انتخابات لبنان؛ از پیروزی محور مقاومت تا ثبات بیشتر بیروت

عماد نجار کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با ایسکانیوز اظهار داشت: به رغم کارشکنی محور عبری- عربی برای تعویق و عدم برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان، این انتخابات باعث ثبات بیشتر لبنان و تثبیت هرچه بیشتر قدرت و اقتدار حزب الله و محور مقاومت تبدیل خواهد شد، اگرچه دسیسه آفرینی و بحران سازی تل آویو و ریاض همچنان در لبنان ادامه خواهد داشت.

* فردا در لبنان یک انتخابات سرنوشت ساز و تاریخی برگزار خواهد شد. آیا در این انتخابات آرایش نیروهای سیاسی تغییر کرده است یا همچنان دو جریان هشت و چهاردهم مارس دو گروه اصلی این انتخابات را تشکیل می دهند؟

پس از کش و قوس های فراوان که برای برگزاری انتخابات در لبنان داشتیم، یک سری تحولات منطقه ای این انتخابات را به یک انتخابات سرنوشت ساز و تاریخی تبدیل کرده است. این انتخابات پس از پیروزی بر تروریست ها در سوریه و مشروعیت هر چه بیشتر و روزافزون حزب الله لبنان برگزار می شود. علاوه بر این، این انتخابات پس از شکست طرح گروگان گیری سعد الحریری و شکست پروژه عبری - عربی برای شروع بحران در لبنان برگزار می شود. رژیم های آل سعود و صهیونیستی تلاش بسیاری کردند تا پس از پیروزی های محور مقاومت در سوریه این بار لبنان را به محل تاخت و تاز تروریست ها تبدیل کنند اما هوشیاری محور مقاومت و به ویژه شخصیت سید حسن نصرالله، مانع از تحقق پروژه این دو کشور و چالش آفرینی در لبنان شد. این تحولات منطقه ای و بعضی یارگیری ها تا اندازه بسیار کمی باعث تغییر صف بندی برخی از گروه ها در درون این دو جریان شده است اما به طور کلان هنوز دو جریان هشت مارس به رهبری حزب الله و چهارهم مارس به ریاست سعد الحریری همچنان دو جریان اصلی و عمده انتخاباتی این کشور هستند. هشت مارس تقریبا ترکیبی لبنانی تر دارد و بیشتر گروه ها و تنوعات سیاسی و مذهبی و فکری این کشور در این لیست حضور دارند. حزب الله در راس آن قرار دارد و گروه هایی همچون حزب دموکرات لبنان، التوحید، جریان ملی آزاد و حتی گروه های سکولار و سوسیالیست همچون حزب ملی گریان سوسیالسیت در این گروه حضور دارند. در جریان چهاردهم مارس نیز احزابی همچون کتائب، المستقبل، سوسیالیست ترقی خواه و چپ دموکرات حضور دارند. البته گروه های وابسته به چهاردهم مارس آنچنان که در بالا نیز به آن اشاره کردم با نوعی ریزش آرا و کم شدن مواجه می شوند و در برخی از شهرها تعدادی از کرسی های خود را از دست می دهند.

* یعنی این انتخابات میزان آرا و تعداد کرسی های دو گروه را با تغییرات راهبردی روبرو خواهد ساخت؟

خیر؛ تغییر در تعدادی از کرسی ها به معنی تغییر راهبردی و عوض شدن آرایش سیاسی این کشور نیست. برای نمونه در برخی از حوزه های آرای حزب الله لبنان برای نمونه در بیروت بیشتر خواهد شد اما این به معنی افزایش کامل تعداد کرسی های این ائتلاف و حزب نیست. علاوه بر این ما باید این نکته را در خاطر داشته باشیم که حزب الله در انتخابات پیشین نیز اعلام کرد به دنبال به دست آوردن اکثریت و ایجاد یک سیستم اکثریتی نیست. در روز پس از انتخابات نیز به رغم پیروزی حزب الله و ائتلاف تحت حمایت این گروه، آنان پست های سیاسی و کابینه این کشور را براساس مدل توافقی تقسیم بندی کردند. اکنون نیز از 128 کرسی پارلمان لبنان که 64 کرسی آن برای مسلمان و 64 کرسی دیگر آن برای مسیحیان است حزب الله آرای بیشتری به دست خواهد آورد اما سیاست پیشین و تسامح با گروه های دیگر و عدم قبضه قدرت سیاسی را در پیش خواهد گرفت. همین مساله نیز خود یکی از عوامل تقویت و تثبیت هرچه بیشتر نقش حزب الله و محبوبیت این جریان در میان لبنانی ها شده است زیرا این تصور به یک تصور رایج در میان لبنانی ها تبدیل شده است که حزب الله به رغم قدرت و اقتدار بیشتر همواره با تسامح و بر مبنای توافق برای اداره لبنان تلاش کرده است.

* شما در ابتدا به شرایط منطقه ای اشاره کردید. لبنان سال گذشته سال پرتلاطمی را شاهد بود و این کشور با سیاست های مداخله جویانه محور عبری -عربی دست به گریبان بود. آیا این محور چه در زمان برگزاری انتخابات و چه در روز پس از انتخابات و اعلام نتایج برای به چالش کشیدن حزب الله تلاش نخواهند کرد و لبنان را با موج جدیدی از بحران مواجه نخواهند کرد؟

در ابتدا ذکر این نکته لازم است که انتخابات فردا برخلاف میل و خواست محور عبری و عربی و همچنین کشورهای متحد غربی آنان برگزار می شود. زیرا آنان براین باور بودند که اگر با این شرایط در لبنان انتخابات برگزار شود قطعا و بدون شک نه تنها جایگاه حزب الله بیشتر تثبیت خواهد شد بلکه نقش این جریان در آینده لبنان نیز پررنگ تر می شود. بنابراین در ماه های گذشته تلاش های بسیاری برای تعویق انتخابات انجام دادند. هرچند این نکته را نباید از نظر دور داشت که لبنان یکی از میدان های اصلی مقابله با محور مقاومت است و محور عبری - عربی همواره برای تضعیف جریان مقاومت در لبنان تلاش خواهد کرد اما تجربه چند دهه مقابله با این محور، حزب الله را به متخصص خنثی سازی بحران های عربستان و رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است. به باور من لبنان چه در روز انتخابات و چه پس از آن با دسیسه ها و مداخله های محور عبری - عربی دست به گریبان خواهد بود اما این انتخابات باعث ثبات بیشتر در لبنان خواهد شد.

* یعنی براین باور هستید که این انتخابات ثبات بیشتری برای جامعه لبنان به بار خواهد آورد؟

اگر به وضعیت کنونی منطقه به صورت اجمالی نگاه کنید به خوبی این مساله برای شما روشن خواهد شد. در یک دهه گذشته تلاش های بسیاری برای تضعیف محور مقاومت در عراق، سوریه و لبنان صورت گرفت. آخرین حلقه از این برنامه کلان، خود را در قالب داعش و ایجاد جنگ در سوریه و عراق نشان داد اما با پیروزی در نبرد با داعش و تضعیف قدرت مرکزی در بغداد و دمشق و همچنین پس از آن مهار بحران گروگان گیری سعد الحریری توسط حزب الله بخش بزرگی از کارت های محور عبری و عربی را نابود ساخت. اکنون با برگزاری انتخابات به صورت قانونی و حقوقی، قدرت حزب الله و محور مقاومت در این کشور بیشتر تثبیت میشود در نتیجه این امر باعث خواهد شد تا لبنان ثبات بیشتری نسبت به قبل پیدا کند اما این به معنی پایان دسیسه های ریاض و تل آویو نیست اما این خود خواهد توانست به مقدمه ای برای تثیبت هرچه بیشتر ثبات لبنان در آینده منتهی شود.

* آیا این انتخابات و پیروزی حزب الله و جریان هشت مارس به لحاظ منطقه ای بازتاب و پیامدهایی خواهد شد یعنی باعث می شود در بخش های دیگر خاورمیانه محور عبری- عربی دچار شکست شوند؟

انتخابات لبنان همواره بازتاب های و پیامدهای منطقه ای مهمی داشته است براین باور هستم این انتخابات پیامدهای بسیار مثبتی برای محور مقاومت خواهد داشت یعنی هم در عراق و سوریه و حتی در بحرین و یمن نیز این پیروزی، ضربه های بزرگی به عربستان و رژیم صهیونیستی وارد خواهد ساخت. اکنون در سراسر منطقه هم محور مقاومت و هم محور عبری- عربی با دقت نتایج و پیامدهای این انتخابات را بررسی خواهند کرد و این نیز خود نشانگر اهمیت لبنان و بازتاب نتایج آن خواهد بود. بدون شک در فردای این انتخابات محور مقاومت پیروزی بزرگ دیگر بر کارنامه خواهد افزوده است.

کد خبر: 947140

وب گردی

وب گردی