی سوق پیدا کرده است و بچه ها بیشتر علاقه دارند مدرک داشته باشند وقتی هم مدرک می گیرند با زندگی واقعی شان خیلی فاصله دارد. مدرک باید به زندگی سمت و سو بدهد منتها این بر می گردد به ابتدای کار. معلم باید روی لایه های عمیق ذهنی بچه ها کار کند. الان بیشتر مدارس روی امتحان و تست زنی کار می کنند و خیلی هم بازار گرمی دارند در صورتی که این مسائل بچه ها را تک بعدی بار می آورد بچه باید در تمام ابعاد پیشرفت نمی کند.

معصومه خاتمی درباره دلایل انتخاب وی به عنوان معلم نمونه در سطح کشور گفت: من مولف ده جلد کتاب هستم مدرس ارزشیابی توصیفی هستم همکارم با من تماس گرفت گفت یک دانش آموز دارم می خواهم تکرار پایه شود. شرایط تکرار پایه چیست؟ گفتم من دانش آموز را باید از نزدیک ببینم. وقتی این دانش آموز با مادرش آمد مدرسه، حرفی زد که کلا من را به هم ریخت. گفت اگر این دو سال بزرگتر بود من این را شوهر می دادم راحت می شدم. من احساس خطر نسبت به این بچه کردم. بچه هم کلاس چهارم بود. به مادرش گفتم من در زمینه ی آموزشی می توانم به بچه ت کمک کنم که تکرار پایه نشود مادرش بعداز ظهر ها هفته ای سه چهار جلسه بچه را می آورد خانه من و من تدریس را برایش شروع کردم.

در بخش دیگر برنامه، گفتگوی تلفنی انجام شد با علیرضا درویشی نژاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان و در خصوص استفاده از لباس های بومی در مدارس با وی صحبت شد. درویشی نژاد در این باره اظهار داشت: تا الان استفاده از لباس محلی در محافل رسمی ممنوعیت قانونی نداشت اما به آن توجه نشده بود لذا ما با مسوولان امر مطرح کردیم همان طور در کردستان و بلوچستان می توانند با لباس محلی در اماکن رسمی حضور پیدا کنند اینجا این جا هم این امکان وجود داشته باشد به خصوص خانم ها بتوانند با لباس زیبای محلی در رسمی پشت میز دانشگاه بنیشنند. چرا که در این لباس سنتی چند شاخصه وجود دارد اول اینکه لباسی است که الزامات مذهبی یعنی حجاب در آن وجود دارد. ضمن اینکه لباس سنتی در بین مردم هرمزگان و جنوب تنوع رنگ دارد در ایجاد نشاط نقش موثری دارد لباس بومی هرمزگان است و متناسب به شرایط اقلیمی و جغرافیایی و آب و هواست.

پرانتز باز برنامه ای است با رویکرد بررسی اخبار نوجوانان که به صورت هفتگی با اجرای محمودرضا قدیریان و چهار دبیرخبر نوجوان هر هفته جمعه ها ساعت 16 روی آنتن شبکه امید می رود.

در این برنامه علاوه بر بخش گفتگو با مهمانان و گزارش میدانی که به گفتگو با نوجوانان درباره موضوع اصلی برنامه می پردازد، بخش دیگری در نظر گرفته شده که نوجوانان سنین 13 تا 20 سال می توانند به عنوان خبرنگار افتخاری با برنامه همکاری داشته و گزارش های تصویری و ویدئویی خود را برای پخش، به برنامه ارسال کنند.

عوامل تولید این برنامه عبارت اند از: تهیه کننده: محمود فلاح پرویزی، مدیر تولید و جانشین تهیه کننده : سعید احمدی، سردبیر: حسین شکیب راد، کارگردان: بهرام امانی. اجرا: محمودرضا قدیریان، محسن محبی، سید ابوالفضل سیروس نژاد، ساناز احسانی وزهرا محبوب.

ساناز احسانی برای اجرا در برنامه پرانتز باز در جشنواره سین سیما نامزد بهترین مجری شده است.

500

کد خبر: 947092

وب گردی

وب گردی